Citat:
Ursprungligen postat av
girlang
Så kan det också vara. Då undrar jag om det här med makt. För makt vill han ha över kvinnan. Själv tänkte jag att det även fanns sadistiska drag. Att han njöt av att göra henne rädd. Som att hota med att ta livet av hennes hund eller göra julskinka av den. Även att komma in med mask så hon trodde att det var en annan person. Men surprice så drog han av sig den och visade sitt rätta ansikte. Enligt din teori så förstår han inte om han gör någon rädd eller att någon blir glad av kärlek och omtanke.
Nu är jag ute på lite hal is, kanske går vi för långt i diagnosspekulerandet (delvis mitt fel).
Men det är som jag nämnt tidigare så att Hans Asperger beskrev sina adepter som "onda", detta har senare tagits bort i all svensk litteratur i ämnet som jag känner till.
Jag har praktisk erfarenhet av önskan att skada och såra andra hos en aspergerperson som jag en period levde tätt inpå. Han uttryckte leende att han ville se sin mamma gråta, att han ville att saker skulle gå sönder och värre exempel. Han kunde alltså känna sig in i hur det känns för mamman när hon blir arg och förtvivlad, och han skulle njuta av det. Men han kunde aldrig förstå att någon kunde gråta över en död liten fågel. När ett spädbarn började gråta i sin vagn försökte ha slå det, han tålde inte höga ljud.
Det här allvarliga problemet är komplicerat. Och intressant på många sätt.