Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Posta en (1) referens där jag sagt att det är lagligt eller moraliskt att inte skatta? Just nu pratar du nämligen strunt, när du lägger ord i min mun jag aldrig sagt. Jag har heller aldrig sagt att svarta pengar blir en vinst för staten. Däremot nämnt att svart verksamhet som lockar folk att plocka pengar från madrassen och föra in pengarna att aktivt börja cirkulera igen är en vinst för hela samhället.
Vidare noterade jag att en signifikant del av den skatt som stat/kommun inte fick i sväng ett ändå kommer till stat/kommun.
Låt säga att jag skulle lyckats undvika 1 miljoner i skatt. Så jag har 1 miljoner extra jag inte skulle ha haft. Och jag är den typ av människa som gillar att bränna pengar - dvs jag handlar upp dem.
Det innebär att jag skulle skapa 200' i extra momsinbetalning som inte skulle inträffat annars. Så av 1 miljon i förlorad skatt ramlade 200' direkt in som en annan skatt.
Vidare så blev mina leverantörer med 800' i extra omsättning. Beroende på om jag köpte varor eller tjänster så varierar leverantörernas omkostnader. Men låt säga att dessa 800' i extra omsättning medförde 400' i extra omkostnader för leverantörerna. De fick då kvar 400'.
Av de 400' de fick kvar kan de välja att investera i sin verksamhet, eller de kan välja att försöka ta ut pengarna. Låta säga de väljer att ta ut allt extra de kan. Då får de 30% dvs 120' i extra skatt. Kvar 280' som de betalar 50% i löneskatt för. Så 140' ytterligare i löneskatt, och 140' i fickan. Eftersom hela detta rör sig om extra omsättning och därmed extra vinst enbart på grund av att jag valde att undvika beskattning på 1 miljon, så finns chansen att handlaren nöjd köper en lite dyrare bil än ursprungligen planerat. Vilket ger ytterligare lite skatt till staten än annars. Men låt oss ignorera dessa effekter.
Men vi har då även de 400' som jag "parkerade" tidigare - de 400' i extra omkostnader för leverantörerna av att ha fått extra omsättning. Dessa pengar går åt till att betala extra löner eller betala ytterligare andra leverantörer för extra varor/tjänster. Alltså extra skatter.
Så för samhället, så har inte 1 miljon i skatt försvunnit. Av den olagliga skattesmitningen på 1 miljon har redan 200+120+140 = 460' eller 46% gått in som <u>extra</u> skatteinbetalning i nästkommande led. Samt att handlaren och handlarens leverantörer har blivit med 540' extra pengar som de i sekundära och tertiära led kommer att betala <u>extra</u> skatt på.
Och återigen - även om ovanstående inte gör det lagligt eller etiskt att svartarbeta, så är det ändå inte korrekt att räkna på att stat och kommun faktiskt blev av med det fulla ursprungliga skattebeloppet. Minst 50-80% kommer att gå till stat/kommun som extra skatter i senare led - faktisk siffra mest beroende av om jag bränner pengarna på importerade produkter som gör att en signifikant procent av pengarna lämnar landet, eller om pengarna fortsätter att snurra inom landet.
Det är just därför som pengar i madrassen är så dyrt för samhällsekonomin - det blir aldrig någon skatte-cirkel. Samt de pengar som lämnar landet och i stället börjar generera skatteintäkter för något annat land.
Så vill du debattera - gör det sakligt. Är det någonting du inte förstår - ställ frågor. Är det någonting du inte håller med om - kom med relevanta motargument.
Skriver du "struntprat" invaliderar du dig själv som seriös debattör och börjar köra Trumps "elefant i porslinsbutik".
Men snälla nån - pengar är som vatten de förstörs inte utan kommer i andra former.
Men den som förfogar över pengarna bestämmer vad de ska användas till.
Om man undanhåller staten 5 miljoner och själv använder dem till att köpa märkeskläder och restaurangbesök, kommer mycket riktigt en del in till staten igen i form av moms och skatt. Som sedan återigen omsätts som sjukvård, skolkostnade etc. Det är, som du påpekar, en rundgång.
Problemet är bara att Isabell aldrig skulle fått förfoga över de där 5 miljonerna - de var inte hennes. De skulle används till sjukvård och skolkostnader från början.
Det är som att säga att man inte vill betala någon löneskatt för man handlar, super och röker så mycket. Staten får ju tillbaka så mycket i moms på det jag, handlar, super och dricker upp...
Nej vi har till skillnad från många andra länder valt och byggt upp ett samhälle där vi alla bidrar med en del av det vi jobbar ihop ,ofta en väldigt stor andel, för att vi ska ha tillgång till sjukvård, skolor, rättsväsende, gator, försvar etc.
Barn i Sverige bjuds på gratis skolgång och utbildning - precis som Isabell fått, för att man som vuxen ska kunna jobba och betala in skatt. Så att den generation som betalade för hennes skolgång ska få ex. sjukvård och åldringsvård.
Om hon är sjuk och oförmögen att som vuxen att bidra till samhället får hon hjälp. Nu var hon inte sjuk - hon jobbade med en verksamhet i åratal som enligt henne själv omsatte mycket svenska pengar i Sverige. Men hon stoppade dessa pengar i egen ficka och köpte saker åt sig själv för.
Utan att betala tillbaka för det hon fått av samhället ex som barn under uppväxten.
Nu då hon råkat ut för ett brott, ska samhället återigen ställa upp med polis, rättsväsende, advokathjälp, terapihjälp etc. Det tar hon emot liksom ett omständigt arrangemang med skyddad identitet.
Det är ur rättsligt aspekt ointressant
hur hon fått in sina svarta pengar. Men hon är sannilikt en skattebrottsling i miljonklassen.
Det är moraliskt förkastligt och borde få henne ifrågasatt i medierna.
Det där med gåva som någon annan här skrev fungerar inte heller - det synas och värderas.
Ska man ge resturangägaren, hantverkaren och sin frisör "gåvor"också?