2015-09-24, 18:27
Medlem
Hejsan, har tänkt uppgradera min dator lite. Denna dator har 4 stycken minnesplatser, och jag har då tänkt att stoppa dit två stycken 8 gb stickor, förutom dom två som redan sitter där. Jag får intrycket av att det verkar vara kanaler som man måste tänka på, och då verkar plats 1 och 3 vara samma kanal och plats 2 och 4 vara samma. Är detta något jag måste tänka på eller är det bara att stoppa minneskretsarna i dom två slotarna som är lediga???

Just det, kanske man ska säga, i och med att kretsarna köptes vid olika tillfällen är det alltså inte samma, dom är dock båda 1600 MHz kretsar, och alltså lika stora, 8gb.
Citera
2015-09-24, 20:44
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Hejsan, har tänkt uppgradera min dator lite. Denna dator har 4 stycken minnesplatser, och jag har då tänkt att stoppa dit två stycken 8 gb stickor, förutom dom två som redan sitter där. Jag får intrycket av att det verkar vara kanaler som man måste tänka på, och då verkar plats 1 och 3 vara samma kanal och plats 2 och 4 vara samma. Är detta något jag måste tänka på eller är det bara att stoppa minneskretsarna i dom två slotarna som är lediga???

Just det, kanske man ska säga, i och med att kretsarna köptes vid olika tillfällen är det alltså inte samma, dom är dock båda 1600 MHz kretsar, och alltså lika stora, 8gb.

Jag är ingen expert men så har då jag gjort ett antal gånger med gott resultat.
Citera
2015-09-30, 15:18
Medlem
Spelar det någon roll ifall man kör minnen med olika hertz, olika storlekar verkar ju inte spela någon roll efter att ha provat lite.
Citera
2015-09-30, 17:46
Medlem
PeterNosters avatar
Man ska ha lika mycket minne i båda kanalerna annars fungera inte dual channel på hela minnet. Det gör att du förlorar prestanda.

Minnen ska helst bytas parvis men du kan t.ex blanda storlekar t.ex 8GB + 4GB i varje kanal.
Blandar du hastighet så är det de långsamma som bestämmer hastigheten.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-09-30 kl. 17:48.
Citera
2015-09-30, 19:29
Medlem
Alltså, inte olika hastighet, och så sätta minnena varannan slot??
Citera
2015-10-01, 13:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Alltså, inte olika hastighet, och så sätta minnena varannan slot??

Du kan ha snabbare än de du har nu men du kan inte utnyttja snabbheten. Det kan ibland vara så att snabbare minnen är billigare än slöa eller att de gamla inte går att få tag i. Så ändra regeln till:
"Helst inte långsammare än de du redan har"

Om de ska sitta varannan slot framgår av manualen för moderkortet men brukar vara det vanligaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in