2015-09-21, 11:30
Sitter och slösurfar och kom över den här:
http://www.regeringen.se/contentasse...or-kapitel-1-7

Är det någon mer än jag som slås över hur sjukt felfördelat förslaget på sidan 4 är?

Jag vet att det är för 2015 men frågeställningen är inte mindre relevant för det.

Mina största synpunkter är väl i klassisk SD anda att Migration och Bistånd har tillsammans mer än både rättsväsendet,ålderdoms trygghet och avdrag till EU.

Kan någon förklara för mig vad Näringsliv 5.3 miljarder går till?

Bostadsförsörjning i ett land som har kraftig bostadsbrist i storstäderna får ynka 1.5 miljarder ( Detta ska fördelas mellan samhällsplanering,konsumentpolitik byggande och bostadsförsörjning)

Allmänna bidrag till kommuner på 94 miljarer känns lite luddigt va?
Citera
2015-09-21, 11:50
Medlem
Efter en första översyn av budgetförslaget så ser man att det är relativt små förändringar. Vi pratar om enstaka procent eller promille hit och dit jämfört med de pengar som redan går till respektive verksamhet.

Så sett är det en mycket försiktig budget. Man får snarare tolka det som signalpolitik för egentligen skulle de här förändringarna inte ens behöva nämnas utan snarare vara naturliga justeringar (uppåt) som kompensation för inflation etc.

Nedskärningarna är alltid svårare att motivera i vilken form det än är. En skattehöjning, sänkning av bidrag eller sämre avdragsmöjligheter. Det jag saknar är ett riktigt reformtänkande kring bostadslånen. Bostadsmarknaden behöver kylas ner så att inte priserna skenar iväg, det slår tyvärr väldigt hårt tillbaka om man tillåter en bostadsbubbla och att den sen brister. Så hade gärna sett ränteavdraget sänkas en liten aning som tillsammans med återinförande av amortering skulle fått folk inse att de kan inte bjuda upp priset på en bostad med ytterligare ett par hundratusen utan konsekvenser.
En sänkning av räntaavdraget hade dessutom varit mer signalpolitik än en reell skattehöjning eftersom räntorna nu är rekordlåga.

I övrigt kan man också se att socialdemokraterna strör kaffepengar i förhållande till verksamhers budgetar detta trots att många verksamheter går på knäna och verkligen behöver kapitaltillskott.

Nästan alla pengarna går till sjukvården av något slag, vilket iförsig är bra, men det är ett illavarslande tecken att Sverige blir allt sjukare.

Man satsar också på barnfamiljen. Det är också bra.

Men trots att socialdemokraterna strör lite pengar här och där så ser vi att det mesta av kapitaltillskotten går till att täcka upp människors ökade behov. Vilket är logiskt eftersom vi importerar människor i stor skala. Så det är egentligen en ganska stark sjuklöverfokuserad budget där alltmer pengar går till att täcka upp invandrarnas behov av familjestöd, sjukvård, skola m.m.

Det är också lite negativt att man skär ner på utgifterna eller höjer skatter på sådant som bygger upp själva samhället. Renoveringsbehov, transporter, högre skatt på höginkomsttagare. Att pensionärerna verkar ta en stor smäll igen är också lite uppseendeväckande, men inte helt ologiskt.

Pensionärerna idag är relativt rika, en generation som det mesta har flytit på bra för. Många pensionärer sitter också på hus/bostäder som de köpt billigt för många år sen och nu är rena förmögenheter så förmodligen blir det blir vanligt att pensionärer funderar på hur de ska få loss pengarna för sin bostad men ändå ha ett tryggt boende. Jag tror att vi kommer att se många pensionärer köpa bostad utomlands och flytta. Är inte helt 100% på hur det påverkar deras rätt att få pension, men om inga hinder finns så tror jag att det blir den kommande trenden eftersom pensionärerna då i praktiken kan frigöra flera miljoner kr. Nackdelen för Sverige är att pensionspengarna och pengarna för husen isåfall inte omsätts i Sverige utan i ett annat land.

Slutligen. Migrationsverket får mycket pengar igen, även i förhållande till befintlig verksamhet. Dessvärre kommer det inte att räcka. Det tror jag socialdemokraterna är väl medvetna om men de vill inte ha med en ännu större utgiftspost i budgeten redan nu utan hoppas kunna skyffla in mer pengar senare i ett separat beslut.
Senast redigerad av endumbonde 2015-09-21 kl. 11:58.
Citera
2015-09-21, 12:06
Tack för ett rikligt svar.

Jag delar din analys och instämmer delvis i vissa av dina påståenden.

Jag ska återkomma med fler synpunkter i topic, lunchen är slut nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in