Min vän ska bli utskickad på praktik till svetsare. Han måste fixa kläder själv då det är kravet från arbetsgivaren. Detta är ej Arbetsförmedlingens problem.
Jag tänker låna min vän pengarna som behövs men borde det inte finnas något sätt att få kläderna betalda? Jag menar att hade jag inte funnits så hade min vän som är fattig hamnat hos socialen tillslut ändå=belastning för samhället. Nu får han en chans till praktik som leder till jobb men har i princip inte råd att utföra den.
Arbetsgivaren ansvarar för den personliga skyddsutrustningen. Det är arbetsgivaren som ska bekosta den personliga skyddsutrustning som arbetstagaren behöver för arbetet. Arbetsgivaren ska också se till att den fungerar och att den underhålls och repareras, så att den är säker att använda.
Jag antar att din vän är vuxen, och studerar till svetsare. Det är helt normalt att vuxna studenter betalar för allt material som litteratur och arbetskläder själva.
Kläderna är säkert jättedyra, så han kanske kan kolla upp om det går att köpa begagnat?
Jag antar att din vän är vuxen, och studerar till svetsare. Det är helt normalt att vuxna studenter betalar för allt material som litteratur och arbetskläder själva.
Kläderna är säkert jättedyra, så han kanske kan kolla upp om det går att köpa begagnat?
Aldrig hört talas om att det ska förhålla sig på det viset.
Problemet här är att arbetsgivaren ställer upp med en praktikplats för att hjälpa till. Ska man sen be arbetsgivaren att lägga ut pengar också för en praktikant som han antagligen klarar sig utan.
Tycker att det borde ligga i statens intresse att lösa fall som detta. Istället stängs dörrarna när han ber om hjälp.
Finns säkert billiga kläder på blocket. Själv svetsar jag i vanliga snickarbyxor, t-shirt och svetsglas man sätter fast utanpå vanliga glasögon. Har funkat fint hela livet. Lite svetsblänk och brännskador på händerna får man leva med.
Men det kanske är krav på skyddskläder inom yrket, vad vet lilla jag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!