2015-09-20, 20:15
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Du låter som vilken annan svensk tonåring som helst.

Aningen mer orolig och självkritisk bara.
Citera
2015-09-20, 20:42
Medlem
thehater123s avatar
Citat:

Fast om 10 år när han fortfarande bor hos mamma, då börjar det brännas.
Citera
2015-09-20, 20:43
Medlem
Sweetnrtims avatar
Citat:

Nja, det kan jag inte hålla med om.

Jag tror att du har säkerligen någon form av autism eller aspberger.
Att ha annorlunda intressen är inget speciellt, många som har det. Bara att många följer vad man anser för normala intressen och det syns mer.

Att du däremot fastnar för alla länders flaggor och bilmärken vid endast 3 års åldern lutar det sig mot autism. Då autism har en oerhört stark sida på vissa saker men i andra saker kan det vara tvärtom.

Att dina föräldrar inte kan medge i att du är autistisk kan bero på att du är inte en stor grad autistisk.
Då de kan ha sett eller fått fördomen om hur en person med autism är och därefter jämför dem dig efter vad de har sätt.

Jag har själv adhd fått diagnos och allt. Kom ihåg att jag berätta det för min moster innan jag gjorde en diagnos. Min moster sa klart och tydligt att jag inte hade adhd.
Hon hade bilden av vad en person som har adhd var. En person som gick i min kusins klass. Däremot som autism så är adhd stort. I vissa delar så kan man ha mer problem än andra.

Om det känns bättre att få en diagnos så kan du självmant anmäla dig och se vad psykiatrin bedömer dig som.
Citera
2015-09-20, 21:51
Medlem
Handikappadmuss avatar
Du är ingen bortskämd snorunge då? Kan förklaras..
Citera
2015-09-21, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Handikappadmus
Du är ingen bortskämd snorunge då? Kan förklaras..
Som jag tidigare sa ger inte mina föräldrar mig en chans att växa upp och när jag ska hjälpa till blir dem bara förbannade. Men att jag är bortskämd kan jag nog hålla med att jag är på så sätt och vis.
Citera
2015-09-21, 10:49
Bannlyst
Det kan också vara värt att notera att jag inte kan dem sociala koderna för min ålder.
Det är som om jag ligger efter i det sociala. När jag var yngre då jag inte någon insikt var jag nöjd med mig socialt, förstår inte hur.
Ett annat är att jag kan nå mina mål om jag tycker att det är kul och har drivkraft. Är hur jag omkring 12-13 års ålder bestämde mig i början av sommaren att kunna jonglera till över 1000 innan slutet av sommarlovet, från att jag knappt kunde göra 10. Men målet uppnådde jag efter ha snittat flera timmar/dag.
Citera
2015-09-21, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Tjue!
x När jag var omkring 3 års ålder kunde jag namn på alla länders flaggor, och kunde nästintill alla namn på bilmärken utantill.
x Om jag har bestämt att bli bra på något roligt har jag viljan att lägga ner i princip hur lång tid som helst på att uppnå målet.
x Älskar att göra saker själv än med andra.
x Jag är socialt handikappad.
x Jag skulle inte kunna klara mig (mina föräldrar sköter nästan allt åt mig).
x Jag har väldigt svårt att förstå skämt (antingen förstår jag inte skämtet eller så blir jag arg för att jag ofta tar det personligt), samt hur omgivningen ofta att har svårt att veta om jag skämtar eller är allvarlig.
x Jag har konstiga intressen enligt andra.
Men även fast jag åtminstone har drag åt autism, tycks min föräldrar vägra att inse det. Kanske försöker dem att intala sig att jag fungerar lika bra som alla andra i min ålder, om ni undrar är jag 18 år gammal.
Skulle tippa på autism eller asberger
Citera
2015-09-23, 09:15
Bannlyst
Jag har en med asperger i min klass. Men han motsäger allt från denna diagnos. Han är bra socialt, i skolan, lätt att förstå skämt osv. Nästan så att jag tror att blev fel när dem gav honom diagnosen.
Citera
2015-09-23, 17:42
Medlem
FFVs avatar
Citat:
Jag har en med asperger i min klass. Men han motsäger allt från denna diagnos. Han är bra socialt, i skolan, lätt att förstå skämt osv. Nästan så att jag tror att blev fel när dem gav honom diagnosen.

Vissa med asperger är lysande socialt då de tar in vad andra gör, de lär sig vad som "fungerar". Om man skrapar lite på ytan så brukar det märkas.
Dessutom så kan killen ha en special intresse som rör det sociala och då jävlar är de sociala lejon.

Om du är orolig eller bara vill veta om du har en diagnos så boka en tid hos din läkare så kommer denna remisera dig till proffs.
Citera
2015-09-23, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FFV
Vissa med asperger är lysande socialt då de tar in vad andra gör, de lär sig vad som "fungerar". Om man skrapar lite på ytan så brukar det märkas.
Dessutom så kan killen ha en special intresse som rör det sociala och då jävlar är de sociala lejon.

Om du är orolig eller bara vill veta om du har en diagnos så boka en tid hos din läkare så kommer denna remisera dig till proffs.
Han påstår att han är socialt efterbliven, men jämfört med mig slår nog inte nån
Jag skulle aldrig klara av att jobba på McDonald´s t ex, då allt jag gör misslyckas jag med:/
Citera
2015-10-01, 14:55
Bannlyst
Citat:
Har du hört talas om att man kan träna och att man kan lära sig? Verkar som att du vill ha en ursäkt till att du är jävligt lat och därför inbillar dig att du har asperger eller liknande.

Om du så gärna vill få en diagnos så kan du väl söka utredning?
Citera
2015-10-01, 16:07
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balditron
Har du hört talas om att man kan träna och att man kan lära sig? Verkar som att du vill ha en ursäkt till att du är jävligt lat och därför inbillar dig att du har asperger eller liknande.

Om du så gärna vill få en diagnos så kan du väl söka utredning?

Du kan inte bara generalisera någon mot någon annan. Förutsättningen att träna in något grundar sig på att du KAN träna det. Hos t.ex. autism är problemet så starkt, att träna in det, är en större utmaning än att du ska lära dig flyga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in