Citat:
Ursprungligen postat av
Leipzig
Rätt säker på att ingen i sverige kommer kalla sin lokala bensinstation för "sörkel kejj" på länge efter namnbytet... Jag kallar fortfarande mitt lokala coop forum för B&W för det är lättare att säga "beåvee än kop forum, samma med "stattojl" vilket är lättare att uttala på svenska än "sörkell kejj"
Men när man är ute på resa i okända mark och inte kan relatera till stationens tidigare märkning. kanske folk kommer att säga: "stanna där framme vid sörkellkejjet så jag kan köpa en frenchhåttdågg."
Just B&W verkar leva kvar jävligt länge hos många (å andra sidan tyckte jag det var konstigt när min mor kallade b&w för wessels när jag var liten).
Men hur många hör du som kallar nån av de mackar statoil tog över från bp för just bp-mack?
Om det tar lång tid för namnbyten av den där typen att slå rot så kommer de ändå göra det till slut, om inte annat för att de som idag är 6-år och inte har någon egentlig relation till statoil kommer växa upp med att det heter circle k, så för dem kommer det vara helt naturligt.
Men ja, jag och många andra lär av gammal vana referera till vissa specifika mackar som statoil i några år efter bytet. Sådant är naturligt och antagligen nåt företag räknar med när de byter namn.