Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Om kunden har en egen gräsklippare och bensin så tar jag vanlig timpris alltså i mitt fall 370 kronor i timman. I början när jag använde egen gräsklippare så lade jag på 20 kronor i timman för förslitning och drivmedel av maskin.
20kr/h låter som ett väldigt litet påslag för att köra egen klippare.
Bensinpriset är enligt google ca 12,50/l idag, och det påstås att gräsklippare brukar dra ca 0,8l/h, vilket skulle ge en kostnad på ca
10kr/h enbart för bränslet.
Tillverkarna rekommenderar oljebyte var 25:e timma, om oljan kostar 40kr/byte blir det
1,60kr/h för oljan (utan att räkna in arbetstid för bytet).
Utöver det ska klipparen betalas, om vi säger att det är en kvalitetsmaskin (ska man använda maskiner i arbetet vill man inte köra budgetjunk), t.ex. en Klippo för ca 5000kr och vi har 20-10-1,60= 8,40kr kvar per timme efter att bensin och olja är betald. 5000/8,40 =
595 timmars klippning för att betala maskinen med extraavgiften. Och tänk på att du knappast kommer ha 8h arbete per dag att köra gräsklippning 5 dagar i veckan, hälften kanske kan vara rimligt om du kommer igång och klipper hyfsat mycket (mellan tid förlorad på transport mellan arbetsplatser, regniga dagar o.s.v.). Med 20h/vecka tar det 595/20= 29,75 veckor för att betala maskinen, mer än en säsongs arbete gissar jag.
Klipparen kommer även behöva ytterligare service och reparationer. Omöjligt att avgöra vad det kan kosta i förväg, men kosta kommer det göra.
Nu går det naturligtvis köpa en begagnad maskin för betydligt mindre pengar, men å andra sidan behöver man en pålitlig klippare som startar varje gång man ska använda den (om man inte vill släpa med sig mer än en hela tiden för säkerhets skull). Samtidig får man tänka på vilket intryck kunderna får, med en modern, snygg och välvårdad maskin verkar du seriös, med en gammal sliten maskin som verkligen visar att den gått mycket ger du ett helt annat intryck...