2015-09-20, 18:58
Medlem
Det händer att jag får för mig att baka eller göra någon maträtt i ugnen. Varje gång ställer jag mig frågan, ska jag ha vanlig över/under värme, eller varmluft. Jag brukar köra på det säkra kortet med vanlig över/under, men är nyfiken på hur man ska tänka. När har man det ena och det andra? Bonusfråga är, när ska man använda de andra kombinationerna, t.ex bara över-värme osv?
Citera
2015-09-20, 19:05
Medlem
Du kan ha enbart över om du vill få lite yta på din maträtt.
Citera
2015-09-20, 19:44
Medlem
Varmluft används med fördel till bakning. Tex till frallor,baguetter,maränger mm-dvs.till allt som ska ha en knaprig yta.
Övervärme är till Crème brulè-för att få sockret att karamellisera sig på ytan.Då har man även ugnsluckan halvöppen för bästa resultat. Även är övervärme bra för att färgsätta tex.potatisgratäng som har kokats på spisen..
Vill du veta mer gör du rätt i att läsa på tillverkarens sidor om just din ugn.
Citera
2015-09-20, 22:47
Medlem
klybans avatar
Kör oftast med just varmluft, det är vissa saker som inte blir.
Vissa bröd och viss mat.
Främsta anledningen är väl jag tycker om att värmen når alla delar på det man har i ugnen.
Och inte bara toppen/botten.
Citera
2015-09-21, 08:48
Medlem
Logiks avatar
När jag gör chocolate chip cookies använder jag alltid vanlig värme, då blir de sega. Har testat med varmluft men då blir de mer porösa och frasiga.
Citera
2015-09-21, 13:16
Medlem
madtops avatar
Som andra redan varit inne på är varmluft bra för "frasighet". T.ex blir ungspommes mycket bättre med varmluft.

Annars är väl det typiska användningsområdet när man kör dubbla plåtar i ugnen för att på så sätt få jämn värmefördelning. Med traditionell över/undervärme blir det för kallt mellan plåtarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in