2026-07-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, det kan man undra. Jag knackade dörr hos företag (massörer och frisörer). Försökte sälja in en sida som bokadirekt.se, vill göra en kopia på en sådan affärsidé/hemsida.

Jag gick egentligen bara rakt in och började ställa frågor om dom ville ha reklam online och sedan fortsatte vi därifrån. Men det blev bara tre besök. Resultatet på tre besök: En massör som inte var anträffbar, en frisör som ville vara med på hemsidan, en massör som inte ville ha mera kunder. Kom på det tar massvis med tid och energi göra så. Tre besöken tog 1 timme.

Jag tror iofs det går slinka före i kön, gentemot konkurrenter genom att fysiskt dyka upp. Göra bort sig? Ja det går ju att göra bort sig. Ja, jag vet faktiskt inte om jag gör det genom att knacka på hos villaägare men risken finns alltid. Tänkte göra 30 hembesök och utvärdera.

För trädgårdstjänsterna och städservicen har ett reklamblad och ett visitkort. Ej hemma = lägger i brevlådan. Intresse finns = delar ut reklamblad och visitkort vid dörren. Ej intresserad = dom får inget alls. Satte upp lappar vid ett tidigare tillfälle, på ICA etc. Visst tror det var 2 som ringde under en månad och var intresserad av städtjänster så med den takten tar det för lång tid, bygga uppe en kundkrets.

Snyggt jobbat. I USA är det betydligt vanligare att knacka dörr för den här typen av tjänster så det kan nog funka här med. Försök avsluta på ett bättre sätt än att bara ge ett visitkort.

"Om du vill kan jag ta en vända runt huset på 30 sekunder och estimera ett pris och sen får du slänga igen dörren på mig såklart!"

Hänga upp julbelysning är också en till vintertjänst.

Rengöra solpaneler kan du också göra.

Du har ju det där IT rutavdraget också. Du kan hjälpa pensionärer med deras iPads, smart-TVs osv.
Citera
2026-07-22, 17:21
Medlem
Delvis OT, men jag har märkt att en handfull "grannar", ja åtminstone ett par hus bort, råkat ut för att deras robotgräsklippare gått sönder, och de har helt sonika valt att klippa gräset "manuellt" för resten av säsongen. Lite häpen blev man!
Citera
2026-07-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hur går det för er? Jag skulle vilja starta ett litet företag som jobbar med trädgårds och fastighetsskötsel. Siktar på att kunna debitera 16 timmar i veckan. Tänkte ta 300 kr + RUT. Ska göra några reklamblad och dela ut i några villaområden.

Vilka mera tjänster bör jag klara av. Plocka ogräs kan jag, men vad mera?
Jag undrar också hur det kan fås fungera över hela året.
Skotta snö vintertid förstår jag, men hur ser det ut mera detaljerat över året?

Beror på. Ska det vara sådant som täcks av RUT, då behöver du ha koll på vad som ingår och inte ingår. Tex https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/rotochrutarbete/privatrotochrutarbetefaq/vilkentypavtradgardsarbetekanjagfarutavdragfor.5.6 4a656d113f4c75970170a.html

Om du kan tänka dig som inte täcks av RUT, då får du vara beredd på att justera priset på det.

Andra tjänster kan tex vara att hjälpa till med planteringar (rabatter, pallkragar osv), bevattning (speciellt under perioder då folk är bortresta minst en vecka, men annars också), kratta löv eller använda lövblås samt häckklippning.

Skulle också kolla upp andra som erbjuder trädgårdstjänster i närheten, och om de har någon form av relevant utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet. Tex om de har gått naturbruksprogrammet med inriktning trädgård eller någon YH-utbildning inom trädgård (tex trädgårdsmästare) eller liknande.

Nämner det, för sådana företag brukar ha hemsidor och brukar synas i sökresultat på nätet. Så det kan vara lättare att hitta dem än ditt nya och okända företag. Somliga kunder kan eventuellt vilja ha kunniga och erfarna personer som sköter sånt, och vara villiga att betala mer för det. Medan andra väljer mer prisvärda alternativ.
Citera
2026-07-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra87
Jag söker ett extraknäck

Gräsklippning är väl ett klassiskt extraknäck, men som jag tror alltid kommer fungera. Det finns många äldre som inte orkar med att sköta trädgården. Och även yngre familjer som inte "hinner" eller har lusten att sköta om den. Därför tror jag att det är smidigt för denna målgruppen att abonnera på gräsklippning. Dvs jag kommer vart 7:e-10:e dag, klipper och kör med trimmer. Det går ju dessutom under RUT-avdraget. Så säg att jag tar 400 kr / h, så blir det hälften för kunden.

Har jag missat något? Vad talar emot? Robotgräsklipparen är ju helt klart en konkurrent men det borde finnas plats för mig
Har två släktingar som skulle vilja köpa snöröjning,. Det rör sig i storleksordningen 25-30 m2. Det tar kanske 5 minuter att skotta. Om någon i närheten erbjöd sig att skotta så skulle de bli jätteglada. Problemet är att den som utför jobbet får bo max 5 minuter bort för att det ska vara intressant.

Man kan ju inte gärna ta mer än 50 kronor för att skotta i 5 minuter plus 10 minuters transport, totalt 15 minuter. Det ger max 200 kr i timmen om man har 4 kunder.
Citera
2026-07-30, 06:34
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra87
Jag söker ett extraknäck

Gräsklippning är väl ett klassiskt extraknäck, men som jag tror alltid kommer fungera. Det finns många äldre som inte orkar med att sköta trädgården. Och även yngre familjer som inte "hinner" eller har lusten att sköta om den. Därför tror jag att det är smidigt för denna målgruppen att abonnera på gräsklippning. Dvs jag kommer vart 7:e-10:e dag, klipper och kör med trimmer. Det går ju dessutom under RUT-avdraget. Så säg att jag tar 400 kr / h, så blir det hälften för kunden.

Har jag missat något? Vad talar emot? Robotgräsklipparen är ju helt klart en konkurrent men det borde finnas plats för mig

Kort säsong bara. Vad ska du göra resten av året? Skidlärare?
Citera
Igår, 23:00
Medlem
Hegamons avatar
Verkar ha första kunden i morgon, det rör sig om gräsklippning. Vi får se hur det går. Någon hade sett mitt nummer jag lagt ut online.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in