2015-09-25, 13:54
Medlem
Burnhams avatar
Vi är alla överens om att 1 cm, 0,1 cm, 0,01 cm, 0,001 cm osv existerar, eller hur? Och att nollorna kan dra sig till ett oändligt antal? För att två saker ska nudda varandra måste avståndet mellan dem vara 0mm eller hur? Men för att 0mm ska nås måste vi gå förbi alla dessa oändliga nollor och med tanke på att de är oändliga kan vi inte nå noll. Men om jag då t.ex skjuter någon i huvudet måste kulan överträda 0mm med tanke på att den åker igenom huvudet. Jag har själv inte gjort några fördjupningar i den här frågan och mina matte- samt fysikkunskaper är så låga att jag inte kan komma upp med något svar. Kan någon svara på detta åt mig?

Moderator får gärna hitta en bättre rubrik åt mig.
Citera
2015-09-25, 14:09
Medlem
LegaliseItNows avatar
Du snackar alltså om motsatsen till oändligheten, kollade på denna men fattade inte mycket, du kanske kan dra några slutsatser av den själv. https://www.youtube.com/watch?v=WYijIV5JrKg
Citera
2015-09-25, 14:34
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Du snackar alltså om motsatsen till oändligheten, kollade på denna men fattade inte mycket, du kanske kan dra några slutsatser av den själv. https://www.youtube.com/watch?v=WYijIV5JrKg
Fast han pratar väl bara om oändliga tal i matematisk teori? Vi kan ju inte förneka att 0,[10000^100000 nollar]1 existerar och att det finns mindre tal än det? Förlåt ifall jag skriver lite konstigt eller sinnesrubbad. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.
Citera
2015-09-25, 14:37
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Vi är alla överens om att 1 cm, 0,1 cm, 0,01 cm, 0,001 cm osv existerar, eller hur? Och att nollorna kan dra sig till ett oändligt antal? För att två saker ska nudda varandra måste avståndet mellan dem vara 0mm eller hur? Men för att 0mm ska nås måste vi gå förbi alla dessa oändliga nollor och med tanke på att de är oändliga kan vi inte nå noll. Men om jag då t.ex skjuter någon i huvudet måste kulan överträda 0mm med tanke på att den åker igenom huvudet. Jag har själv inte gjort några fördjupningar i den här frågan och mina matte- samt fysikkunskaper är så låga att jag inte kan komma upp med något svar. Kan någon svara på detta åt mig?

Först och främst, tanken om 0,000...[oändligt med nollor]...1 är lite tvetydig. Notera att man inte kan ha oändligt med nånting och sen stoppa dit en etta "efteråt." Oändligt har ingen ände där ettan kan placeras.

För det andra, ja det stämmer att man måste åka en tiondel av sträckan som är kvar innan man kan nå målet. Däremot tar det en tiondel av tiden också.

Sen så är det inte helt säkert att man kan ta ett steg som är 10^-200 exempelvis. Om det inte gör någon skillnad alls vad gäller kvantinformation så kan man nog säga att det finns ett minsta steg som går att ta.
Citera
2015-09-25, 14:43
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:

Det är skillnad mellan matematik och fysik.

Fysikaliskt kallas den kortaste sträckan en Planklängd. Men ingenting nuddar varandra i vardaglig mening. Det elektromagnetiska fältet från atomerna håller allt på avstånd. När du sitter på din stol "hovar" du över stolen praktiskt talat
Citera
2015-09-25, 14:50
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Först och främst, tanken om 0,000...[oändligt med nollor]...1 är lite tvetydig. Notera att man inte kan ha oändligt med nånting och sen stoppa dit en etta "efteråt." Oändligt har ingen ände där ettan kan placeras.
Det jag menade var att man kan alltid få ett mindre tal och positivt tal än det man redan har. Antalet decimaltal man kan få mellan 1 och 0 är ju oändligt, därav måste det finnas oändligt med millimeter och så vidare. Eller hur?
Citera
2015-09-25, 14:52
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Det är skillnad mellan matematik och fysik.

Fysikaliskt kallas den kortaste sträckan en Planklängd. Men ingenting nuddar varandra i vardaglig mening. Det elektromagnetiska fältet från atomerna håller allt på avstånd. När du sitter på din stol "hovar" du över stolen praktiskt talat
Ja det har jag läst någon annanstans också. Men det måste väl kulan i princip bara skjuta ifrån sig allting i sin väg?
Citera
2015-09-25, 15:25
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ja det har jag läst någon annanstans också. Men det måste väl kulan i princip bara skjuta ifrån sig allting i sin väg?

Ja precis. Kraften kulan färdas med, är så pass stor, att den kraft som binder ihop molekylerna i din vävnad slits sönder. Det blir som när du försöker få två magneter att komma ihop. Den trycker ifrån och kulan tvingar sig så hårt framåt att vävnaden istället går sönder än att kulan stoppas av din hud.
Citera
2015-09-25, 15:29
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Ja precis. Kraften kulan färdas med, är så pass stor, att den kraft som binder ihop molekylerna i din vävnad slits sönder. Det blir som när du försöker få två magneter att komma ihop. Den trycker ifrån och kulan tvingar sig så hårt framåt att vävnaden istället går sönder än att kulan stoppas av din hud.
Tack för svaret

Jag antar att mod kan låsa tråden nu.
Citera
2015-09-25, 16:03
Medlem
Citat:
Det jag menade var att man kan alltid få ett mindre tal och positivt tal än det man redan har. Antalet decimaltal man kan få mellan 1 och 0 är ju oändligt, därav måste det finnas oändligt med millimeter och så vidare. Eller hur?

Det han menar är att det inte finns något tal med "oändligt med nollor" sen ett efter. Det du får är i matematiken 0,000... som aldrig "stannar" och således kan det aldrig finnas en etta efter en nolla, ty nollorna är oändligt många.
Citera
2015-09-25, 16:08
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Om du läser resten av mitt inlägg så är det inte alls säkert att det går att välja hur små tal som helst. Vid en viss nivå (plancklängden som någon nämnt) blir det helt enkelt inga mätbara skillnader längre, och nedanför den gränsen kan man inte prata om något mindre om det inte finns empiri som stödjer det.
Citera
2015-09-25, 16:15
Medlem
Det här låter som en variant på Zeno's dikotomi-paradox. Finns bra skrivet om den här

http://plato.stanford.edu/entries/paradox-zeno/#Dic
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in