Citat:
Ursprungligen postat av
Yppsilon
Du kan inte bara generalisera någon mot någon annan. Förutsättningen att träna in något grundar sig på att du KAN träna det. Hos t.ex. autism är problemet så starkt, att träna in det, är en större utmaning än att du ska lära dig flyga.
Jag har själv svårigheter och diagnos men man ska inte låta det begränsa hela livet och skylla allting på sin diagnos. Man kan faktist lära sig att handskas med det. Och givetvis skiljer det sig från person till person, det finns ju folk med autism som inte kan prata.
OM TS hade svår autism så skulle hans föräldrar och skola redan ha märkt det, svår autism är något som märks vid väldigt tidig ålder. Autism överhuvudtaget brukar man kunna lägga märke till som lärare och förälder innan barnet fyller 18.
Man kan faktist anpassa ens liv utefter ens svårigheter, vad spelar det för roll om man har en diagnos eller inte? Om man redan vet sina fel och problem så kan man faktist söka hjälp, med eller utan diagnos. Varför lägga fokus på diagnos när du kan lägga fokus på att utvecklas och handskas med ditt sociala handikapp, TS?
Man måste helt enkelt lära sig att leva med sin funktionsnedsättning.
Jag VET hur svårt det är att träna på saker som man är obekväm med, under min sociala fobi behandling har det känts näst intill omöjligt, som om hjärnan bara spärrar kroppen och hur mycket man än vill så kan man bara inte, det går bokstavligen inte. Då får man testa nånting nytt, nånting enklare och sedan testa på nytt.
Och om man vill vara säker på att man har en diagnos så är det bara o göra en utredning, går inte att fråga flashback om man har autism eller inte.