Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-21, 15:30
Medlem
MaxDLs avatar
Är det lugnt om man kapar dom bara. Använder dom inte så hade gärna kapat dom
(Det är sladdarna som egentligen ska gå till telefonjacken på två ställen)
Citera
2015-09-21, 15:40
Medlem
revodnebs avatar
Är det en bostadsrätt så gör du som du vill.
Citera
2015-09-21, 15:51
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Är det lugnt om man kapar dom bara. Använder dom inte så hade gärna kapat dom
(Det är sladdarna som egentligen ska gå till telefonjacken på två ställen)

Jag tycker att du skall fråga styrelsen i din BRF. Enligt bostadsrättslagen, äger föreningen allt du inte ser i lägenheten, t ex ledningar och dylikt i väggarna. Du äger det som kommer ut ur väggarna och är synligt. När det gäller telekablar däremot, kan det ibland vara konstigt kopplat och har själv varit med om hur en BRF-innehavare klippte av ett nystan av fel kabel, och dödadade grannarnas telefoner, så det gäller att tänka efter FÖRE.

Hade jag varit du, hade jag satt ett jack där telefonin kommer in och sen följt sladdarna till respektive rum, för att säkerställa att det bara är extrajack. Är de extrajack, kopplar du bort de ledningarna när du sätter uttaget där telefonin kommer in, och sen är det bara att rycka bort "blindtarmarna". Men hör för säkerhets skull med din förening, så att du inte gör bort dig.

Lycka till!
Citera
2015-09-21, 16:56
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Jag tycker att du skall fråga styrelsen i din BRF. Enligt bostadsrättslagen, äger föreningen allt du inte ser i lägenheten, t ex ledningar och dylikt i väggarna. Du äger det som kommer ut ur väggarna och är synligt. När det gäller telekablar däremot, kan det ibland vara konstigt kopplat och har själv varit med om hur en BRF-innehavare klippte av ett nystan av fel kabel, och dödadade grannarnas telefoner, så det gäller att tänka efter FÖRE.

Hade jag varit du, hade jag satt ett jack där telefonin kommer in och sen följt sladdarna till respektive rum, för att säkerställa att det bara är extrajack. Är de extrajack, kopplar du bort de ledningarna när du sätter uttaget där telefonin kommer in, och sen är det bara att rycka bort "blindtarmarna". Men hör för säkerhets skull med din förening, så att du inte gör bort dig.

Lycka till!
Jag har alltså inga telefonjack (gör allt via comhem). Men sladdarna från gamla telefonjacken sticker ut ur väggen på två ställen så att säga. Vet inte om detta har någon betydelse.

Kanske får höra med föreningen do iofs tack för tipset...
Citera
2015-09-21, 20:08
Medlem
Jag skulle rekommendera att linda ihop det "fint".
Sen kan du spackla över eller göra hur du vill. Men låt det vara ifall det blir telefon reinessance :P

Förmodligen är de gamla kablarna inte ens aktiva då många "klippt" kablar för länge sen till gamla trådbundna telefoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in