2016-02-23, 20:34
Medlem
olovpalmes avatar
Hur vanligt är sådana här människorov?
Är nog en omöjlig fråga att svara men nog är de väl några stycken.
Kanske de är vanligare än man tror.
De flesta fall uppdagas väl aldrig.
Tänkte på att de är många försvinnanden som aldrig någonsin klaras upp.

Undrar hur det gått i framtiden för brottsoffret om hon blivit mördad av MT för att han skulle undgå straff?
För han kan väl inte bara släppa ut henne antar jag?För då är han väl säker på att åka fast.

Undrar hur han hade tänkt framtiden egentligen?
Senast redigerad av olovpalme 2016-02-23 kl. 20:37.
Citera
2016-02-23, 20:47
Medlem
Sglasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Undrar hur det gått i framtiden för brottsoffret om hon blivit mördad av MT för att han skulle undgå straff?
För han kan väl inte bara släppa ut henne antar jag?För då är han väl säker på att åka fast.

Han hatade sig själv så mycket och kände sig oförmögen att ta saker i egna händer, vissa grejer läker tiden bara att slappna av
Citera
2016-02-23, 20:48
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:

Hon hade väl fortsatt att vara död då bara.
Citera
2016-02-23, 20:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nu skall du nog icke bli orolig. Sten Levander har nog läst en och annan RPU. Kan nog hända, troligtvis, att han även har insyn i denna bedömning, högst troligt. Jag däremot har dock ingen större insyn i den här undersökning men har följt fallet sporadiskt med allt vad det innebär. Att läkaren har en viss problematik det är uppenbart, en abnormitet i sin libido är självskrivet. Gällande autismspektrat finns säkert här också en viss sanning. Om således detta är ett faktum, en form av autism i kombination med sexpatalogi är säkerligen risken hög för återfall men kanhända att Levander är lite upprörd i onödan, ingen aning men riktigt så sjuk som Sten vill påstå att denna läkare är kan jag dock inte se men som sagt SL har nog sett mer. Dock får Sten inte medhåll ifrån psykiatrikern som skrivit under den rättspsykiatriska Undersökningen . Bara att acceptera. Några år i fängelset sen fit for fight igen kan hända, så händer nog gissningsvis då abnormiteter av detta slag är svåra att stå emot. Vilken lirare till läkare, dam med. . . .

Det var lite underligt att TR inte tog mer notis om hans störning, känns ju som om de helt bortser från att han uppenbarligen är helt felskruvad i huvudet, här borde nog RPV ha varit lämpligt, han släpps ut efter att ha avtjänat sitt straff lika störd som när han stoppades in.
Citera
2016-02-23, 20:54
Medlem
Hej, den här sanna berättelsen är väldigt kusligt lik, i vissa delar, författarna Buthler&Öhrlunds bok Återvändaren. Jag undrar om GM har läst deras böcker och hämtat inspiration därifrån! Psykopaten Christopher Silfverbielke återvänder från Florida och bygger en bunker i Vittaryd, Skåne, för att hålla flera fångar i förvar. Han ser till att varje bur i bunkern har säng och toalett och han ger dem dagligen färdiginköpta matlådor. Han planerar att forma om kvinnorna så att de ska bli hans livs-och sexpartner, precis som GM har tänkt.

Kusligt likt i många avseende!
Citera
2016-02-23, 21:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Hade du föredragit att hon blivit våldtagen eller ser du några bevis som andra inte ser?

Påföljden är rimlig som sagt, tycker jämförelsen med Vecalius och Parastou är relevant.

Nej, det är bara en ren gissning från min sida att han utnyttjade henne, och jag hoppas förstås att det inte var så.

Ja, det var en bra jämförelse.
Citera
2016-02-23, 21:09
Medlem
Sglasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det är bara en ren gissning från min sida att han utnyttjade henne, och jag hoppas förstås att det inte var så.

Ja, det var en bra jämförelse.
Han värdesätter henne mer och mer för varje dag men han är inte bekväm med henne för hon sinkar honom i hans personliga utveckling
Citera
2016-02-23, 21:10
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:

Han hade nog tänkt att det skulle bli de två, att hon skulle lära sig/börja älska honom efter en tid.
Han lät henne ju komma ut för att avanmäla sitt försvinnande efter en kort tid, så han kan ha känt sig trygg att hon inte skulle överge honom då.
Han har råkat illa ut som barn. Helt klart. Han är sjuk. Frågan är vem som ska lastas för hans beteende och de skador han orsakat?
Spännande, faktiskt. Hur groteskt det än må låta.
BO måste få upprättelse och ersättning, men från vem,
Citera
2016-02-23, 21:14
Medlem
Sglasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Han hade nog tänkt att det skulle bli de två, att hon skulle lära sig/börja älska honom efter en tid.
Han lät henne ju komma ut för att avanmäla sitt försvinnande efter en kort tid, så han kan ha känt sig trygg att hon inte skulle överge honom då.
Han har råkat illa ut som barn. Helt klart. Han är sjuk. Frågan är vem som ska lastas för hans beteende och de skador han orsakat?
Spännande, faktiskt. Hur groteskt det än må låta.
BO måste få upprättelse och ersättning, men från vem,
Han måste först och främst förlåta sig själv. Han har inte älskat sig själv,
Citera
2016-02-23, 21:30
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Hej, den här sanna berättelsen är väldigt kusligt lik, i vissa delar, författarna Buthler&Öhrlunds bok Återvändaren. Jag undrar om GM har läst deras böcker och hämtat inspiration därifrån! Psykopaten Christopher Silfverbielke återvänder från Florida och bygger en bunker i Vittaryd, Skåne, för att hålla flera fångar i förvar. Han ser till att varje bur i bunkern har säng och toalett och han ger dem dagligen färdiginköpta matlådor. Han planerar att forma om kvinnorna så att de ska bli hans livs-och sexpartner, precis som GM har tänkt.

Kusligt likt i många avseende!

Oj. Lurade bokens GM också i kvinnan att han var amerikan? Läste att läkaren pratat engelska med kvinnan.
Citera
2016-02-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Talar inte riktigt om vi tycker om han, för där är jag rörande överens med dig.
Utan undrar rent praktiskt, om ett annat brott omöjliggör hans fortsatta arbetande inom yrket efter hans straff avtjänats.
Och då enligt lagar eller regler.
Enda som jag kan tänka mig, är att han inte får utföra yrket efter straffet pga han inte utövat yrket på 6-7 år.

Det jag undrar, vad är det som gäller enligt lagar och regler?

Nej, man kan bli av med läkarlegitimationen för andra förseelser eller brott som gör att medborgarnas förtroende för läkarkåren riskerar att undergrävas och måste inte vara kopplat till yrkesutövandet. Missbruk eller våldsbrott mot närstående är exempel på det.
Citera
2016-02-23, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mycket rimlig dom ur alla aspekter. En hård och kännbar påföljd men ändå med hänsyn till att det inte fanns planer på att ha död på kvinnan och att grövre våld inte ingick. Det sexuella våldet var förstås illa nog och det var synd att våldtäkt inte gick att bevisa, men bättre det än att rätten förfaller till att hitta på bevis. Det finns grövre brott och det är bra att det finns längre påföljder att ta till då.

Visst är påföljden både hård och kännbar, ingen strafflindring kom på tal fastän det rättspsykiatriska utlåtandet gör gällande att att det finns ett kausalsamband mellan den psykiska störningen och brottet. Brukar ofta kunna resultera i strafflindring det men man ser tydligt att Tingsrätten pratar
sig ur orsakssambandet genom att påtala den minutiösa planeringen. Likaså nämner man ”generalrepetionen” i Oslo och på så vis menar bl a TR att MT haft förmågan att kontrollera sitt handlande. Tvärtom var det rättspsykiatriska utlåtandet bedömt. Dom istället menar att störningen
har haft en avgörande betydelse på ”läkarens” handlingssätt vilket som sagt var brukar innebära
t ex strafflindring men icke här. Tingsrätten "klipper och klistrar " på egen hand psykiatriskt och gör
egna antaganden och på så vis ”trollar” man bort orsakssambandet.

Har försvaret uttalat sig ??
Senast redigerad av LKVN 2016-02-23 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in