2015-09-24, 23:14
Medlem
JackSm1ths avatar
Jag har på min lista 20 möjliga referenser, allt från f d kollegor, chefer, vänner osv.
1. Hur många ska man lämna?
2. Vilka ska man lämna?
3. Vad vill man uppnå med referenser?
4. Vad frågar man en referens? Vad ska en referens säga?
5. Är det ok att skriva i cv't att man lämnar referenser på förfrågan eller ska de stå med från början?
6. Hur många referenser brukar man ringa?
Citera
2015-09-24, 23:29
Medlem
scrub-unicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag har på min lista 20 möjliga referenser, allt från f d kollegor, chefer, vänner osv.
2. Vilka ska man lämna?
5. Är det ok att skriva i cv't att man lämnar referenser på förfrågan eller ska de stå med från början?

Räcker att du skriver att referens lämnas på begäran! Sen är det bara att ge alla när de väl frågar om det. De ringer och kollar upp hur du har tidigare skött dig osv på tidigare arbetsplatser!
Citera
2015-09-24, 23:31
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
2. Vilka ska man lämna?

1. 2 är nog normalt.
2. Helst ansvarig chef.
3. Få veta hur du är. Om det du påstår stämmer. Ta reda på om du sköter dig på jobbet, bråkig med kollegor, snor, måndagssjukan, lat osv
4. De frågar oftast om relevanta saker för den tjänsten du söker. Sedan om du hur du är som person.
5. Lämna BARA ut referens om du blir kallad till intervju annars inte. Slit inte ut dina referenser och det är bra att de får höra av sig om att de vill kalla till intervju. Sälj dig inte för billigt, var inte för angelägen.
6. En del frågar efter referenser, men ringer aldrig, en del ringer till alla dina gamla jobb även om du inte lämnat dem som referenser. Finns folk till allt.
Citera
2015-09-24, 23:56
Medlem
Glöm inte att meddela den du lämnar som referens, att du gjort det. Så dom inte sitter där som ett fån när någon ringer och kollar.
Citera
2015-09-25, 03:40
Medlem
Askenars avatar
Hur är det med jobb där referenser ska lämnas ut när man skickar sina handlingar? Blir det inte drygt för referenserna efter ett tag att vänta?
Citera
2015-09-25, 04:53
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
3-5 brukar vara lagom. Men, arbetsgivaren brukar be om referenser och då specificera vilka och hur många. Om inte, fråga! Men 20 referenser är det ingen som har tid, lust eller ork att kolla upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in