2015-10-17, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Fast arbetslöshetssiffror kan ju vara en ren pluralform snarare än ett alternativ.

- Vad var siffran för arbetslösheten i september?
- 6,8 %
- Och i oktober?
- 6,9 %
- Det var höga siffror!

Här funkar ju varken tal eller antal. Att säga siffrorna i stället för siffran funkar inte heller optimalt eftersom det kan låta som att man frågar efter en uppspaltning (på ålder, landsdel, kön etc) snarare än den totala arbetslösheten.

Citat:
Tycker bara inte det låter som idiomatisk svenska för fem öre.

- Vad är det?
- Det är prisförslaget på renoveringen.
- Oj! Det var ett saftigt tal!

Även om siffra är mindre "logiskt" så skulle jag välja det utan att tveka om tal och siffra var de enda alternativen.

Det kan man naturligtvis göra. Arbetslöshetssiffra känns dock mycket mer vedertaget än arbetslöshetsandel.

Jag tycker inte att ditt andra exempel är jämförbart. När det frågas om arbetslösheten är det ju siffran du är intresserad av, inte om det är 5,6% eller 5,9%. Det kan också avrundas. När du kommentarer renoveringspriset, däremot, syftar du sannolikt inte på första siffran endast. Då gäller det nämligen inte en procentsats.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-17 kl. 12:51.
Citera
2015-10-17, 12:52
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
När det frågas om arbetslösheten är det ju siffran du är intresserad av, inte om det är 5,6% eller 5,9%. Det kan också avrundas. När du kommentarer renoveringen, däremot, syftar du sannolikt inte på första siffran endast.
Förstår inte riktigt hur du menar. Jag skulle säga arbetslöshetssiffra även om den var mer än 10 %.
Citera
2015-10-17, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
TS, vad menar jag när jag säger integrera?
Missade du min fråga, TS?
Citera
2015-10-17, 13:13
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Tycker bara inte det låter som idiomatisk svenska för fem öre.

- Vad är det?
- Det är prisförslaget på renoveringen.
- Oj! Det var ett saftigt tal!

Även om siffra är mindre "logiskt" så skulle jag välja det utan att tveka om tal och siffra var de enda alternativen.

Vi får väl konstatera att vi tycker olika helt enkelt...

Citat:
Det kan man naturligtvis göra. Arbetslöshetssiffra känns dock mycket mer vedertaget än arbetslöshetsandel.

Andel är dock i sammanhanget mer korrekt, eftersom det är just en andel man efterfrågar. Frågar man efter "arbetslöshetstal" (eller "arbetslöshetssiffra"), så skulle åtminstone jag tolka det som att man vill veta det absoluta antalet.
Citera
2015-10-17, 13:23
Bannlyst
Citat:
Förstår inte riktigt hur du menar. Jag skulle säga arbetslöshetssiffra även om den var mer än 10 %.

Okej.. Då kan du väl lika gärna slänga till med siffran på allt? Eller har du principer i kaoset? Din: "Låter det okej är det också okej" är en direkt motsägelse till ditt tidigare påstående att språket är i någon mån grundat i logik.

Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Missade du min fråga, TS?

Hänvisar till mitt tidigare svar riktat mot dig. Sammanhanget är detsamma (matematik) i samtliga fall som diskuteras.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-17 kl. 13:26.
Citera
2015-10-17, 13:52
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Din: "Låter det okej är det också okej" är en direkt motsägelse till ditt tidigare påstående att språket är i någon mån grundat i logik.
Nej, det är det inte. Att ordet "siffra" med tiden fått en (i vissa kontexter) utvidgad betydelse är väl fullkomligt logiskt?

Även ordet "tal" har ju (som sagt) glidit iväg och mer kommit att betyda uträkning/uppgift i dagligt tal(!). Också det helt logiskt.

Edit:

sifr betyder för övrigt på arabiska enbart 0. Så om du var riktigt hardcore och konsekvent så borde du kritisera även dem som lät det utvidgas till att innefatta också 1 - 9. Det var ju liksom där missförstånden började.
Senast redigerad av JaneC 2015-10-17 kl. 14:01.
Citera
2015-10-17, 14:37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
sifr betyder för övrigt på arabiska enbart 0. Så om du var riktigt hardcore och konsekvent så borde du kritisera även dem som lät det utvidgas till att innefatta också 1 - 9. Det var ju liksom där missförstånden började.

Enligt Wiki kommer ordet siffra från "as-sifr" (jag vet inte vilket som är korrekt). Vad betyder prefixet "as-"?
Citera
2015-10-17, 14:42
Bannlyst
Citat:
Så om du var riktigt hardcore och konsekvent..

Alltid!

Citat:
så borde du kritisera även dem som lät det utvidgas till att innefatta också 1 - 9. Det var ju liksom där missförstånden började.

Skilj på utvidga och förvränga.
Citera
2015-10-17, 15:27
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vad betyder prefixet "as-"?
Vet ej och det är svårgooglat. Om jag får gissa så är det väl /al/ med assimilation?

as-sifr = al-sifr = nollan

Citat:
Skilj på utvidga och förvränga.
Det var väl precis det jag gjorde?

0 ⇒ 0..9 // Solklar begreppsutvidgning.

0..9 ⇒ Samtliga kombinationer av 0..9 // Lika solklar begreppsutvidgning.
Citera
2015-10-17, 15:58
Bannlyst
Citat:
Det var väl precis det jag gjorde?

0 ⇒ 0..9 // Solklar begreppsutvidgning.

Jag syftade på det senare påfundet av stygga "språktalare" (som du!) att sammanblanda siffra och heltal. Det är en begreppslig förvrängning.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-17 kl. 16:00.
Citera
2015-10-17, 16:06
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Det är en begreppslig förvrängning.
Har jag så svårläst handstil?
Citat:
Citera
2015-10-17, 16:23
Bannlyst
Citat:
Har jag så svårläst handstil?

Det är metafysiska följder (en brytning) att likställa begreppet "siffra" först som fristående och sedan som ett koncept innefattande flera kombinerade siffror vartefter varandra, jämfört med att utvidga en semantisk betydelse i "familjen" av vad som betecknar "siffra". Siffra är etymologiskt fortfarande en fristående nummersymbol, inte flera siffror kombinerade på rad. Det är en viss skillnad på siamesiska tvillingar och syskon. Heltal är att betrakta som siamesiska tvillingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in