2016-03-04, 06:21
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Är det inte så enkelt som att kommunen vill klassa bygget som svartbygge och riva det? Inte för att det är just ett svartbygge, utan på grund av syftet det var byggt?
Jag tänkte det samma som dig. Detta kommer ju troligen effektivt stoppa att han får behålla bygget. Har kommunen rätt att riva hela rasket? Smart drag i så fall.
Citera
2016-03-04, 06:36
Medlem
DenRiktigeJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Münchhausen innebär att en förälder, i regel modern, medvetet gör ett barn sjukt eller på andra vis åsamkar detsamma skador som föräldern sedan konstant söker läkarhjälp för, medan hon hemlighåller att hon i själva verket är den som tillfogat hälsobekymren hos barnet.

Münchhausen innebär vanligtvis att man tillfogar sig själv sjukdom eller skada. Det du beskriver är en speciell variant kallad Münchhausen by proxy.
Citera
2016-03-04, 07:56
Medlem
T34Panzers avatar
Läste att ljudfilerna från rättegången blivit offentliga. Någon som van kan tänka sig att försöka få ur dom?

"Ljudfilerna från bunkerläkarens rättegång har nu offentliggjorts och enligt "
http://omni.se/Ebb5
Citera
2016-03-04, 08:19
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Är det inte så enkelt som att kommunen vill klassa bygget som svartbygge och riva det? Inte för att det är just ett svartbygge, utan på grund av syftet det var byggt?
En klok åsikt som jag hoppas att du har rätt i när jag tog mig friheten att raljera lite i mitt inlägg.
Allt bör rivas ner till grunden och kostnaderna ska naturligtvis doktor "Psyko" stå för till 100%!
Citera
2016-03-04, 10:01
Medlem
SverigesNixons avatar
Nån som vet var man kan få ut ljudfiler eller dokument från rättegången?
Citera
2016-03-04, 10:51
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Att inbilla sig fysiska defekter som man inte har är inte Münchausens utan Dysmorfofobi.
Münchhausen innebär att en förälder, i regel modern, medvetet gör ett barn sjukt eller på andra vis åsamkar detsamma skador som föräldern sedan konstant söker läkarhjälp för, medan hon hemlighåller att hon i själva verket är den som tillfogat hälsobekymren hos barnet.
Precis som skribenten BenCarson ovan mycket riktigt påpekade, är det alltså Hypospadi som herr Trenneborg lider av. Jag citerar från bifogade Wikipedialänk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypospadias

Samt, som även redan nämnts tidigare i tråden:

Detta är Hypospadis som beskrivs och alltså definitivt inga inbillade problem, med andra ord.
Nu går det ju förvisso bra för merparten med dessa besvär, men för cirka 10% gör det ju tyvärr inte det, varför hans lidande ej på något vis bör förringas, även om det givetvis inte ursäktar att faktiskt röva bort någon.
Nej du har fel.
För det första blandar du ihop syndromen : Mynchausen (tyskt y, finns ej på min enkla dator)syndrom BY Proxy, är det du talar om, och är en diagnos för sig, mamman som skadar sitt barn t ex. Läs på lite!

Den som lider av dysmorfofobi tror själv att han är ful eller missbildad. Men den som "lider" av Mynchhausens syndrom lurar medvetet sjukvården, han vet att det inte är ngt fel på t ex snoppen, näsan, foten, men envisas med att på den opererad, diktar upp en massa symptom, klagar på uppdiktad smärta etc. Läkarna är ofta alltför snabbt med på noterna, man brukar t ex tala om ortopeder som "knivkåta" ...
Citera
2016-03-04, 11:05
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Så kan det också vara. Då undrar jag om det här med makt. För makt vill han ha över kvinnan. Själv tänkte jag att det även fanns sadistiska drag. Att han njöt av att göra henne rädd. Som att hota med att ta livet av hennes hund eller göra julskinka av den. Även att komma in med mask så hon trodde att det var en annan person. Men surprice så drog han av sig den och visade sitt rätta ansikte. Enligt din teori så förstår han inte om han gör någon rädd eller att någon blir glad av kärlek och omtanke.
Nu är jag ute på lite hal is, kanske går vi för långt i diagnosspekulerandet (delvis mitt fel).
Men det är som jag nämnt tidigare så att Hans Asperger beskrev sina adepter som "onda", detta har senare tagits bort i all svensk litteratur i ämnet som jag känner till.
Jag har praktisk erfarenhet av önskan att skada och såra andra hos en aspergerperson som jag en period levde tätt inpå. Han uttryckte leende att han ville se sin mamma gråta, att han ville att saker skulle gå sönder och värre exempel. Han kunde alltså känna sig in i hur det känns för mamman när hon blir arg och förtvivlad, och han skulle njuta av det. Men han kunde aldrig förstå att någon kunde gråta över en död liten fågel. När ett spädbarn började gråta i sin vagn försökte ha slå det, han tålde inte höga ljud.
Det här allvarliga problemet är komplicerat. Och intressant på många sätt.
Citera
2016-03-04, 12:15
Medlem
Ghandis avatar
Citat:

jo. men ändå paragrafryttare som måste utnyttja sin ställning o "ta lagen i egna händer" o rida på sina paragrafer. Bara så patetiskt när folk ska komma upp med alla tänkbara motiv för att förstöra.

Låt huset gå i arv
Citera
2016-03-04, 12:34
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
jo. men ändå paragrafryttare som måste utnyttja sin ställning o "ta lagen i egna händer" o rida på sina paragrafer. Bara så patetiskt när folk ska komma upp med alla tänkbara motiv för att förstöra.

Låt huset gå i arv
Ja, vem vet om ryssen anfaller så kommer det att vara många som önskar att dom hade en bunker på gården.
Citera
2016-03-04, 12:38
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Samt, som även redan nämnts tidigare i tråden:

Detta är Hypospadis som beskrivs och alltså definitivt inga inbillade problem, med andra ord.
Nu går det ju förvisso bra för merparten med dessa besvär, men för cirka 10% gör det ju tyvärr inte det, varför hans lidande ej på något vis bör förringas, även om det givetvis inte ursäktar att faktiskt röva bort någon.
Jag måste bara påpeka att allt detta baseras ju på läkarens egna försvar och behöver inte ha med sanningen att göra utan kan vara något som läkaren och hans advokat överdrivit för att förmildra brotten.

Läkaren har ju bevisligen inte lidit så mycket av det så att han sökt hjälp inom psykiatrin utan han tog det mer udda beslutet att röva bort en kvinna istället.
Citera
2016-03-04, 15:33
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Men det är som jag nämnt tidigare så att Hans Asperger beskrev sina adepter som "onda", detta har senare tagits bort i all svensk litteratur i ämnet som jag känner till.
Återigen utgjorde dessa en minoritet (ca 15% av hans patienter) och kan därför inte anses vara en observation beträffande endogena drag inom autistisk psykopati. Självklart var det förstås helt korrekt av doktorn att inkludera denna aspekt i hans skrifter. Att detta element inte återges i moderna skrifter mynnar ur att det anses ointressant.

Komorbiditeten är som alltid vid mentala sjukdomar och neuropsykiatriska avvikelser en mer eller mindre påtaglig riskfaktor.

Exempelvis bland alla personer som har någon form av störning inom autismspektrumtillståd uppskattas minst 1/3 ha drag av ADHD. Dock osäkert hur många som skulle kvalificera för en fullgod diagnos.

Och snälla du, lägg ner din anekdotska bevisföring som framförallt kretsar kring en individ... Detta är inget angrepp på din person eller argumentation utan snarare ett välmenat råd.
Citera
2016-03-04, 18:27
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Ja, vem vet om ryssen anfaller så kommer det att vara många som önskar att dom hade en bunker på gården.

ja för medias användning av ordet "bunker" e ju sann

att (om det gjorde det) det fick användas i domstol är ganska komiskt det också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in