Tja! Jag tänkte köpa en nyproduktion i huddinge som är klar våren 2017 i spekulationssyfte.. Vad tycker ni om det nu när man vet att amoteringskravet kmr komma och regeringen pratar om att röra på ränteavdraget men räntorna är endå låga och kmr va en bra stund framöver? Tips o tankar kring detta?
Amorteringskravet gäller inte för nyproduktion om köpeavtalet är påskrivet innan kravet gäller. I artikeln handlar det visserligen om amorteringskravet som skulle börja gälla i augusti detta år, men jag kan tänka mig att det kommer vara samma regler för kravet som kommer.
Min personliga åsikt är att det är nästan alltid det bättre alternativet att äga än att hyra, vare sig amorteringskrav och ändrade räntor.
Ok men jag kmr alltså sälja den direkt vid tillträde eller innan på ritning och då gäller ju amoteringskravet för den köparn.. Och allt är ju värderat väldigt högt just nu tror ni det fortsätter tills 2017?
Som du redan skrivit själv: Du tecknar nyproduktionen och slipper amorteringskrav, men när du sedan säljer måste köparen i sin tur amortera (trots att bostadsrätten är nyproducerad).
Rimligen borde lägenheten sjunka i värde efter amorteringskravet. Samtidigt, om den är klar 2017 så har amorteringskravet varit igång nästan ett år när du säljer. Även om priserna initialt gått ner, borde de ha hämtat sig när det är dags för dig att sälja.
Du betalar dessutom bara bokningsavgiften nu. Om bubblan spricker och priserna börja rasa, kan du ju faktiskt välja att inte skriva upplåtelseavtalet sen. Det kostar dig förvisso några tusenlappar, men tycker du det är värt att chansa så vet du vad det isf skulle kosta om du hoppar av.
Det hela faller förstås om du tecknar det bindande upplåtelseavtalet för nära inpå införandet av amorteringskravet. Du vill ju inte teckna något bindande innan du har facit i hand.
Ska också tillägga att jag hade avstått om jag vore du. Vill du spekulera och ändå inte avser flytta in, kan du ju lika väl vänta tills en bra stund efter amorteringskravet (så du ser åt vilket håll vinden blåser) innan du tecknar dig för nåt slumpmässigt byggprojekt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!