2017-01-26, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adeless
Det verkar som hennes lägenhet i Stockholm bara använts som en knull-bostad enligt förundersökningsprotokollet. Det ser inte så trevlig ut där hemma heller på bilderna, har hon bott i ren misär eller har hon bott på annat håll? Hade hon hallick tro...

Denna lägenhet har varit föremål för kriminella aktiviteter, undra vad fastighetsägaren anser om detta, för det måste ju blivit känt nu?!?

Hennes mamma trodde att hon jobbade med smink och Isabel själv verkade leva i tron om att hon var make up-artist.

Visste hennes vänner vad hon sysslade med?!? Hon hade en kompis som var snut tydligen. Lever hon på skadeståndet och bokpengar idag, eller är hon sjukskriven?!?

När det gäller lägenheten så hade hon flyttat till Stockholm i juni -15, bara 2-3 månader innan kidnappningen. Var säkert en andrahandare. Det är absolut inte normalt för prostituerade att ta hem kunderna till den egna bostaden. Samtidigt så uppgav hennes mor den adressen i polisanmälan och hon tycks ju inte ha känt till dotterns verkliga yrke. Det här är ännu en märklig detalj i det här ärendet. Kanske letade hon ännu en lägenhet till att flytta sina saker till från den stad hon bott i?

Vi lär inte få något svar om hon inte skriver en bok till eller startar en blogg.
Citera
2017-01-26, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
http://nck.uu.se/kunskapsbanken/amne...agor-och-svar/

Standardprocedur efter sexuella övergrepp tydligen.

Man sätter fast tejpfolie på underlivsområdet och drar loss, hittar man könshår från den misstänkta är det att betrakta som teknisk bevisning.

Reagerade mest på att det stod I VAGINAN och det är ju inte så att hår sitter fast permanent på huden om dom är från en främmande person. Lät lite kryptiskt.

Citat:
Seriöst dock, vilka åtgärder hade du velat se efter en potentiell kopplerihärva vad det gäller själva fastigheten? Det blir väl en flyttstädning och omtapetsering, men det hade varit aktuellt oavsett vad som än hade hänt i lägenheten.

Nej, inga särskilda åtgärder så, men fastighetsägaren måste ju känna sig rätt "förd bakom ljuset" att det pågått den typ av verksamhet i dennes fastighet. Antar att kontraktet blev förverkat.
Citera
2017-01-26, 02:14
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adeless
Reagerade mest på att det stod I VAGINAN och det är ju inte så att hår sitter fast permanent på huden om dom är från en främmande person. Lät lite kryptiskt.

Beats me. Rättsmedicin är utanför min expertis...

Gissningsvis är det svårare att tvätta bort hår som pressats in? Om det nu inte bara är en felformulering. Är ju fler än rättsmedicinare som är inblandade i processen, kan ju vara någon av dem som har skrivit fel...
Citera
2017-01-26, 02:31
Bannlyst
Citat:
Beats me. Rättsmedicin är utanför min expertis...

Gissningsvis är det svårare att tvätta bort hår som pressats in? Om det nu inte bara är en felformulering. Är ju fler än rättsmedicinare som är inblandade i processen, kan ju vara någon av dem som har skrivit fel...

Rättsmedicin är en hel vetenskap verkar det som. Tycker det är mycket obegripligt och underligt i förundersökningsprotokollet.

Imponerande hur någon fysisk person orkat sitta och gå igenom hela protokollet och maskera. Det måste ha gjorts innan det skannats in.

För övrigt, det är mycket i målet som känns skumt på något sätt.
Citera
2017-01-26, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Är beredd att skriva under på din analys. Intelligensen är svår att bedöma på befintligt underlag. Hon tycks vara extremt uppmärksamhetssökande och att tillfredsställa det behovet kanske är viktigare än allt. Om hon har en långsiktig plan att flytta utomlands för studier kan ju detta vara ett led i en finansiering. Men det kan lika gärna vara ren obetänksamhet. Din syn på medias beteende delar jag. De utnyttjar henne och vem vet var det slutar?

Frågan är faktiskt vart detta slutar för isabel.....

Lite över ett år har gått sedan brottet, inte mer. Eskorten skriver en bok utan egentligt budskap,
sitter i tv och media och ställer upp på allt eller varför inte säga viker ut sig. Skulle vara väldig
kul att få svar på hur DN;s fotograf Anette Nantell tänkte till fotona hon lanserar i artikeln.

"Vackert" redigerade bilder med viss (o)proffsig blurrning på miljön runt eskorten som själv
skall stå i fokus i diverse utvikande poser. Förbigående unga tjejer på gatan som "avundsjukt"
kikar in på "offret" genom fönstret. Ingen blurr där icke på förbipasserande, vad fan är
meningen egentligen Anette ??

Känns faktiskt mera som en gratis annons åt en hora än att skildra ett offer. När har tidigare
liknande bilder på ett kidnappat offer lanserats i Sverige eller ens runt i världen ?? Hur många
ringningar får hon, hur många erbjudanden på stan haglar över offret för hur många Trenneborgare
finns det egentligen inte där ute ? Den som vill ha tag i henne får tag i henne, skyddad identitet
skyddar inte hur långt som helst, vill hon ens bli skyddad ?

Visst DN artikeln är numera låst men DN väljer ändock att lämna en av bilderna på utsidan av
låsningen, varför ?? Hur ställer eskorten upp på detta ? Just den sista frågan är nog relativt
enkel att svara på den. Hon kan inte tänka, lågbegåvad, histrionisk helt utan framförhållning.
Så nej här finns inga långsiktiga planer alls. Den enda framtid man kan se om denna eskort
att att hon eventuellt tackar ja till att bli b-porrfilmsskådis för helt klart lär porrindustrin
vilja lansera en film med titeln "bunkerkvinnan blir hårt påsatt i handklovar" Kommer hon
att kunna tacka nej ? Nja inte så säker på det jag.

Så detta med utlandsstudier känns som en "bokklyscha" samma gäller drömmen om
ett eget stall. Utan att anstränga mig så mycket gällande denna strippa/prostituerade
så tror jag nog "damen" har en del att läsa in på komvux innan hon har nån större chans
att ta studierna vidare. Frågan är om detta lockar, leva på studiebidrag och plugga på
komvux. Nja.

Helt makalöst ledsamt att se medias agerande mot henne, liknande utnyttjande har sällan
skådats och isabel låter sig bli exponerad, hon har inte bättre förstånd tyvärr.

Givet att Martin Trenneborg kom lindrigast undan.....
Senast redigerad av LKVN 2017-01-26 kl. 12:16.
Citera
2017-01-26, 20:03
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdhopiggen
Lite som att säga att Thomas Quicks bakgrund inte har något att göra med hans framtid. visst vi kör på det. Hennes hor och efterblivna personlighet har inget att göra med utfallet i fallet. Bra där.
TQ öde berodde på hans personlighet och tidigare handlingar. Den här kvinnans öde berodde inte på att hon prostituerade sig, MT hade lika gärna kunnat kidnappa vilken kvinna som helst som hade erbjudit ett bra tillfälle. Och det är inte min personliga åsikt, det är offrets åsikt och MT ger i förhör inte uttryck för annat.
Citat:
Hon var perfekt i Skavlan, han kunde inte ställa en enda motfråga han var hänförd och totalt nollad...eller inte.
Han ställde inga motfrågor för att då skulle hon känna sig pressad och känner hon sig pressad så tackar hon för sig och går. Hon är där frivilligt utan att få betalt, vad är det du inte förstår?
Citat:
Fnisspiss du grejar detta. Jag vill inte ha dig bortgjord men kräver mer. Fixar du? En hora, på riktigt på så vis. idag dömd imorgon glömd...
Lille vän, din ilska och intresse för en obetydlig kvinna som prostituerat sig röjer en tragisk personlighet som antagligen bottnar i att du fått nobben ett otal gånger från kvinnor och inte fått den närhet du sökt av prostituerade.
Citera
2017-01-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Frågan är faktiskt vart detta slutar för isabel.....

Lite över ett år har gått sedan brottet, inte mer. Eskorten skriver en bok utan egentligt budskap,
sitter i tv och media och ställer upp på allt eller varför inte säga viker ut sig. Skulle vara väldig
kul att få svar på hur DN;s fotograf Anette Nantell tänkte till fotona hon lanserar i artikeln.

"Vackert" redigerade bilder med viss (o)proffsig blurrning på miljön runt eskorten som själv
skall stå i fokus i diverse utvikande poser. Förbigående unga tjejer på gatan som "avundsjukt"
kikar in på "offret" genom fönstret. Ingen blurr där icke på förbipasserande, vad fan är
meningen egentligen Anette ??

Känns faktiskt mera som en gratis annons åt en hora än att skildra ett offer. När har tidigare
liknande bilder på ett kidnappat offer lanserats i Sverige eller ens runt i världen ?? Hur många
ringningar får hon, hur många erbjudanden på stan haglar över offret för hur många Trenneborgare
finns det egentligen inte där ute ? Den som vill ha tag i henne får tag i henne, skyddad identitet
skyddar inte hur långt som helst, vill hon ens bli skyddad ?

Visst DN artikeln är numera låst men DN väljer ändock att lämna en av bilderna på utsidan av
låsningen, varför ?? Hur ställer eskorten upp på detta ? Just den sista frågan är nog relativt
enkel att svara på den. Hon kan inte tänka, lågbegåvad, histrionisk helt utan framförhållning.
Så nej här finns inga långsiktiga planer alls. Den enda framtid man kan se om denna eskort
att att hon eventuellt tackar ja till att bli b-porrfilmsskådis för helt klart lär porrindustrin
vilja lansera en film med titeln "bunkerkvinnan blir hårt påsatt i handklovar" Kommer hon
att kunna tacka nej ? Nja inte så säker på det jag.

Så detta med utlandsstudier känns som en "bokklyscha" samma gäller drömmen om
ett eget stall. Utan att anstränga mig så mycket gällande denna strippa/prostituerade
så tror jag nog "damen" har en del att läsa in på komvux innan hon har nån större chans
att ta studierna vidare. Frågan är om detta lockar, leva på studiebidrag och plugga på
komvux. Nja.

Helt makalöst ledsamt att se medias agerande mot henne, liknande utnyttjande har sällan
skådats och isabel låter sig bli exponerad, hon har inte bättre förstånd tyvärr.

Givet att Martin Trenneborg kom lindrigast undan.....

Bilderna i DN är intressanta. Normalt sett borde de syfta till att skapa associationer och känslor medan texten mer redovisar händelseförloppet och ger fakta om bla individerna.

Bilden där hon står i svart är tagen med en stor bländare som ger kort skärpedjup. Resultatet sätter fokus på henne och isolerar henne från omgivningen. Hon ser stark ut men isolerad. Samtidigt går mina tankar till en mycket berömd bild av den tyske industrimannen Alfred Krupp. Följ länken kan ni läsa historien runt bilden.

https://www.google.se/amp/s/iconicph...?client=safari

Inte särskilt smickrande och ganska obehagligt.

I den andra bilden ser jag en ensam och isolerad person. Kanske lite olycklig och bakåtblickande och någon folk tittar på, snett bakåt över axeln. Betraktaren skiljs från Isabel av en växt som ger en känsla av att man smygtittar på henne.

Bägge bilderna innehåller lodräta linjer som kan ge associationer till galler och inspärrning.

Obehagligt. Nog väcker bilderna känslor alltid. Dubbla hos mig. Ja vad tänkte bildredaktören på? Eller är alla sådana sparkade så att de bara nästan vet vad de gör? Fotografen tog nog många bilder av olika slag för att redaktionen skulle få lite att välja bland. Hon hade ju inte sett texten när bilderna togs. Kanske är Kruppassociationen bara min, eller finns det lite av djävulen över bilden? Kanske ville de bara skapa en känsla av outcast och offer.

Edit: Sedan kan man undra lite över reklamen under bilderna: Single woman online. Seeking men for dating and marriage ...
😧
Senast redigerad av Refraktor 2017-01-26 kl. 22:27.
Citera
2017-01-26, 22:37
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Bilderna i DN är intressanta. Normalt sett borde de syfta till att skapa associationer och känslor medan texten mer redovisar händelseförloppet och ger fakta om bla individerna.

Bilden där hon står i svart är tagen med en stor bländare som ger kort skärpedjup. Resultatet sätter fokus på henne och isolerar henne från omgivningen. Hon ser stark ut men isolerad. Samtidigt går mina tankar till en mycket berömd bild av den tyske industrimannen Alfred Krupp. Följ länken kan ni läsa historien runt bilden.

https://www.google.se/amp/s/iconicph...?client=safari

Inte särskilt smickrande och ganska obehagligt.

I den andra bilden ser jag en ensam och isolerad person. Kanske lite olycklig och bakåtblickande och någon folk tittar på, snett bakåt över axeln. Betraktaren skiljs från Isabel av en växt som ger en känsla av att man smygtittar på henne.

Bägge bilderna innehåller lodräta linjer som kan ge associationer till galler och inspärrning.

Obehagligt. Nog väcker bilderna känslor alltid. Dubbla hos mig. Ja vad tänkte bildredaktören på? Eller är alla sådana sparkade så att de bara nästan vet vad de gör? Fotografen tog nog många bilder av olika slag för att redaktionen skulle få lite att välja bland. Hon hade ju inte sett texten när bilderna togs. Kanske är Kruppassociationen bara min, eller finns det lite av djävulen över bilden? Kanske ville de bara skapa en känsla av outcast och offer.

Edit: Sedan kan man undra lite över reklamen under bilderna: Single woman online. Seeking men for dating and marriage ...
😧

*host, host* Den reklamen säger nog mer om Googles och Reklamkanalföretagets kartläggning av DIG än om artikeln den råkar finnas invid ...
Senast redigerad av JonasFB 2017-01-26 kl. 22:41.
Citera
2017-01-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
*host, host* Den reklamen säger mer om Googles och Reklamkanalföretagets kartläggning av DIG än om artikeln den råkar finnas invid ...

He, he. Nu tittade jag på Imgurs jpg så jag svär mig fri. 😉

Edit: nä tydligen Imgurs reklam. Nu vill de jag ska köpa något till min websida. Ja, träffsäkerheten är låg.
Senast redigerad av Refraktor 2017-01-26 kl. 22:45.
Citera
2017-01-26, 22:53
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Komparativ studie av manskranier och henkranier.

Hur man "könar" skallar

Hinner inte kolla på alla mätpunkter just nu, men vi kan göra det längre fram.
Vi fokuserar på glabellan idag. Benet som sitter mitt mellan ögonbrynsbågen sticker ut på manskraniet, det gör den väldigt lite eller inte alls på kvinnodito.

Manskranier

Glabellan sticker ut och kastar en skugga som bildar en linje på näsroten om ljuset kommer uppifrån, kommer det framifrån som vid blixtfoto försvinner skuggan.

Henkranier

Detta är något man är mycket medveten om och försöker åtgärda med kirurgi, det blir sällan perfekt men det är stor skillnad före och efter kirurgin. Ju dyrare kirurgi desto bättre resultat.

Kan vara en förklaring till behovet av de stora pengarna.

Isabel

Lämnar det upp till betraktaren att döma. Har med en komparativ bild på en kvinna som satt med i samma tv-soffa och rimligtvis borde haft samma eller likvärdig belysning på pannan.

I Tv4 intervjun har man valt att kasta ljus rakt mot ansiktet och man kan inte se någon skuggning av näsroten där. DN:s photoshoot är tagen utomhus och med naturlig belysning.
Citera
2017-01-26, 22:58
Medlem
JonasFBs avatar
Läser med intresse alla insiktsfulla beskrivningar av kvinnans utsatta position och hur hon hanteras i media samt hur hon själv agerar.
Man kan tycka att hon skulle vara "körd" i Sverige. Men det tror inte jag. Det finns möjligheter även här.

Hon påstår ju att hon funderat (för det är väl så hon sagt, "funderat") på att studera utomlands. Hon skriver även så i boken, att hon till och med hittat skola i LA som skulle passa, etc. Utan att någonstans nämna till VAD hon skulle vilja utbilda sig. Hon verkar mer prata om "jag borde utbilda mig" än "jag ska plugga till xxxx" vilket skulle göra det trovärdigare.

Nä, att flytta utomlands till t.ex. LA utan, den lilla men iaf, närståendekontrollen kommer inte helt omöjligt sluta i samma karriär.

Så vad göra?
Mitt råd är; Bli mäklare.
I Stockholms innerstad finns massor av jobb, men tuff konkurrens. Men DU har ju kvalifikationer för detta. Du kan annonsera, du kan sälja, du kan ta betalt "för det där lilla extra", du är pengastyrd. Du kan säkert smickra en och annan spekulant, utan att någonsin gå över gränsen. Du kommer visserligen få jobba många timmar per vecka, men det får du nog inse att du måste nu när du är vuxen.

Stanna du i Sverige och sälj bostadsrätter i Kungliga huvudstaden. Nya karriären klar.
Citera
2017-01-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Delvis hade jag fel och du rätt. Vissa fastighetsförmedlingar har i samarbete med Gävle Högskola (som ger en högskoleutbildning till mäklare) en distansvariant och kortare utbildning för att arbeta med förmedling. Kräver då en längre erfarenhet inom branschen och berättigar inte till studiemedel.

Som köpare av en tjänst kräver åtminstone jag en högt utbildad förmedlare.

Nu tror jag inte detta är aktuellt alls för denna tjej. Hon drar nog utomlands.

Tragiskt.

Låt oss hoppas att hon satsar på en utbildning. Kanske bäst att börja i Sverige och sedan ev dra utomlands om hon vill det. Plugga i LA är väl inte gratis antar jag och det blir säkert svårt nog för henne att ändra rikning på livet utan ekonomiska svårigheter. Tror nog det kan gå bra för henne om hon kommer över det som hänt och bryter sig loss från sitt tidigare liv. Återfallsrisken kan nog vara stor.

Läkaren undrar jag vad han ska ta sig till. Han är i och för sig skärpt och målinriktad så med massor av terapi kanske han kan starta om. Risken kanske är att han utvecklar kriminalitet inom andra områden. Känner mig inte särskilt optimistisk. Han är nog farlig på allvar och finns risk att han eskalerar ytterligare. Från en hög startnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in