2015-09-22, 20:39
Medlem
Tja! Jag tnkte kpa en nyproduktion i huddinge som r klar vren 2017 i spekulationssyfte.. Vad tycker ni om det nu nr man vet att amoteringskravet kmr komma och regeringen pratar om att rra p rnteavdraget men rntorna r end lga och kmr va en bra stund framver? Tips o tankar kring detta?
Citera
2015-09-22, 20:53
Medlem
ollepolle90s avatar
http://www.affarsvarlden.se/hem/bost...cle3892701.ece

Amorteringskravet gller inte fr nyproduktion om kpeavtalet r pskrivet innan kravet gller. I artikeln handlar det visserligen om amorteringskravet som skulle brja glla i augusti detta r, men jag kan tnka mig att det kommer vara samma regler fr kravet som kommer.

Min personliga sikt r att det r nstan alltid det bttre alternativet att ga n att hyra, vare sig amorteringskrav och ndrade rntor.
Citera
2015-09-22, 21:38
Medlem
langdistanss avatar
Hller med - Huddinge r bra, kp!
Citera
2015-09-23, 03:45
Medlem
Ok men jag kmr allts slja den direkt vid tilltrde eller innan p ritning och d gller ju amoteringskravet fr den kparn.. Och allt r ju vrderat vldigt hgt just nu tror ni det fortstter tills 2017?
Citera
2015-09-23, 10:16
Medlem
JehovasFittslems avatar
...och det finns dom som sger att vi inte har ngon bostadsbubbla.
Citera
2015-09-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
...och det finns dom som sger att vi inte har ngon bostadsbubbla.
Jo vi har en bubbla.
Den ska bara blsas upp lite till.
Nr den spricker r svrt att sia om.
Citera
2015-09-27, 10:59
Medlem
Som du redan skrivit sjlv: Du tecknar nyproduktionen och slipper amorteringskrav, men nr du sedan sljer mste kparen i sin tur amortera (trots att bostadsrtten r nyproducerad).

Rimligen borde lgenheten sjunka i vrde efter amorteringskravet. Samtidigt, om den r klar 2017 s har amorteringskravet varit igng nstan ett r nr du sljer. ven om priserna initialt gtt ner, borde de ha hmtat sig nr det r dags fr dig att slja.

Du betalar dessutom bara bokningsavgiften nu. Om bubblan spricker och priserna brja rasa, kan du ju faktiskt vlja att inte skriva uppltelseavtalet sen. Det kostar dig frvisso ngra tusenlappar, men tycker du det r vrt att chansa s vet du vad det isf skulle kosta om du hoppar av.
Citera
2015-09-27, 11:02
Medlem
Det hela faller frsts om du tecknar det bindande uppltelseavtalet fr nra inp infrandet av amorteringskravet. Du vill ju inte teckna ngot bindande innan du har facit i hand.

Ska ocks tillgga att jag hade avsttt om jag vore du. Vill du spekulera och nd inte avser flytta in, kan du ju lika vl vnta tills en bra stund efter amorteringskravet (s du ser t vilket hll vinden blser) innan du tecknar dig fr nt slumpmssigt byggprojekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in