2015-09-21, 19:11
Medlem
För att göra det kort och enkelt.

Jag har eventuellt fått ett jobb med start 1 oktober, däremot pluggar jag just nu på högskolan men känner att jag inte vill vara kvar.

Eftersom lönen från jobbet kommer att betalas ut i EFTERSKOTT så kommer det betyda att jag kommer stå utan pengar en månad. Vad gör jag?

Jag kan inte ta ut CSN pengar (lån + studiebidrag) och låtsas som jag studerar för CSN för de vore ett brott.

Tips eller ideer?
Citera
2015-09-21, 19:17
Medlem
Tanken vid sådana lägen är att man ska ha en buffert.

I övriga fall får man låna av föräldrar.
Citera
2015-09-21, 19:36
Medlem
Det finns inte direkt utrymme för buffert när du studerar
Citera
2015-09-21, 19:40
Medlem
Förklara situationen till soc så bör de låna pengar till dig
Citera
2015-09-21, 19:43
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherH

Jag har eventuellt fått ett jobb med start 1 oktober, däremot pluggar jag just nu på högskolan men känner att jag inte vill vara kvar.

Eftersom lönen från jobbet kommer att betalas ut i EFTERSKOTT så kommer det betyda att jag kommer stå utan pengar en månad. Vad gör jag?

Jag kan inte ta ut CSN pengar (lån + studiebidrag) och låtsas som jag studerar för CSN för de vore ett brott.

Tips eller ideer?
Kan du inte be om att få lönen för innevarande månad?
Citera
2015-09-21, 20:19
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Får du inte från CSN i slutet av denna månaden också? Säg upp dig från utbildningen samma dag som pengarna kommit in så borde du klara dig till dess att första lönen kommer.
Citera
2015-09-21, 20:33
Medlem
Fortsätt att studera en månad. Det finns inget förbud mot att plugga på CSN och jobba. Bara du inte går över inkomsttaket och det kommer du ju inte att göra på en månad.

Du behöver ju inte gå på nån föreläsning eller ens öppna en bok för studera gör du ju under eget ansvar.

Vill du vara riktigt ärlig så betalar du sen tillbaka den sista månadens bidrag och lån.
Citera
2015-09-21, 21:34
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Var lite driftig nu, kör svarttaxi eller fixa andras problem eller nåt.
Citera
2015-09-22, 09:28
Medlem
rakarnas avatar
Citat:

Tips eller ideer?

pluggade du inte ungefär en månad innan du fick ditt första CSN bidrag i början på året? det är väl samma sak som med lönen att du får den en månad efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in