2015-09-21, 21:56
Medlem
trueforgoods avatar
Jag är helt ny när det kommer till software-instrument, midi och allt som hör därtill och behöver lite hjälp. Om jag lägger strings på en låt med "långa ackord" utan avbrott och sedan börjar spela i mitten på ett ackord låter ju inget. Istället måste jag börja från där ackordet börjar för att höra det. Går det att lösa detta på något sätt?

Håller på att spela in en ambient-låt och en av tracksen har ett ackord som går genom hela låten. Nu när jag lägger på automation vill jag ogärna behöva börja om från låtens början om något blir fel.

Nybörjarfråga jag vet. Hoppas ni förstår i alla fall (och att det går att lösa).

Tack
Citera
2015-09-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Jag är helt ny när det kommer till software-instrument, midi och allt som hör därtill och behöver lite hjälp. Om jag lägger strings på en låt med "långa ackord" utan avbrott och sedan börjar spela i mitten på ett ackord låter ju inget. Istället måste jag börja från där ackordet börjar för att höra det. Går det att lösa detta på något sätt?

Håller på att spela in en ambient-låt och en av tracksen har ett ackord som går genom hela låten. Nu när jag lägger på automation vill jag ogärna behöva börja om från låtens början om något blir fel.

Nybörjarfråga jag vet. Hoppas ni förstår i alla fall (och att det går att lösa).

Tack

Tja!
är det ett midi-spår/track eller flera i låten?

försöker du spela in på samma kanal?
Om du gör det:
kopiera "orginal" kanalen och spela in dina feta strings på kanal nr 2.

Är vi på rätt våglängd?
Om inte-youtuba
Citera
2015-09-22, 00:34
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wanlig
Tja!
är det ett midi-spår/track eller flera i låten?

försöker du spela in på samma kanal?
Om du gör det:
kopiera "orginal" kanalen och spela in dina feta strings på kanal nr 2.

Är vi på rätt våglängd?
Om inte-youtuba

Tack för svar!

Vet inte om vi är på rätt våglängd, eller för den delen vilken våglängd jag öht befinner mig just nu efter att ha lyssnat på hypnotisk ambient i 1 timmar, nog om det.

Ska försöka förklara:
TRACK 1:[START o--------en-lång-not-utan-avbrott------------------o END]
TRACK 2:[START f-f-g-g-f-f-------f-f-g-g-f-f-g-g-ff-gg----------------- END] <- flera notera

På track 1 är det inspelad en ton från början som ligger över hela låten i detta fall. Startar jag låten mitt i kommer inget att höras eftersom man måste vara vid anslaget i början av noten för att den ska sättas igång, och det är problemet. När det rör sig om långa låtar måste jag lyssna om dom från början för att komma 4 minuter in i låten där jag vill ändra något. Måste finnas sätt att lösa detta på.
Citera
2015-09-22, 00:46
Medlem
Förklarar problemet åt dig:

Midi funkar som så att i början på tonen du valt säger den till datorn att här ska tonen börja spelas. I slutet av tonen säger den åt datorn att här ska den sluta spelas. Om du spelar upp tonen i mitten så har du inte sagt åt datorn att tonen ska börja spelas (iochmed att du inte spelar upp den från början), och den spelar därför inte upp någonting.

Lösning: googla midi chase logic x
Citera
2015-09-22, 20:59
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Förklarar problemet åt dig:

Midi funkar som så att i början på tonen du valt säger den till datorn att här ska tonen börja spelas. I slutet av tonen säger den åt datorn att här ska den sluta spelas. Om du spelar upp tonen i mitten så har du inte sagt åt datorn att tonen ska börja spelas (iochmed att du inte spelar upp den från början), och den spelar därför inte upp någonting.

Lösning: googla midi chase logic x

Tusen tack för svar. Ska kollas upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in