2015-10-17, 16:34
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Vet ej och det är svårgooglat. Om jag får gissa så är det väl /al/ med assimilation?
as-sifr = al-sifr = nollan

Okej, i så fall har vi helt klart ändrat betydelsen någon gång i historien (jag tänkte att prefixet kanske kunde betyda något i still med "större än" eller något annat liknande). Tydligen så har siffra använts i samma betydelse som vår ända sedan Romarriket, där det hette cifra (och har även kommit att betyda chiffer :S ).
Citera
2015-10-17, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Ord kan helt enkelt ha olika betydelse beroende på sammanhang.
Om en matematiker pratar om en "kropp" så menar han antagligen inte Arnolds kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
"Siffra" har ingen innebörd bortom matematisk. Alltså är det rena idiotin att använda det i två olika matematiska betydelser.

Försök igen.
Men exemplen du tog är ju inte matematiska, det handlade om hur folk uttrycker sig i vardagligt tal.
Citera
2015-10-17, 18:40
Medlem
JaneCs avatar
En intressant parallell kan ju kanske vara engelskans och latinets letter/littera som ursprungligen verkat betyda enskilt skrivtecken (dvs bokstav) men senare utvidgats till att kunna syfta på långa sekvenser av tecken dvs brev, dokument, skrivelse etc.

http://www.etymonline.com/index.php?allowed_in_frame=0&search=letter&searchm ode=none

Letters are made up of single letters.
Citera
2015-10-17, 23:38
Bannlyst
Citat:
En intressant parallell kan ju kanske vara engelskans och latinets letter/littera som ursprungligen verkat betyda enskilt skrivtecken (dvs bokstav) men senare utvidgats till att kunna syfta på långa sekvenser av tecken dvs brev, dokument, skrivelse etc.

http://www.etymonline.com/index.php?allowed_in_frame=0&search=letter&searchm ode=none

Letters are made up of single letters.

Jadå, det heter ju trots allt letters of the alphabet. "Brev" är dock inte synonymt eller motsvarande till bokstavsuppradning. Så det fungerar inte fullt ut..
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-18 kl. 00:37.
Citera
2015-10-18, 09:06
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Så det fungerar inte fullt ut..
Det fungerar som illustration till begreppet utvidning. Dock är det inte helt analogt då letter ju inte kommit att betyda ord.

Ett ord som gått motsatt väg och blivit snävare både på svenska och engelska är ting/thing. Från början betydde det grupp/samling och nu betyder det enskilt objekt.

På ett ting kan man diskutera enskilda ting.
Citera
2015-10-18, 09:37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Det fungerar som illustration till begreppet utvidning. Dock är det inte helt analogt då letter ju inte kommit att betyda ord.

Ett ord som gått motsatt väg och blivit snävare både på svenska och engelska är ting/thing. Från början betydde det grupp/samling och nu betyder det enskilt objekt.

På ett ting kan man diskutera enskilda ting.

Va? Ting är ju ett kollektivt ord?
Citera
2015-10-18, 09:57
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Va? Ting är ju ett kollektivt ord?
I bemärkelsen grupp/samling/sammankomst? I så fall är det ju precis det jag skriver. Numera är förstabetydelsen i stället enskilt föremål.

Letter är ju också en viss typ av kollektion av bokstäver.
Citera
2015-10-18, 11:48
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
I bemärkelsen grupp/samling/sammankomst? I så fall är det ju precis det jag skriver. Numera är förstabetydelsen i stället enskilt föremål.

Jaså? Jag har alltid sett det som en samling oavsett om det rör människor eller saker. Tittar man i SAOB så har det använts i betydelsen ett objekt åtminstone sedan 1700-talet, så min missuppfattning är intressant :s
Senast redigerad av bjornebarn 2015-10-18 kl. 11:52.
Citera
2015-10-18, 16:15
Bannlyst
Citat:

Brev behöver inte innefatta skrift, och även vid den typen av referens är det själva dokumentet som syftas, inte "kollektionen av bokstäver". Fröken svengelska..
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in