2015-09-23, 17:59
Medlem
Oavsett vilket djur färsen kommer ifrån, hur den är tillagad och vilken kvalité den har så mår jag alltid lite illa efter jag ätit köttfärs. Hela köttbitar kan jag i princip äta hur mycket som helst av utan att få känslor av illamående. Vad beror detta på?
Citera
2015-09-23, 18:06
Bannlyst
Käkat köttfärs och blivit magsjuk och har efterverkningar?
Citera
2015-09-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legobyte
Käkat köttfärs och blivit magsjuk och har efterverkningar?

Nej inte vad jag kan minnas.
Citera
2015-09-23, 18:19
Medlem
skogsfogels avatar
Under människans historia så har vi ätit hela köttbitar i tusentals år. Så då har vi förmodligen inget problem med att äta sådana. Fast köttfärs är ett nytt påfund som vi inte är vana vid.
Det kan också vara sämre kvalitet på köttfärs då man inte riktigt kan veta vad för delar av ett djur som man malt ner till köttfärsen.
Jag har också upplevt att jag fått ont i magen efter att ha ätit köttfärs vid några tillfällen fast ibland inte. Det kan vara så att pågrund av att köttet är nermalt så kan det reagera med luft på ett annat sätt än helt kött och det är större risk för att köttet blir dåligt.
Citera
2015-09-23, 18:31
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Det sitter nog i ditt huvud, du har blivit illamående en gång, förväntar dig att bli det nästa gång du äter köttfärs. Eftersom du förväntar dig att bli illamående så blir du det. Jag gissar att bara är nocebo.

Finns ett fenomen som kallas ''psykologisk matförgiftning''.
Citera
2015-09-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Det sitter nog i ditt huvud, du har blivit illamående en gång, förväntar dig att bli det nästa gång du äter köttfärs. Eftersom du förväntar dig att bli illamående så blir du det. Jag gissar att bara är nocebo.

Finns ett fenomen som kallas ''psykologisk matförgiftning''.

Nej, det tror jag inte ett dugg på. Förresten är väl inte ett lätt illamående direkt klassat som matförgiftning? Däremot kan jag uppleva den effekten med lax eftersom jag åt slarvigt tillagad lax för nåt år sen och blev fruktansvärt magsjuk.

Illamåendet påminner lite om den flottångest man kan få när man äter t.ex. pizza eller kebab. Men jag tycker det är märkligt då jag kan äta säker som innehåller betydligt mer fett än 300 g köttfärs och ändå inte må illa.
Citera
2015-09-23, 19:46
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Nej, det tror jag inte ett dugg på. Förresten är väl inte ett lätt illamående direkt klassat som matförgiftning? Däremot kan jag uppleva den effekten med lax eftersom jag åt slarvigt tillagad lax för nåt år sen och blev fruktansvärt magsjuk.

Illamåendet påminner lite om den flottångest man kan få när man äter t.ex. pizza eller kebab. Men jag tycker det är märkligt då jag kan äta säker som innehåller betydligt mer fett än 300 g köttfärs och ändå inte må illa.

Först skriver du att du inte tror på det ett dugg, för att direkt efter söka att du upplevt den effekten förut.

Jag är nu övertygad om att det är psykiskt. Speciellt då du äter allt annat kött.
Citera
2015-09-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Först skriver du att du inte tror på det ett dugg, för att direkt efter söka att du upplevt den effekten förut.

Jag är nu övertygad om att det är psykiskt. Speciellt då du äter allt annat kött.

Ja, eftersom jag har ett väldigt tydligt minne av hur fruktansvärt dåligt jag mådde av att äta den dåliga laxen. Något sådant finns inte med köttfärs. Dessutom skulle jag nog inte vilja direkt påstå att det är exakt som du beskrev det, utan mera en slags motvilja/äckelkänsla när jag stoppar lax i munnen. Illamåendet av köttfärsen kommer en stund efteråt så för mig är det helt skilda fenomen.
Citera
2015-09-23, 21:11
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Oavsett vilket djur färsen kommer ifrån, hur den är tillagad och vilken kvalité den har så mår jag alltid lite illa efter jag ätit köttfärs. Hela köttbitar kan jag i princip äta hur mycket som helst av utan att få känslor av illamående. Vad beror detta på?
Menar du färs som färs eller även som köttbullar, frikadeller, köttfärslimpa?
Mår du illa av en rätt typ köttfärssås också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in