2015-09-21, 19:02
Medlem
Tänkte kolla om det är någon som har lite tips och tricks kring det här med föräldrapenningen. D v s sjysta sätt att ta ut dagarna på för att dryga ut tiden/pengarna så gott det går.

Läget är så här att min partner studerar för tillfället och har inte haft någon inkomst. Själv jobbar jag och har en inkomst på ca 25 lax brutto om det nu hjälper.

Antar att hon får lägsta belopp och jag 80 procent plus 10 procent från arbetsgivaren.

Så min fråga är helt enkelt hur ni som tar/tagit ut föräldrapenning gör för att dryga ut tiden/pengarna? Kan man använda pengarna under semestern exempelvis? När brukar ni ta ut föräldraledigt och hur länge? Haft problem med arbetsgivaren vad gäller föräldraledigt? Eller flyter det på smidigt?
Citera
2015-09-23, 19:29
Medlem
y.ys avatar
Arbete mån-tors föräldrapenning fre-sön.

Notera att du inte kan ta föräldrapenning lör-sön om du arbetare full vecka.
Citera
2015-09-23, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Arbete mån-tors föräldrapenning fre-sön.

Notera att du inte kan ta föräldrapenning lör-sön om du arbetare full vecka.
Det går om du tex är timanställd och kan bevisa att du skulle arbetat full vecka + lör-sön
Citera
2015-09-23, 19:55
Medlem
Har också läst detta att man inte kan ta föräldradagar enbart lör-sön men jag tar just nu ut mina lägstanivådagar på detta sätt då dom snart går förlorade annars och jag är fastanställd med mån-fre jobb

kanske är skillnad med dessa dagar men har inte varit oärlig i något jag angett så hoppas att dom inte kommer gnälla över detta i framtiden... ger nån extra hundring i plånboken!
Citera
2015-09-24, 22:21
Medlem
Går bra att ta föräldraledigt fre-sön (eller lör-mån) även om man jobbar mån-fre i vanliga fall. Ganska bra taktik om din sambo tjänar sämre än dig, då kan du ge henne pengarna istället.

Men tänk på:
1. Om du har månadslön kommer du bli dragen 1.4 i lön för fredagen och inte 1 dag.
2. Vissa perioder kan det varamånga röda dagar t.ex fredag, då måste man även ta ut närmsta jobbdagen, som måndag eller torrsdag. Då går det fler dagar.
Citera
2015-09-24, 22:24
Medlem
En grej till, om någon ska vara föräldrarledig efter att barnet fyllt ett år finns där en aspekt till. Efter att barnet fyllt ett måste man ta ut fem dagar i veckan för att trygga sin SGI. Så om man har en buffert kan man kanske ta lite färre dagar i början och fler sen efter ettårs dagen.
Citera
2015-09-25, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaaamannen
Tänkte kolla om det är någon som har lite tips och tricks kring det här med föräldrapenningen. D v s sjysta sätt att ta ut dagarna på för att dryga ut tiden/pengarna så gott det går.

Läget är så här att min partner studerar för tillfället och har inte haft någon inkomst. Själv jobbar jag och har en inkomst på ca 25 lax brutto om det nu hjälper.

Antar att hon får lägsta belopp och jag 80 procent plus 10 procent från arbetsgivaren.

Så min fråga är helt enkelt hur ni som tar/tagit ut föräldrapenning gör för att dryga ut tiden/pengarna? Kan man använda pengarna under semestern exempelvis? När brukar ni ta ut föräldraledigt och hur länge? Haft problem med arbetsgivaren vad gäller föräldraledigt? Eller flyter det på smidigt?

Jobba mån-tors, ta ut föräldradagar fre-sön. Se till att tjejen skriver över så många dagar på dig som hon får. Så fort en dag med full ersättning är över på din sida så får ni mkt mer per dag.

Om ni klarar er på 80% av din lön samt 3/7 av 80% på din lön.

Så gör vi iallafall, det funkar perfekt.
Citera
2015-11-02, 11:21
Medlem
Hej, behöver lite tips själv också!

Sambon och jag ska få vårt första barn i början av nästa år. Hur bör vi planera för att få ut mest pengar?

Jag är den enda med ordentlig inkomst då min sambo är arbetslös och får därför lägstanivån.

Min årslön: 330.000:-
Hennes inkomst: 25.000:-

Det enda jag ser är att jag ger henne alla dagar jag kan och därav ger henne lägstanivån så länge som möjligt, dvs min lön + hennes lägstanivå + barnbidrag.

Det känns trist, men rimligare än att jag har mina 80%+10 från arbetsgivaren och då att vi inte får in en enda krona från henne?

Tacksam för trix!
Citera
2015-11-02, 14:10
Medlem
Hej undrar samma ang föräldrar penningen dock är min situation värre än de flestas , FK kan inte fastställa sgi på varken mig eller sambon :/ pga vi inte uppfyller kraven...

Hur gör vi för att få ut så mycket som möjligt och att det håller så länge som möjligt
Tips o trix tas tacksamt emot 👍
Citera
2019-03-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Synd att det är så kort förlädrarledighet i sverige. I USA är det 38 dagar tror jag. Här i sverige fick jag bara ta ut 30 dagar. Resten var till mamman sa de. Jag bedömer det till ett värde av ca 150 000 kr.

Du måste ha missuppfattat. I Sverige så har vardera föräldern 240 dagar att söka föräldrapenning för (om barnet är fött här och innan det fyller 4).
Dessutom kan föräldrarna avstå dagar till varann men 90 dagar är reserverade för vardera föräldern.
Tar du ut föräldrapenning så har arbetsgivaren inte rätt att vägra ledigt heller, om du ansöker om ledigt i god tid (brukar vara 2-3 månader innan).

Sen kanske det finns särskilda omständigheter i ert fall som inte framgår av ditt inlägg men generellt gäller 240 dgr/förälder eller 480 dgr totalt.
Senast redigerad av ardathbey 2019-03-09 kl. 08:57.
Citera
2019-03-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyron
Hej, behöver lite tips själv också!

Sambon och jag ska få vårt första barn i början av nästa år. Hur bör vi planera för att få ut mest pengar?

Jag är den enda med ordentlig inkomst då min sambo är arbetslös och får därför lägstanivån.

Min årslön: 330.000:-
Hennes inkomst: 25.000:-

Det enda jag ser är att jag ger henne alla dagar jag kan och därav ger henne lägstanivån så länge som möjligt, dvs min lön + hennes lägstanivå + barnbidrag.

Det känns trist, men rimligare än att jag har mina 80%+10 från arbetsgivaren och då att vi inte får in en enda krona från henne?

Tacksam för trix!

Om ens sambo saknar SGI så kan sambon söka på sjukpenningnivå och få grundnivån dvs 250 kr per dag före skatt.
Eftersom inlägget är fyra år gammalt så kanske svaret inte är aktuellt för den som skrev inlägget men det gäller ju generellt:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in