Citat:
Ursprungligen postat av
Burnham
Vi är alla överens om att 1 cm, 0,1 cm, 0,01 cm, 0,001 cm osv existerar, eller hur? Och att nollorna kan dra sig till ett oändligt antal? För att två saker ska nudda varandra måste avståndet mellan dem vara 0mm eller hur? Men för att 0mm ska nås måste vi gå förbi alla dessa oändliga nollor och med tanke på att de är oändliga kan vi inte nå noll. Men om jag då t.ex skjuter någon i huvudet måste kulan överträda 0mm med tanke på att den åker igenom huvudet. Jag har själv inte gjort några fördjupningar i den här frågan och mina matte- samt fysikkunskaper är så låga att jag inte kan komma upp med något svar. Kan någon svara på detta åt mig?
Moderator får gärna hitta en bättre rubrik åt mig.
Först och främst, tanken om 0,000...[oändligt med nollor]...1 är lite tvetydig. Notera att man inte kan ha oändligt med nånting och sen stoppa dit en etta "efteråt." Oändligt har ingen ände där ettan kan placeras.
För det andra, ja det stämmer att man måste åka en tiondel av sträckan som är kvar innan man kan nå målet. Däremot tar det en tiondel av tiden också.
Sen så är det inte helt säkert att man kan ta ett steg som är 10^-200 exempelvis. Om det inte gör någon skillnad alls vad gäller kvantinformation så kan man nog säga att det finns ett minsta steg som går att ta.