Citat:
Ursprungligen postat av
gurra87
Tack för feedbacken.
Hur gjorde du för att dra igång verksamheten och nå ut till dina kunder? Lappar i brevlådan?
Hur prissätter du? Per timme eller efter storleken på gräsmattan? Räknar du in bilkörning och materialkostnader i timpriset?
När du använder kundens gräsklippare, hur mycket dra du av då i priset?
Hur ser du på eventuella ändringar på rut-avdraget nästa år?
Jag lade lappar i brevlådor och häftade upp på anslagstavlor, även annonser i lokaltidningen men det blev för många som ringde så det slutade jag med. Det är absolut inte svårt att starta gräsklippning.
Prisnivån sätter jag enligt marknadspriser. Säg att i din kommun, stad ligger priset på 400 kronor i timman, då kan du lägga dig lite under i början. Jag tar betalt per timme, dock aldrig lägre än en timma oavsett om jobbet skulle ta en halv timma. Framkörningsavgift (bensinpris) tillkommer.
Om kunden har en egen gräsklippare och bensin så tar jag vanlig timpris alltså i mitt fall 370 kronor i timman. I början när jag använde egen gräsklippare så lade jag på 20 kronor i timman för förslitning och drivmedel av maskin. Grästrimmer har jag själv då maskinen inte slits lika hårt plus att man inte kan begära att kunderna ska tillhandahålla alla verktyg.
Dom säger att RUT-avdraget ska skäras ner. Det betyder ingenting för oss som klipper, kunderna vill i alla fall ha sina mattor klippta och i värsta fall betalar dom dig svart.
Ett tips som tidigare person skrev är att du på sikt utökar verksamheten till beskärning av träd, klipper buskar, plantering, fälla träd, rensa ogräs, skotta snö, halkbekämpning, fastighetsskötsel och så vidare. Dessa tjänster kan du ta högre betalt för. Försök att få kunderna så nära dig som möjligt och i samma område så slipper du köra så mycket bil.