Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det kan se ut som om det finns ganska mycket marginal för hårdare straff upp till straffmaximum på 18 år. Å andra sidan ska man betänka att Elias Vecalius, numera Cugel, och Parastou Namdar också fick tio år för sitt människorov, som jag anser måste bedömas som minst lika grovt.
Elias och Parastou genomförde sitt människorov, om jag minns alla detaljer rätt, främst i syfte att pressa fram pengar. BO hölls fången under vidriga omständigheter i ett hus som man uppenbarligen hade anskaffat för detta syfte.
GM MT har i detta fall, sannolikt under flera års tid, planerat för ett långsiktigt människorov med sexuellt utnyttjande av ett eller flera brottsoffer. I planeringen ingick även upprättande av tvingande kontrakt med sexuella bestraffningar m.m.
Du har kompetensen att kunna se saker ur ett rent juridiskt perspektiv, till skillnad ifrån mig som måhända (emot min vilja) ibland blandar in både känslor, moral och etik, i brist på formell juridisk kompetens.
Vi får väl se var det landar när ärendet överklagas till HR, vilket f.n. verkar sannolikt.