2015-09-21, 22:21
Medlem
Sunimods avatar
Personal som ofta sjukskriver sig har problem.
De behöver göras en rehabiliteringsutredning på så man får fram orsakerna så det går att åtgärda.

Är det bara latmasken som är problemet så blir de tvungna att lämna läkarintyg och då tar det slut rätt så fort.

Men det kan ju vara en riktig orsak och då behöver de få hjälp med detta.
Citera
2015-09-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Slipper karensdag? Eller?
Skulle tippa att de slipper lämna sjukintyg.
Citera
2015-09-21, 22:22
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Slipper karensdag? Eller?

Så är det alldeles säkert.
Citera
2015-09-21, 22:25
Medlem
losfers avatar
90% av fallen så handlar det om alkisar. Har arbetat med ett par själv. Jag lägger ingen negativ värdering i det, sprit är ju gott som fan, men i min erfarenhet så är det supandet som står bakom.
Citera
2015-09-21, 22:45
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Personal som ofta sjukskriver sig har problem.
De behöver göras en rehabiliteringsutredning på så man får fram orsakerna så det går att åtgärda.

Är det bara latmasken som är problemet så blir de tvungna att lämna läkarintyg och då tar det slut rätt så fort.

Men det kan ju vara en riktig orsak och då behöver de få hjälp med detta.
Jag jobbade med en som hade latmasken. Den krävdes på sjukintyg från dag 1 (tror jag) och blev frisk. Den hade dålig arbetsmoral men inga alkoholproblem.
En annan jag vet dricker för mycket kan även missköta sig i veckan och jag kan se att den är bakis. Men den personen skyller oftast på barnen, att dom är sjuka eller liknande.
En jag jobbade med kom påverkad av alkohol till jobbet ibland. Den hade festat hela natten och knappt sovit. Det var på krogen, och personen fick blåsa några gånger på jobbet men klarade sig.

Citat:
Ursprungligen postat av losfer
90% av fallen så handlar det om alkisar. Har arbetat med ett par själv. Jag lägger ingen negativ värdering i det, sprit är ju gott som fan, men i min erfarenhet så är det supandet som står bakom.
Blir folk så bakis från lördagens spexande att det sitter i till på måndag? Jag drack lite för mycket en tid, drog i mig 5-6-7 öl på söndagarna också och var seg på måndagen då
Slutade för att jag förstod ju vad som skulle ske med tiden, dessutom drack jag liknande fre-lör. Dricker aldrig söndagar längre.
Citera
2015-09-21, 23:03
Medlem
Revoles avatar
Med tanke på karensdagen måste det väl bli för dyrt att göra regelbundet? 2 ggr på en månad gör tillräckligt mycket på lönen.
Citera
2015-09-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Det är ett känt faktum att minst 40% av sjukfrånvaron bland dagtidsarbetare inträffar just på fredagar och måndagar.

Fredagar och måndagar är 40% av arbetsveckan så om det är så så är ju allt som det ska vara.
Citera
2015-09-21, 23:19
Medlem
NorthPorts avatar
Jag hade ett sommarjobb i Malmö för länge sedan. Det var ett riktigt skitjobb och således var en stor del av de som jobbade där blattar från Rosengård och annat löst folk. De hade satt i system att sjukanmäla sig och gå hem sent på torsdag eftermiddag och återkom inte förrän på måndagen. På så sätt registrerades karensdagen på torsdagen så att de kunde få ersättning från F-kassan för fredagen, samtidigt som de fick lön för torsdagen. Var det riktigt vackert väder kunde nästan hela arbetsstyrkan på 20-30 pers saknas på fredagen och vi sommarjobbare var de enda som var där. Jag har ingen aning om hur ledningen kunde acceptera detta, med de hade väl inget val. Blattar är ta mig fan helt befriade från lojalitet och arbetsmoral.
Citera
2015-09-22, 00:05
Medlem
Herr-PKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Det är ett känt faktum att minst 40% av sjukfrånvaron bland dagtidsarbetare inträffar just på fredagar och måndagar.
Alltså 2/5? Alltså exakt lika stor sjukfrånvaro som alla andra dagar?
Citera
2015-09-22, 00:06
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Blattar är ta mig fan helt befriade från lojalitet och arbetsmoral.

Så kan det gå.
Dock så är det precis tvärtom på min arbetsplats. Där är det i regel "svenskarna" som "känner efter" och är sjuka ofta medans juggar och araber biter ihop, ger fan i att löjla sig och jobbar på.
Citera
2015-09-22, 00:16
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Mönstret om måndagar håller jag helt klart med om, men det kan ju bero på många anledningar.

Jag tycker snarare att folk som varit sjuka hela veckan OFTA kommer tillbaka på just fredagar. Så att de kan gå ut och festa utan att någon tycker det är konstigt, om de skulle träffa en kollega på stan.
Fast de kommer för att få full lön hela helgen istället för sjukpenning.
1 dags arbete för fullt betald helg
Citera
2015-09-22, 00:35
Medlem
RonnyRasks avatar
Eftersom jag väldigt sällan är så sjuk att jag inte kan jobba brukar jag unna mig några sjukskrivningar per år. Sällan mer än 1-3 dagar dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in