• 1
  • 2
2015-09-26, 20:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Aahhh... well put!
Jag instämmer i nästan allt, även om Thomas av Aquinos resonemang är i stort sett okänt för mig...
Sign. Pendek har rätt i allt utom ordvalet "vågig", och du har rätt i allt bortsett från att din ändring av citatet vänder uppochner på sign. Pendeks resonemang och därmed gör det ogiltigt, ungefär som att vända upp och ned på ett bord och bordsfunktionen försvinner...i ena stunden fyller det en bekvämlighetsfunktion, men i den andra inte...

Eftersom trådfrågan är formulerad som den är, "vad är vetenskap", och vi vill behålla resonemanget "ontopic" så får vi alltså hålla oss till vad vi "vet" i sammanhanget, medan det vi "kan" dessvärre måste kontrasteras mot "praktiska färdigheter"... din ändring av citatet stämmer alltså endast i de fall när begreppet "kunskap" begränsar sig till den praktiska färdigheten att välja rätt ord i rätt sammanhang, och eftersom språkliga sammanhang skiftar form och struktur lika flytande som en fågelflock i skyn är även denna kunskap begränsad i tiden till vad som gäller i en överenskommelse mellan två eller fler individer...

För att knyta ihop dessa olika synvinklar på citatet, och dessutom införliva sign. Jonblund's resonemang samt William Overton's fem regler, så menar jag alltså att alla synvinklarna äger sin riktighet inom ett paradigm som utgår från postulatet att Big Bang inträffade i tiden för c:a 13,8 miljarder år sedan, och eftersom kunskap i formen av praktiska färdigheter kan ses i ett linjärt tidsperspektiv där vissa praktiska färdigheter är beroende av andra föregående praktiska färdigheters färdigställda resultat för att kunna existera, och vetenskap kan ses i ett cirkulärt paradigmliknande årstidsliknande tidsperspektiv liknande den gamla bondepraktikans oföränderliga årstidscykel, där ingenting förändras förrän plötsligt en dag allting ställs på ända och ett nytt paradigm intar scenen likt ett cirkulärt bord ombord på en sjunkande båt som plötsligt vänds uppochner när det hamnar i vattnet där det fyller funktionen av en temporär flotte istället, så bildar syntesen mellan dessa olika tidsperspektiv en spiralformad tidstråd utefter vilken de olika citatvarianterna, vart och ett omfattande sitt eget speciella tidsavsnitt, alla äger sin riktighet...

Synsättet att den "Objektiva Vetenskapen" uppstod i det gamla grekland stämmer alltså lika bra som synsättet att teoretisk filosofi tillåter djupare frågor att ställas än t.ex. den som lyder; "Vad kan man veta?", och givet att, citat; "Kunskap är inlärd teoretisk förmåga att förstå, återge och tillämpa information och idéer," slut citat, så kan man alltså känna till och veta sådant man läst, och då kan man t.o.m. numera veta att det finns goda vetenskapliga skäl till varför Gud existerar som mentalt begrepp... av biologiska skäl som ingår i ett nytt vetenskapligt paradigm...

Man kan med samma logik även veta sådant man sett på TV, och de politiska ideologiernas svårigheter att hantera ytterligheterna av sin egen ideologi och politik, mellan t.ex. "fri marknad" och "extremfeminism" kan numera balanseras av en mängd företeelser, bl.a. "superrektorns" exempel på hur biologi, politik och vetenskap idag i Sverige kan mixas på ett sätt som belyser religionernas mer eller mindre oupplysta skrymslen... "skammens tid är förbi" som hon uttrycker det...

Jag vet inte om jag förstått dig rätt, men du verkar ha ett perspektiv där det egentligen handlar om 'språk', och där allt sedan big bang är tillåtet. Så inget gör så mycket skillnad.

Det är iallafall raka motsatsen till mitt perspektiv, där barnet dör om det inte kan gå över gatan på ett säkert sätt, där det är en tragedi om en oskyldig får dödsstraff, om en ingenjör bygger en bro som inte har lämplig hållfasthet, om en politiker målar in sig i ett hörn och insisterar på att bli en ologisk diktator, och om vetenskapsmän blir korrumperade av politiker och näringsliv.

Det är alltså inte bara så att "vart och ett omfattande sitt eget speciella tidsavsnitt, alla äger sin riktighet...", utan alla dessa verksamheter lyder under någon variant av logik. Det kan vara någon variant av modallogik som handlar om vad som är tillåtet eller inte i juridiken. Men logik är det, och den som är ologisk har fel i alla möjliga världar. Den som griper till teologi ska med teologi förgås!
Citera
2015-09-26, 21:29
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ändå är de flesta utbildningar av detta slag. Naturvetenskap förenas med ingenjörskonst, som handlar om sådant som hur man bygger en hållbar bro. Med ditt synsätt faller all denna mänskliga praxis utanför vetenskapen. Men samtidigt är det ju i sådan verksamhet som vi hanterar kunskapen, och bestämmer hur exakta vi vill ha våra mätvärden.

Nej, jag skulle säga att det finns ett sådant inslag av ingenjörskonst även i de flesta vetenskaper. Utom möjligen i den teoretiska filosofin, som så att säga är en fristad där man får ställa frågorna ett steg djupare än väntat.
Ingenjörskonst är tillämpad naturvetenskap.
Citera
2015-09-26, 21:43
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Auktoriteten ligger hos postulaten i den paradigm som gäller för studieobjektet. Den som förstår paradigmen erhåller kunskap inom disciplinen. Därmed sagt, så är religiösa paradigmer ett språkligt spel. Den som förstår det religiösa språket, och accepterar paradigmen, kan på rationella grunder diskutera ontologiska spörsmål och i denna specifika miljö vara vetenskaplig.

Han kan vara rationell i betydelsen logiskt konsistent i sin kritik, men han kan inte vara vetenskaplig i betydelsen: Bygga på empiri, vara testbar eller gå att beskriva matematiskt (i ett axiomatiskt system).

Är det inte det som alla icke-vetenskaper lutar sig mot i sin iver att vara vetenskaper - Det att föra ett logiskt resonemang? Något man med god vilja kan kalla: Att använda vetenskaplig metod. Något som inte skall förväxlas med vetenskap.
Citera
2015-09-26, 21:59
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
.... och då kan man t.o.m. numera veta att det finns goda vetenskapliga skäl till varför Gud existerar som mentalt begrepp... av biologiska skäl som ingår i ett nytt vetenskapligt paradigm...
Det inte bara vet jag inte det tror jag heller inte.

För övrigt anser jag religionen bör förstöras.
Citera
2015-09-27, 00:18
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag vet inte om jag förstått dig rätt, men du verkar ha ett perspektiv där det egentligen handlar om 'språk', och där allt sedan big bang är tillåtet. Så inget gör så mycket skillnad.---
Njae, du har nog inte förstått mig rätt, nej... för att något skall vara "tillåtet" i motsats till "ej tillåtet" krävs ju att någon auktoritet "tillåter" någon annan aktör att göra något speciellt, och eftersom förbud är mänskliga påfund så kan "tillåtelse" först inträffa när det mänskliga talspråket utvecklats så långt att begrepp som "tillåtet" resp. "ej tillåtet" var begripliga och efterlevdes, och en motsvarande social skiktning i ett mänskligt samhälle uppstått...att "diskutera ontologiska spörsmål" kräver f.ö. också ett väl utvecklat talspråk, så när väl ett dylikt avancerat språkbruk utvecklats handlar det i någon mån om "språk" och "vetande" parallellt med "praktiska färdigheter".... dessförinnan när ännu inget talspråk fanns, fanns ju ändå olika teckenspråk, kroppsspråk, visselspråk o.s.v. som kunde förmedla ordlös kunskap av olika slag utan att något talspråkligt förankrat "vetande" fanns inblandat, men då fanns heller inga förbud utan allt möjligt hände utan att någon "tillät" eller "förbjöd" det... uttrycket "bedriva kunskap" innefattar alltså praktiska färdigheter vilka inte alls vilar på några religiösa paradigmer eller språkliga spel, utan är djupare förankrade i människans själ...under dessa ordlösa omständigheter passar alltså ditt exempel med barnet som bör läras att t.ex. gå över gatan på ett säkert sätt, eftersom detta kan ske utan talspråk genom praktisk undervisning enbart...utan logik, således...á-logiskt... ...alla de andra exemplen är beroende av ett väl utvecklat talspråk med tillhörande logik...

Eftersom grundcitatet är ämnat att förstå paradigm och de tankegångar och postulat som skapar och upprätthåller dem i förhållande till vetenskapen, så blir det fel att tillskriva dessa tankegångar och postulat praktiska färdigheter som de uppenbarligen inte alltid besitter, ty gjorde de det skulle de inte upprätthålla något speciellt paradigm, utan bemöda sig om att skärskåda postulaten istället för att rättfärdiga dem...
Citera
2015-09-27, 00:35
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Det inte bara vet jag inte det tror jag heller inte.

För övrigt anser jag religionen bör förstöras.

"Vetande är ett näraliggande koncept som ofta kontrasteras mot tro"...att inte veta och heller inte tro är således inte samma sak som "kunskap" i betydelsen "inlärd teoretisk förmåga---exempelvis genom studier." Min egen "kunskap" i frågan grundar sig på Jeremy Griffiths tankegångar, vilka bl.a. lyder;

...och vilket bättre sätt kan det finnas att förstöra organiserad religion på än att dekonstruera den i dess minsta beståndsdelar och tillintetgöra de delar som är skadliga och direkt kontraproduktiva?
Senast redigerad av studentroland 2015-09-27 kl. 00:40.
Citera
2020-01-18, 21:08
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Ingenjörskonst är tillämpad naturvetenskap.

Ja, och dessutom är endast den bevisat giltiga naturvetenskapen tillämpad inom ingenjörskonsten. Man kan säga att ingenjörskonsten testar naturvetenskapens giltighet, och den förkastar den icke-tillämpbara delen av naturvetenskapen.
Citera
2020-01-19, 03:57
Medlem
Citat:
Min syn på saken är att vetenskap är så'nt man vet, inte nödvändigtvis baserat på personlig kunskap, utan baserat på någon annans kunskap vilken i sin tur är baserad på experiment som upprepats av någon annan eller helst några andra och befunnits stämma överens med "verkligheten"... med denna syn på vad vetenskap är slipper man tänka så mycket...

Något stramare formulerat: vetenskap är det systematiska studiet av verkligheten. Vad verkligheten beträffar kan jag inte finna någon bättre formulering än Philip K Dicks: “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in