2015-09-23, 18:14
Medlem
MADYEs avatar
En vän till mig har registrerat sig på www.hosdigellermig.se och nyligen fått mejlet nedan.

Citat:
OBS! Du kan inte svara på detta e-mail. Ditt e-mail kommer inte att synas eller få ett svar.

Käre xxxxxx,

eftersom betalningen för ditt Premiummedlemskap hos hosdigellermig inte har fullgjorts så uppgår ditt skuldbelopp nu till 1 797,00 SEK.

Ditt ärende har nu överlåtits till ett inkassobolag.

Du har bevisligen registrerat dig hos oss med dina personliga uppgifter och köpt ett Premiummedlemskap den 20 augusti 2015 med din IP-adress xxxxxxxxx. Du har således ingått ett juridiskt bindande avtal, vilket gör att du nu står betalningsskyldig för ditt valda abonnemang. Trots två tidigare påmminelser har vi ej mottagit din inbetalning. Vi ger dig nu en sista möjlighet att betala ditt Premiummedlemskap. Du registrerade dig hos oss med följande uppgifter:

Användarnamn: xxxxxxxx
Email: xxxxxxx
IP Adress: xxxxxxxx

Vänligen överför 1 797,00 , samt en påminnelseavgift på 140.00 SEK till:

Betalningsmottagare: HQ Entertainment Network GmbH & Co. KG
Bank: Sparkasse Bregenz
IBAN: AT872060103400105429
BIC/SWIFT: SPBRAT2BXXX

Någon som vet om detta är 'legit' eller bluff? Vad bör han göra?

mvh
Citera
2015-09-23, 18:39
Medlem
Jag tror han måste betala...

Sedan är det bara skicka in skriftlig uppsägelse på abbonemanget med rek brev. Fota skriv under ta kopior osv. Emaila ring spela in samtalet osv osv.

http://www.hqentertainmentnetwork.com/#page_4
Citera
2015-09-23, 18:45
Medlem
Här framgår inte vad som avtalats när medlemsskapet tecknades, ej heller om två påminnelser erhållits och vid fall därom vilken åtgärd som då vidtogs.
Citera
2015-09-23, 18:47
Medlem
Firman tjänar sina pengar på att folk är desperata och inte fattar att man tackar ja till fortsatt medlemsskap, OM man inte säger upp inom provperioden. Betala och avsluta det nu. Inkasso-
firman lär ta ytterligare pengar för sitt arbete.
Citera
2015-09-23, 18:48
Medlem
Enligt svensk lagstiftning får ej påminnelseavgift uppgå till mer än 60 kronor. Den måste dessutom vara avtalad senast i samband med köpet av produkten eller tjänsten som påminnelsen avser.

Brevet på svenska, så det förefaller vara en tjänst som riktat sig till personer i Sverige.
Citera
2015-09-23, 18:58
Medlem
Det finns i villkoren angivet att provmedlemsskap övergår till avgiftsbelagt dito och sedan förlängs löpande.
Har uppsägning skett?
Påminnelseavgift lyckades jag inte läsa om alls, då får sådan ej påföras.
Inkassokostnader i förekommande fall får dock alltid belasta gäldenären med maximalt 180 kronor.
Citera
2015-09-23, 19:20
Medlem
M1159s avatar
Om din vän ej har uppgivit sitt rätta namn och eventuell adress, så blir det svårt för företaget att fånga in vännen trots att de har din väns IP adress.

För att få veta vilken som befinner sig bakom en IP adress krävs det lite mera på fötterna än ett medlemskap på en kontaktsajt, så företaget går nog bet på detta.

Jag tror (är inte 100) att de försöker skrämma upp din vän till att betala det begärda beloppet, och hur skulle de gå till väga med Kronofogden då de inte har alla uppgifter?

Personligen skulle jag be dem dra åt h-e hur din vän skall göra kan inte jag säga.
Citera
2015-09-26, 12:37
Medlem
svengörans avatar
Strunta i att betala, Skulle det mot all förmodan komma något från inkasso så lös det då istället.

http://www.datingwebsites.se/reviews...age=1#reacties
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in