2015-09-20, 20:57
Medlem
think2acts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra87
Tack för feedbacken.
Hur gjorde du för att dra igång verksamheten och nå ut till dina kunder? Lappar i brevlådan?
Hur prissätter du? Per timme eller efter storleken på gräsmattan? Räknar du in bilkörning och materialkostnader i timpriset?
När du använder kundens gräsklippare, hur mycket dra du av då i priset?
Hur ser du på eventuella ändringar på rut-avdraget nästa år?
Tips till dig är att öva sälj face to face. Väldigt enkelt var dig själv bara och var trevligt hälsa goddag go eftermiddag go kväll efter kl 18 säg du heter och vad du erbjuder var vänlig vissa säger nej på direkten men med lite övning får du dom tänka om.

Jag själv hade gärna anställt dig en gång varannan vecka för någon hundring bara för att hjälpa till och skapa vänskap. Dessutom hjälper du mig och det skulle kännas bra för båda två.

Jag har jobbat inom försäljning genom dörrknackning och de flesta är positiva till sådana tjänster. Lycka till.
Citera
2015-09-20, 21:34
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av think2act
Tips till dig är att öva sälj face to face. Väldigt enkelt var dig själv bara och var trevligt hälsa goddag go eftermiddag go kväll efter kl 18 säg du heter och vad du erbjuder var vänlig vissa säger nej på direkten men med lite övning får du dom tänka om.

Jag själv hade gärna anställt dig en gång varannan vecka för någon hundring bara för att hjälpa till och skapa vänskap. Dessutom hjälper du mig och det skulle kännas bra för båda två.

Jag har jobbat inom försäljning genom dörrknackning och de flesta är positiva till sådana tjänster. Lycka till.

Ett bra sätt att sälja in trädgårdsarbete är att om helgerna gå omkring i områden och lägga i lappar i brevlådor, många människor är då ute på sina tomter och det är då ett gyllene tillfälle att på ett naturligt sätt samspråka med människor.
Citera
2015-09-21, 09:30
Medlem
knut_1s avatar
Då kan ju sälja tjänsten att skotta snö när sådan kommer (klumpsumma per vinter) så kommer du runt en del av det säsongsbetonade. Samma sak med gräsklippningen; månatlig avgift eller klumpsumma för att klippa efter behov, minst var 14:e dag, april-augusti. Samma princip som med tidningsprenumerationer - betalning innan produktion.
Citera
2015-09-21, 18:02
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Om kunden har en egen gräsklippare och bensin så tar jag vanlig timpris alltså i mitt fall 370 kronor i timman. I början när jag använde egen gräsklippare så lade jag på 20 kronor i timman för förslitning och drivmedel av maskin.
20kr/h låter som ett väldigt litet påslag för att köra egen klippare.
Bensinpriset är enligt google ca 12,50/l idag, och det påstås att gräsklippare brukar dra ca 0,8l/h, vilket skulle ge en kostnad på ca 10kr/h enbart för bränslet.
Tillverkarna rekommenderar oljebyte var 25:e timma, om oljan kostar 40kr/byte blir det 1,60kr/h för oljan (utan att räkna in arbetstid för bytet).

Utöver det ska klipparen betalas, om vi säger att det är en kvalitetsmaskin (ska man använda maskiner i arbetet vill man inte köra budgetjunk), t.ex. en Klippo för ca 5000kr och vi har 20-10-1,60= 8,40kr kvar per timme efter att bensin och olja är betald. 5000/8,40 = 595 timmars klippning för att betala maskinen med extraavgiften. Och tänk på att du knappast kommer ha 8h arbete per dag att köra gräsklippning 5 dagar i veckan, hälften kanske kan vara rimligt om du kommer igång och klipper hyfsat mycket (mellan tid förlorad på transport mellan arbetsplatser, regniga dagar o.s.v.). Med 20h/vecka tar det 595/20= 29,75 veckor för att betala maskinen, mer än en säsongs arbete gissar jag.
Klipparen kommer även behöva ytterligare service och reparationer. Omöjligt att avgöra vad det kan kosta i förväg, men kosta kommer det göra.

Nu går det naturligtvis köpa en begagnad maskin för betydligt mindre pengar, men å andra sidan behöver man en pålitlig klippare som startar varje gång man ska använda den (om man inte vill släpa med sig mer än en hela tiden för säkerhets skull). Samtidig får man tänka på vilket intryck kunderna får, med en modern, snygg och välvårdad maskin verkar du seriös, med en gammal sliten maskin som verkligen visar att den gått mycket ger du ett helt annat intryck...
Citera
2026-06-19, 20:35
Medlem
Hegamons avatar
Hur går det för er? Jag skulle vilja starta ett litet företag som jobbar med trädgårds och fastighetsskötsel. Siktar på att kunna debitera 16 timmar i veckan. Tänkte ta 300 kr + RUT. Ska göra några reklamblad och dela ut i några villaområden.

Vilka mera tjänster bör jag klara av. Plocka ogräs kan jag, men vad mera?
Jag undrar också hur det kan fås fungera över hela året.
Skotta snö vintertid förstår jag, men hur ser det ut mera detaljerat över året?
Citera
2026-06-19, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Beskära fruktträd har jag för mig är lite eftertraktat. Öht klippa träd och buskar, och kanske framför allt att forsla bort riset efteråt...
Tunga smutsiga skitjobb som folk inte har lust med själv i största allmänhet... Rensa hängrännor. Få bort mossa och lavar från takpannorna. Rödfärga hus. Spadvända potatislandet. Leverera ved. Osv osv.
Citera
2026-06-19, 22:29
Medlem
Citat:
Hur går det för er? Jag skulle vilja starta ett litet företag som jobbar med trädgårds och fastighetsskötsel. Siktar på att kunna debitera 16 timmar i veckan. Tänkte ta 300 kr + RUT. Ska göra några reklamblad och dela ut i några villaområden.

Bygga staket, fixa trätrall, inglasning av uterum och lägga stenplattor. Ska man fixa trädgården så behöver man kanske mura lite och anlägga en liten damm. Anlägga automatiskt bevattningssystem och installera robotgräsklippare. Mycket saker som man vill ha hjälp med och om du kan lite olika saker så kommer du få merförsäljning.
Citera
2026-06-21, 23:26
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Beskära fruktträd har jag för mig är lite eftertraktat. Öht klippa träd och buskar, och kanske framför allt att forsla bort riset efteråt...
Tunga smutsiga skitjobb som folk inte har lust med själv i största allmänhet... Rensa hängrännor. Få bort mossa och lavar från takpannorna. Rödfärga hus. Spadvända potatislandet. Leverera ved. Osv osv.

Det låter som extratjänster jag kan sälja. For någon ta och slänga in veckostädning som en tjänst. Ska knacka dörr i veckan och kolla intresset.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Bygga staket, fixa trätrall, inglasning av uterum och lägga stenplattor. Ska man fixa trädgården så behöver man kanske mura lite och anlägga en liten damm. Anlägga automatiskt bevattningssystem och installera robotgräsklippare. Mycket saker som man vill ha hjälp med och om du kan lite olika saker så kommer du få merförsäljning.

Oteknisk som få. Dom där robotgräsklipparna stjäl nog mycket jobb, men många har vanlig gräsklippare. Jag tror jag klarar bättre att städa, klippa gräs och göra enklare saker.

Första målsättningen blir att debitera för 10 timmar i veckan.
Citera
2026-06-22, 10:23
Medlem
Citat:
Det låter som extratjänster jag kan sälja. For någon ta och slänga in veckostädning som en tjänst. Ska knacka dörr i veckan och kolla intresset.

Oteknisk som få. Dom där robotgräsklipparna stjäl nog mycket jobb, men många har vanlig gräsklippare. Jag tror jag klarar bättre att städa, klippa gräs och göra enklare saker.

Första målsättningen blir att debitera för 10 timmar i veckan.
Folk har inte manuell gräsklippare längre utan nästan alla har robotar. Ska du jobba med trädgårdsskötsel så kommer du att anpassa trädgårdar så att robotar fungerar utan att fastna.
Citera
2026-06-22, 19:01
Medlem
Citat:

Kolla in tradgardseliten på Instagram. Två unga killar som jobbar med detta. Bra inspo med vad det finns för möjligheter Det krävs en del investeringar i maskiner, men går ju att nischa sig mot vissa uppdrag.

Beskärning av träd tror jag också är bra, men gå en utbildning. Det vill jag se på dem som beskär mina träd ( i vart fall fruktträden).
Citera
2026-06-23, 01:10
Medlem
Citat:
Ska knacka dörr i veckan och kolla intresset.
Mja... Risken finns att du uppfattas som en kuf (vilken du iofs är...) med den metoden. Det är nog bättre med lapp på ICA's anslagstavla / annons i lokaltidningen / reklamlapp i brevlådan.
Citera
2026-06-23, 07:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Mja... Risken finns att du uppfattas som en kuf (vilken du iofs är...) med den metoden. Det är nog bättre med lapp på ICA's anslagstavla / annons i lokaltidningen / reklamlapp i brevlådan.

Ja, det kan man undra. Jag knackade dörr hos företag (massörer och frisörer). Försökte sälja in en sida som bokadirekt.se, vill göra en kopia på en sådan affärsidé/hemsida.

Jag gick egentligen bara rakt in och började ställa frågor om dom ville ha reklam online och sedan fortsatte vi därifrån. Men det blev bara tre besök. Resultatet på tre besök: En massör som inte var anträffbar, en frisör som ville vara med på hemsidan, en massör som inte ville ha mera kunder. Kom på det tar massvis med tid och energi göra så. Tre besöken tog 1 timme.

Jag tror iofs det går slinka före i kön, gentemot konkurrenter genom att fysiskt dyka upp. Göra bort sig? Ja det går ju att göra bort sig. Ja, jag vet faktiskt inte om jag gör det genom att knacka på hos villaägare men risken finns alltid. Tänkte göra 30 hembesök och utvärdera.

För trädgårdstjänsterna och städservicen har ett reklamblad och ett visitkort. Ej hemma = lägger i brevlådan. Intresse finns = delar ut reklamblad och visitkort vid dörren. Ej intresserad = dom får inget alls. Satte upp lappar vid ett tidigare tillfälle, på ICA etc. Visst tror det var 2 som ringde under en månad och var intresserad av städtjänster så med den takten tar det för lång tid, bygga uppe en kundkrets.
Senast redigerad av Hegamon 2026-06-23 kl. 08:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in