2016-01-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Med risk att framstå som en aspergeroid ordmärkare: antisocial är en mer vedertagen beteckning på kriminell personlighet, medan asocial torde beteckna den mer eller mindre totala frånvaron av empatisk förmåga (vilket inte med automatik är det samma som kriminell, elak e d)och "osocial" är en lekmannamässig beteckning på lite allt möjligt, endera det ska beskriva någons tillfälliga eller mer robusta egenskaper, beroende på vem som fäller omdömet så där lagom folkligt godtyckligt.
Citera
2016-01-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
NB: min fetning ovan.

Källa på det? Jag hävdar snarare att seriemördare är en blandad skara: från professionella mördare, kaotiska mördare med dålig impulskontroll eller realitetsprövning, mer eller mindre psykotiska, till lustmördare som fortsätter pga stegrat libido och/eller tvångsmässiga behov. Vid ett ytligt påseende kan nog många verka ha drag av autism men inte tillräckligt för att göra det till en tumregel. En skruv lös har de allt, möjligen undantaget somliga professionella mördare som dock ser väldigt materiellt på saker, empatistörda. Jag utesluter inte att ganska många, vanligtvis att betrakta som normala, i ett samhälle under undantagstillståndsliknande förhållanden, misär och dålig social kontroll eller krig kan balla ur och bli både mass- och seriemördare.

OnT: Finns det någon pålitlig uppgift att den misstänkte har autismspektrumstörning?
Citera
2016-01-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosfett
http://arcticranger.tripod.com/author/author.htm

Denna personen?

Så himla oväntat att han är med i Mensa. I min ungdom räckte min egen narcissism för att gå med där, men det gick över när jag blev vuxen. Men det blev visst aldrig han...

Edit: jaha, sajten är urgammal... Ungdomligt oförstånd där då. Men övriga fakta i målet tyder på att han mycket riktigt aldrig blev vuxen.
Senast redigerad av geddo 2016-01-13 kl. 20:02.
Citera
2016-01-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Med risk att framstå som en aspergeroid ordmärkare: antisocial är en mer vedertagen beteckning på kriminell personlighet, medan asocial torde beteckna den mer eller mindre totala frånvaron av empatisk förmåga (vilket inte med automatik är det samma som kriminell, elak e d)och "osocial" är en lekmannamässig beteckning på lite allt möjligt, endera det ska beskriva någons tillfälliga eller mer robusta egenskaper, beroende på vem som fäller omdömet så där lagom folkligt godtyckligt.

Risk för radering....
Vi ska väl inte trasa sönder den här tråden med ordklyverier.
Svårt det där med a och o och anti. Vad jag ville få fram var dock att en aspis ABSOLUT inte behöver vara det som beskrivs under wikipedia som asocial.
Han kan fungera hur bra som helst i yrkeslivet och vara en god samhällstjänare. Något som inte en asocial typ är.
Citera
2016-01-13, 21:09
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
NB: min fetning ovan.

Källa på det? Jag hävdar snarare att seriemördare är en blandad skara: från professionella mördare, kaotiska mördare med dålig impulskontroll eller realitetsprövning, mer eller mindre psykotiska, till lustmördare som fortsätter pga stegrat libido och/eller tvångsmässiga behov. Vid ett ytligt påseende kan nog många verka ha drag av autism men inte tillräckligt för att göra det till en tumregel. En skruv lös har de allt, möjligen undantaget somliga professionella mördare som dock ser väldigt materiellt på saker, empatistörda. Jag utesluter inte att ganska många, vanligtvis att betrakta som normala, i ett samhälle under undantagstillståndsliknande förhållanden, misär och dålig social kontroll eller krig kan balla ur och bli både mass- och seriemördare.

OnT: Finns det någon pålitlig uppgift att den misstänkte har autismspektrumstörning?
Bra inlägg. Du lyckades täcka in det mesta där.

Nej, mej veterligen finns det inga uppgifter om autism.
Citera
2016-01-13, 21:24
Bannlyst
Hur går det med denna "När lammen tystnar" doktor? Blir det rättpsyk Karsudden tro? Obehaglig jävel!
Citera
2016-01-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expertbowlaren
Hur går det med denna "När lammen tystnar" doktor? Blir det rättpsyk Karsudden tro? Obehaglig jävel!
Som anställd läkare då eller? Det gäller att tänka utanför (betong)boxen.

Om han vore APS - allvarligt psykiskt störd - så skulle han nog redan sitta häktad på rättspsyk. Är han alls häktad eller rent av frifoting? Det är ju allvarliga brott, fast jag inte hört vilka åtalspunkterna är. Är han ens åtalad?
Citera
2016-01-14, 03:31
Medlem
Blomtorkares avatar
Citat:

Om han vore APS - allvarligt psykiskt störd - så skulle han nog redan sitta häktad på rättspsyk. Är han alls häktad eller rent av frifoting? Det är ju allvarliga brott, fast jag inte hört vilka åtalspunkterna är. Är han ens åtalad?

Ja, åtal är väckt (2016-01-11) (stämningsansökan finns tidigare i tråden, och här https://minfil.org/sbedl5b4b4/Stockh..._Aktbil_35.pdf ) och han är häktad (2015-09-21) med åtalspunkterna människorov samt grov våldtäkt.
Citera
2016-01-14, 07:55
Bannlyst
Citat:

Nej psykfallet jobbade som läkare på en vårdcentral medans förberedde hans sexbunker. Hoppas han hamnar på Karsudden 4 life!
Citera
2016-01-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Dock ser jag inte att de är asociala (kriminella) däremot är mång osociala. Inte för att de vill utan för att de inte vet hur man gör.

Väldigt felaktigt av dig att påstå att asocial och kriminell är samma sak.

Att folk har så svårt för ords betydelse...

Asocial.... "A" betyder "icke" eller "o". Jämför med asexuell. Asociala människor tycker sig helt enkelt inte ha något behov av sociala kontakter, och kanske rentav känner sig obekväma med dem. (Ungefär som att en asexuell person inte tycker sig ha något behov av sex, och kan känna sig obekväm med sånt som rör sex.) Däremot behöver inte asociala personer nödvändigtvis hysa agg mot någon, eller känna behov av att göra andra illa. Ett typexempel på asocialt beteende är att helt enkelt vilja vara ensam (mycket mer än normalt).

Antisocial... "Anti" betyder att man är emot något. (Exempelvis är anti-mobbningskampanjer emot mobbning.) Antisociala personer tenderar därmed att vara emot, sakna respekt för, eller rentav vilja motverka samhället och dess regler. Detsamma kan gälla deras inställning till andra människor och deras egendom. Skadegörelse, stöld och rån är exempel på antisocialt beteende.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antisocialt_beteende
För uppskattningsvis ca 2 % (svårt att veta exakt) av befolkningen är ovanstående såpass utpräglat att det räknas som en personlighetsstörning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antiso...sst%C3%B6rning

För att inte gå off-topic finns följande tråd (som dock innehåller rätt många felaktigheter):
(FB) Skillnaden mellan "blyg", "osocial" och "asocial"? (/Mod.)
(Är osäker på hur regeln om korspostning fungerar så jag vågar nog inte posta detta inlägg där också.)
Citera
2016-01-14, 14:41
Medlem
Åklagaren misstänker att läkaren skall haft planer på att kidnappa fler personer till sin bunker:
Citat:
Under fem dagar hölls en kvinna i 30-årsåldern inspärrad i en ljud- och ljusisolerad betongbunker på en gård i Östra Göinge kommun.

Citat:
I åtalet finns en uppgift om att läkaren sagt till kvinnan att han planerar att hämta fler personer till bunkern, men Peter Claeson vill inte berätta om vad som är grunden till misstankarna.

http://www.kristianstadsbladet.se/kr...gt-fler-brott/

Nu när åtal är väckt, någon som har tillgång till FUPen?
Citera
2016-01-14, 16:10
Medlem
Blomtorkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Nu när åtal är väckt, någon som har tillgång till FUPen?

Jag har beställt den, det är ganska mycket som ska maskas och sekretessas enligt registratorn.
Jag postar den här i tråden så fort jag får den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in