• 3
  • 4
2015-10-16, 09:38
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Du svarar med helt irrelevanta saker. Du har inte någon kunskap.
Sen har jag bara ifrågasatt dig och ett par till (har fortfarande inte fått svar på föregående frågan, du som hade "mer" kunskap än en viss annan person )
Jag själv äter inte margarin för övrigt. Det jag tillför är källkritik, något som du och många andra saknar.
Jag har tidigare presenterat flera exempel men då har du bara anklagat mig för att göra reklam för kostdoktorn. Om du inte litar på honom så kan du ju kolla in länkarna på hans sida.
Citera
2015-10-16, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det lutar åt att för mycket fleromättat av typ omega6 är farligt. Vi behöver bara ett par gram per dag av både omega6 och långkedjiga omega3. I övrigt består våra kroppar av ungefär lika delar enkelomättat och mättat fett.

Ja, surfade lite och det verkar som du säger att det är lätt att få i sig för mycket omega6 och det kanske inte är bra.

En annan fråga: Jag har gått över till Becel som jag tar på smörgåsarna istället för Lätta som jag tidigare använde. Becel ska ju också vara bättre för diabetiker och nyckelhålsmärkt. Dessutom så innehåller det omega3.
Vad är åsikterna om den produkten? Becel alltså.
Citera
2015-10-16, 13:20
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Ja, surfade lite och det verkar som du säger att det är lätt att få i sig för mycket omega6 och det kanske inte är bra.

En annan fråga: Jag har gått över till Becel som jag tar på smörgåsarna istället för Lätta som jag tidigare använde. Becel ska ju också vara bättre för diabetiker och nyckelhålsmärkt. Dessutom så innehåller det omega3.
Bluff och båg. Becel blev väl av med nyckelhålet om jag inte minns fel. Köp Bregott istället.
Citera
2015-10-16, 14:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Becel är inte bättre än andra margariner. Unilever som tillverkar skiten har fått på pälsen för påstådda hälsoeffekter i Becel.
Citera
2015-10-16, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Becel är inte bättre än andra margariner. Unilever som tillverkar skiten har fått på pälsen för påstådda hälsoeffekter i Becel.

För mig som inte är insatt i alla dessa sakerna - och det pågår tydligen en fraktionsstrid om det här med margarin, fett osv. Det är inte lätt för en lekman som mig att bilda sig en uppfattning. Men nyckelhålet är kvar på Becel. Måste säga att Becel smakar klart sämre än smör och Lätta.

Jag försöker steka med oljor och till fisk margarin. Finns det något margarin som är bättre än andra - eller minst dåligt? Smör misslyckas jag ofta med dessvärre. Fel värme eller vad det är. Är inte matlagningsintresserad... egentligen.

Men måste av medicinska skäl tänka hädanefter på vad jag äter. Är inte överviktig men har ändå! fått diabetes och högt blodtryck och är i yngre medelåldern - som mediciner bara biter på marginellt (misstänkt neurlogiskt högt blodtryck i dagsläget).

Är det en bra idé att satsa på 'nyckelhål' när det finns ett val när jag ska köpa livsmedel? Har fått kostråd av en dietist som ville att jag skulle satsa på Becel margarin, men sa inget om matoljor vilket jag tycker är konstigt. Dessutom sa hon att flytande margarin var bättre. Men det finns ju inget flytande margarin vad jag hittat i affären med nyckelhål?

Hon hade många anmärkningar på vad jag äter och dricker. T.ex. så tryckte hon på att jag skulle dricka Coca Cola Zero istället för andra Cola Lighter. Jag kan inte finna någon anledning till att just Coca Cola Zero skulle vara så bra... Just det här senaste får mig och att fråga hur vetenskapliga hennes råd är öht...?
Citera
2015-10-16, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag har tidigare presenterat flera exempel men då har du bara anklagat mig för att göra reklam för kostdoktorn. Om du inte litar på honom så kan du ju kolla in länkarna på hans sida.

Kostdoktorn är inte en källa. Studierna som länkas vidare till har jag läst och det är mycket ofta bristfälligt utförande, korta studier, förhastade slutsatser (inte i studierna i sig utan hos kostdoktorn)
Jag har även vid flera tillfällen visat vad som är bristfälligt men det går rakt igenom skallen på dig då du som sagt, saknar kunskap.
Men nu handlade det inte om kostdoktorn utan om din kunskap och den tidigare frågan jag ställt och ännu en gång har du bevisat att du är totalt okunnig för jag har inte fått svar varken på den frågan eller har du tillfört några hänvisningar till källor tidigare, utan alltid kostdoktorn
Citera
2015-10-16, 17:57
Bannlyst
Citat:
För mig som inte är insatt i alla dessa sakerna - och det pågår tydligen en fraktionsstrid om det här med margarin, fett osv. Det är inte lätt för en lekman som mig att bilda sig en uppfattning. Men nyckelhålet är kvar på Becel. Måste säga att Becel smakar klart sämre än smör och Lätta.

Jag försöker steka med oljor och till fisk margarin. Finns det något margarin som är bättre än andra - eller minst dåligt? Smör misslyckas jag ofta med dessvärre. Fel värme eller vad det är. Är inte matlagningsintresserad... egentligen.

Men måste av medicinska skäl tänka hädanefter på vad jag äter. Är inte överviktig men har ändå! fått diabetes och högt blodtryck och är i yngre medelåldern - som mediciner bara biter på marginellt (misstänkt neurlogiskt högt blodtryck i dagsläget).

Är det en bra idé att satsa på 'nyckelhål' när det finns ett val när jag ska köpa livsmedel? Har fått kostråd av en dietist som ville att jag skulle satsa på Becel margarin, men sa inget om matoljor vilket jag tycker är konstigt. Dessutom sa hon att flytande margarin var bättre. Men det finns ju inget flytande margarin vad jag hittat i affären med nyckelhål?

Hon hade många anmärkningar på vad jag äter och dricker. T.ex. så tryckte hon på att jag skulle dricka Coca Cola Zero istället för andra Cola Lighter. Jag kan inte finna någon anledning till att just Coca Cola Zero skulle vara så bra... Just det här senaste får mig och att fråga hur vetenskapliga hennes råd är öht...?

Byt dietist. Det är ingen skillnad på cola light eller cola zero.
Edit. Sen hade jag aldrig fått för mig att steka i margarin. Detta pga att jag anser att smör tillför betydligt bättre smak.
Smör får inte bli för varmt. När smöret skiftar färg till brunt så får du vara vaksam.
Ditt val av stekfett är dock inte något avgörande för din diabetes. Så länge det inte är en massa tillsatt socker i förstås
Senast redigerad av jaggillarmat 2015-10-16 kl. 18:00.
Citera
2015-10-16, 20:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Tyvärr är de flesta dietister inte uppdaterade med socialstyrelsens senaste direktiv. Den dietisten som inte vet att de båda colorna är likadana förtjänar inte din uppmärksamhet.

En alternativ kostbehandling för diabetes typ 2 är lågkolhydrat eller LCHF. I Socialstyrelsens direktiv ingår att om en patient väljer lågkolhydrat ska vården ge stöd för detta. Även detta är sällsynt tyvärr.

Nyckelhålet är bra fär då vet man vilka produkter man kan undvika (med få undantag som fisk). Fisk steker jag inte så ofta utan kör den i ugnen istället.
Citera
2015-10-16, 20:49
Bannlyst
Tack för inputen från båda! Man får tydligen engagera sig i detta på ett mer fördjupat sätt. Och jag måste tänka på allt jag käkar och dricker nu. Visst har jag levt osunt när det gäller dieten framför allt. Annars är jag fysiskt fit till ytan i alla fall.

Jag ska prova med smör. Jag har alltid haft 'Lätta' innan - tydligen utan att det har spelat någon roll.
Det lutar åt att jag har en typ 1 diabetes av en ovanlig variant och f-n vet hur länge jag har haft högt blodtryck på 160. Ska försöka steka lite så möjligt, och kanske med smör då. Vi får se vad den fortsatta utredningen ger. Eftersom blodfetterna också är dåliga och levervärdena med... suck.
Men med tanke på hur många det är som säger att margarin är rena giftet, så ska försöka undvika det då.
Citera
2015-12-01, 03:42
Medlem
Slackoffs avatar
Margarin är gift!!! hypen kommer ifrån foliehatten Gunnar Lindgren.
Han var tidigare engagerad i sprida kunskapen om att kärnkraftverk släpper ut strålning genom skorstenarna och sådan saker.
Sedan tog diverse "seriösa vetenskapsjournalister" upp svamlet helt okritiskt.

http://www.gunnarlindgren.com/
http://www.dn.se/ledare/signerat/mar...et-finns-smor/

Sedan hittade man lösningsmedlet aceton och hexan i maten!!!
Det är bara det att hexan och aceton finns naturligt i massor av mat.
Aceton är en av de ketoner som bildas när man befinner sig i ketos i betydligt större mängder än vad man får i sig via margarin.Det finns alltid aceton i kroppen.

http://www.metro.se/nyheter/sanninge...A6TV6E53Q3DhU/
Senast redigerad av Slackoff 2015-12-01 kl. 04:02.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in