• 1
  • 2
2015-09-21, 23:21
Bannlyst
Ja, det verkar som om jag har fått rinit, men jag har i alla fall tappat mitt luktsinne helt och hållet sedan 7-8 dagar tillbaka och känner inte lukten av mat jag käkar, kan bara känna om det är sött eller surt med tungan, men inte liksom känna lukten. Känner man ingen lukt så är det ju fan värre? Man vet ju knappt vad man käkar..

Blev starkt förkyld först, men nu har det gått och blivit så här?

Har använt Nasonex i 1 vecka snart, den har liksom dämpat snuvan och så, men jag har fortfarande inget luktsinne, någon som varit med om liknande?

Hur lång tid tar det innan man får tillbaka luktsinnet efter något sånt här?
Citera
2015-09-21, 23:28
Medlem
Har varit förkyld och tappat lukt och smaksinne och det höll i sig även när snuvan försvann så pass att jag började fundera om det skulle vara för evigt. Kommer tyvärr inte ihåg hur länge det höll i sig men lukt och smak smög sig tillbaka, ge det några veckor. Använd inte nässpray mer än ca. tio dagar, annars kan slemhinnorna i näsan vänja sig vid det.
Citera
2015-09-22, 09:57
Medlem
mungs avatar
Jag har en kollega som fick samma sak. Hans luktsinne var borta i över 3 månader, men kom tillbaka. Riktigt jobbigt verkade det vara, särskilt som han är väldigt matglad!
Citera
2015-09-22, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Jag har en kollega som fick samma sak. Hans luktsinne var borta i över 3 månader, men kom tillbaka. Riktigt jobbigt verkade det vara, särskilt som han är väldigt matglad!
Fan i Helvete! Stackars han! Jag kan ta och bekräfta att ett förlorat luktsinne är ett rent jävla helvete rent generellt. Oavsett om man är matglad eller inte, de flesta av oss gillar ju Pizza eller annat gott, då är det ju bara jobbigt då man inte kan känna smaken av de goda!

Jag har bara blivit på sämre humör på sistone och ganska så deppig på grund av det.
Citera
2015-11-16, 10:39
Medlem
Hej!

Nu är det ett tag sedan du skrev men testar ändå!
Jag har precis sedan några veckor råkat ut för samma sak som du efter en förkylning och jag förstår precis hur du känner/kände dig och är jättenyfiken på hur det har gått, håller på att bli tokig utav det och är rätt så deppig också...
Även om det inte har kommit tillbaka så får du gärna svara...
Citera
2015-11-16, 10:46
Medlem
silbersteins avatar
Hade samma efter förkylning, för mig tog det minste en månad, och det kom långsamt tillbaka, det var alltså inte tillbaka helt plötsligt en dag utan kom smygande. Men nästan totalt väck i en månad +, det var hemskt, totalt nedbrytande. Fyfan för att förlora det permanent. Jag har tinnitus sedan tidigare, men att något skulle hända med luktsinnet känns långt värre.
Citera
2015-11-16, 15:21
Medlem
ze932s avatar
Du kan inte vara så säker på att det kommer tillbaks. Möjligheten finns att det är permanent.
Citera
2015-11-16, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caretina
Hej!

Nu är det ett tag sedan du skrev men testar ändå!
Jag har precis sedan några veckor råkat ut för samma sak som du efter en förkylning och jag förstår precis hur du känner/kände dig och är jättenyfiken på hur det har gått, håller på att bli tokig utav det och är rätt så deppig också...
Även om det inte har kommit tillbaka så får du gärna svara...
Hej! Jag såg ditt PM idag, kolla upp det. Men jag skriver lite samma sak här då. Jag fattar att du håller på och blir tokig asså! Det hände mig med, fick typ damp på det allra minsta, och man blir deppig av det också. Att känna lukten av den mat man äter är ren glädje och det är en del av vårt liv.

För min del har jag nu fått tillbaka det. Jag slutade använda den jävla näs sprayen och det läkte av sig självt, man ska inte vänja näsan vid det. En sak som du kan göra om du har snuva och slem är att du tar bisolvon, ta gärna varmt vatten och blanda med honung och pressad vitlök med lite olivolja i, gör så i en vecka så all skit kommer ut, alla bakterier, slem osv, och se hur det går de närmaste 10 dagarna.
Senast redigerad av ThePerfectionist 2015-11-16 kl. 22:21.
Citera
2015-11-16, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ze932
Du kan inte vara så säker på att det kommer tillbaks. Möjligheten finns att det är permanent.
-_- Om personen är under 50 så kommer det tillbaka. Det tar oftast sin tid. Den möjligheten är sjukt sjukt sjuuukt liten.
Citera
2015-11-18, 08:56
Medlem
Ok, det där med honung o vitlök o olja, antar att man ska dricka det o inte få upp i näsan eller?;-)
Citera
2015-11-18, 08:59
Medlem
Lite nyfiken bara på var du har fått det ifrån att möjligheten är liten att det är permanent?
Självklart vill jag ju höra det positiva men är tyvärr väldigt negativ just nu;-(
Jag är 39 år så vi får hoppas att jag hör till dom som har större shans att få tillbaka det 😰
Citera
2015-11-18, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ok, det där med honung o vitlök o olja, antar att man ska dricka det o inte få upp i näsan eller?;-)
Yes, drick det Gärna med en bisolvon, för ofast får det också ut allt slem osv...

Citat:
Lite nyfiken bara på var du har fått det ifrån att möjligheten är liten att det är permanent?
Självklart vill jag ju höra det positiva men är tyvärr väldigt negativ just nu;-(
Jag är 39 år så vi får hoppas att jag hör till dom som har större shans att få tillbaka det 😰
Det är så med tanke på att när jag var hos läkaren så sa dem det, det är lite samma sak tex äldre människor de tenderar till att få sämre hörsel och lukt, och när dem väl blir förskylda flera gånger i raken så kan det hända att luktsinnet faktiskt försvinner för gott eller åtminstone blir starkt försämrat. Men jag tror i alla fall att man måste bli förkyld flera gånger under en kort period. Själv vet jag en som tappade luktsinnet för alltid när han va 42, och det var för att han just blev starkt förkyld väldigt många gånger, och det är ju 'sinnen' vi pratar om här, om våra sinnen inte får öva dvs känna och lukta på saker och ting så kan de liksom raderas eller glömma bort hur de var, och då kan de aa försvinna helt enkelt.

Jag var också jävligt negativ och sjukt rädd på grund av det. Jag tror faktiskt att du kommer få tillbaka det, det kan ta 3 månader också, i värsta fall 6 månader. Om du inte får tillbaka det efter 3 månader, bör du gå till läkare. Om det inte kommer tillbaka efter 6 månader. Så är det nog tyvärr borta. Jag hoppas verkligen att det kommer tillbaka snart! Det är i alla fall positivt att du kan känna lite bättre under kvällarna, vilket jag gissar på att det kan återkomma snart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in