2015-10-15, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
"Siffra" har ingen innebörd bortom matematisk. Alltså är det rena idiotin att använda det i två olika matematiska betydelser.

Försök igen.
Är du inte riktigt klok?
Citera
2015-10-16, 16:51
Bannlyst
Jag förväxlar inte fysik-termer bara för att jag yttrar det istället för skriver. Finns ingen anledning att göra det då med matematik heller. Språk må utvecklas men matematik gör inte det.

Om jag håller i 10 tennisbollar och du ber mig om bollen kastar jag inte alla 10 på dig
Citera
2015-10-16, 16:56
Medlem
Citat:
Jag förväxlar inte fysik-termer bara för att jag yttrar det istället för skriver. Finns ingen anledning att göra det då med matematik heller. Språk må utvecklas men matematik gör inte det.

Om jag håller i 10 tennisbollar och du ber mig om bollen kastar jag inte alla 10 på dig
Du skulle kunna göra det och hävda att det var oklart vilken av bollarna han menade, och du ville inte göra honom besviken
Citera
2015-10-16, 17:08
Medlem
JaneCs avatar
En sammansättning där siffra = antal verkligen är etablerad är väl dödssiffra?

Ingen skulle väl komma på tanken att det bara kan användas då antalet döda är mindre än tio och att man därefter måste säga döds(hel)tal?
Citera
2015-10-16, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

Ingen skulle väl komma på tanken att det bara kan användas då antalet döda är mindre än tio och att man därefter säger dödstal?

Ja, det är intressant. Det verkar inte vara helt konsekvent. Ohälsotalet exempelvis. Man kan ju alltid använda: dödsantalet.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-16 kl. 17:45.
Citera
2015-10-16, 19:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, det är intressant. Det verkar inte vara helt konsekvent. Ohälsotalet exempelvis. Man kan ju alltid använda: dödsantalet.

Det finns ett begrepp som heter dödstal och det är vad SCB räknar fram. I medierapportering är däremot uttrycket dödssiffran vanligare.
Citera
2015-10-17, 02:07
Medlem
Citat:

Ingen skulle väl komma på tanken att det bara kan användas då antalet döda är mindre än tio och att man därefter måste säga döds(hel)tal?
Google ger 12:1 till "dödssiffra" på svenska sidor, så du har nog rätt i att det är etablerat Men det är även ett sammansatt ord, precis som "ohälsotalet". Kan det vara så att de blivit "begrepp" snarare än "typ av tal"?

Arbetslöshetssiffra och arbetslöshetssiffror står det nästan lika mellan däremot.
Citera
2015-10-17, 03:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns ett begrepp som heter dödstal och det är vad SCB räknar fram. I medierapportering är däremot uttrycket dödssiffran vanligare.

Användaren JaneC syftade på när antalet döda personer som rapporteras är under 10, varpå min lösning på problemet är: dödsantalet. Det invändes nämligen att vid dessa fall är det lika fel med användningen "tal" som när antalet döda är över 9 och "dödssiffra" tillämpas som begrepp. Överstiger antalet avlidna varelser siffran 9 blir det SCBs dödstal.

Om ni frågar mig..
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-17 kl. 04:08.
Citera
2015-10-17, 09:32
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Arbetslöshetssiffra och arbetslöshetssiffror står det nästan lika mellan däremot.
Fast arbetslöshetssiffror kan ju vara en ren pluralform snarare än ett alternativ.

- Vad var siffran för arbetslösheten i september?
- 6,8 %
- Och i oktober?
- 6,9 %
- Det var höga siffror!

Här funkar ju varken tal eller antal. Att säga siffrorna i stället för siffran funkar inte heller optimalt eftersom det kan låta som att man frågar efter en uppspaltning (på ålder, landsdel, kön etc) snarare än den totala arbetslösheten.
Citera
2015-10-17, 09:51
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Fast arbetslöshetssiffror kan ju vara en ren pluralform snarare än ett alternativ.

- Vad var siffran för arbetslösheten i september?
- 6,8 %
- Och i oktober?
- 6,9 %
- Det var höga siffror!

Här funkar ju varken tal eller antal. Att säga siffrorna i stället för siffran funkar inte heller optimalt eftersom det kan låta som att man frågar efter en uppspaltning (på ålder, landsdel, kön etc) snarare än den totala arbetslösheten.

Varför fungerar inte tal? Och i just det där sammanhanget hade jag själv frågat efter andelen; "Vad var andelen arbetslösa i september?"
Citera
2015-10-17, 10:07
Bannlyst
TS, vad menar jag när jag säger integrera?
Citera
2015-10-17, 12:20
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Varför fungerar inte tal?
Tycker bara inte det låter som idiomatisk svenska för fem öre.

- Vad är det?
- Det är prisförslaget på renoveringen.
- Oj! Det var ett saftigt tal!

Även om siffra är mindre "logiskt" så skulle jag välja det utan att tveka om tal och siffra var de enda alternativen.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Och i just det där sammanhanget hade jag själv frågat efter andelen; "Vad var andelen arbetslösa i september?"
Det kan man naturligtvis göra. Arbetslöshetssiffra känns dock mycket mer vedertaget än arbetslöshetsandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in