2015-09-20, 17:37
Medlem
Jag söker ett extraknäck

Gräsklippning är väl ett klassiskt extraknäck, men som jag tror alltid kommer fungera. Det finns många äldre som inte orkar med att sköta trädgården. Och även yngre familjer som inte "hinner" eller har lusten att sköta om den. Därför tror jag att det är smidigt för denna målgruppen att abonnera på gräsklippning. Dvs jag kommer vart 7:e-10:e dag, klipper och kör med trimmer. Det går ju dessutom under RUT-avdraget. Så säg att jag tar 400 kr / h, så blir det hälften för kunden.

Har jag missat något? Vad talar emot? Robotgräsklipparen är ju helt klart en konkurrent men det borde finnas plats för mig
Citera
2015-09-20, 17:41
Medlem
Kenny Kuks avatar
Snart är det vinter.

Vad jag förstår kommer rut-avdraget halveras nästa år.
Citera
2015-09-20, 17:42
Bannlyst
Väldigt säsongsbetingat. Just nu kanske lövkrattning lämpar sig bättre.
Citera
2015-09-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Snart är det vinter.

Vad jag förstår kommer rut-avdraget halveras nästa år.

Tanken är att sätta igång nästa år till våren.

Ofan, det var ju inte bra i så fall om det halveras..
Citera
2015-09-20, 18:11
Medlem
hashish-boys avatar
Kör på du men förvänta dig att det blir tufft. Klippningen i sig är nog lätt men du ska sälja lite jobb innan det lönar sig.

Bredda dina kunskaper och sälj in fler trädgårdsrelaterade tjänster. Dock får du ligga i då din säsong är kort och på vintern ska du nog vara glad om du får en månad med jobb...
Citera
2015-09-20, 18:36
Medlem
Seniortjänst och 55+ klipper gräs för 155:- efter eventuellt bidrag från staten, annars tar dom 255:- per timme. Annars brukar ambitiösa grannar hjälpa varandra, och bjuda på kaffe som tack för hjälpen. Jag skulle försöka mig på något annat, om jag var du.
Citera
2015-09-20, 18:46
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra87
Jag söker ett extraknäck

Gräsklippning är väl ett klassiskt extraknäck, men som jag tror alltid kommer fungera. Det finns många äldre som inte orkar med att sköta trädgården. Och även yngre familjer som inte "hinner" eller har lusten att sköta om den. Därför tror jag att det är smidigt för denna målgruppen att abonnera på gräsklippning. Dvs jag kommer vart 7:e-10:e dag, klipper och kör med trimmer. Det går ju dessutom under RUT-avdraget. Så säg att jag tar 400 kr / h, så blir det hälften för kunden.

Har jag missat något? Vad talar emot? Robotgräsklipparen är ju helt klart en konkurrent men det borde finnas plats för mig

Du kan behöva köpa in egna maskiner som kostar efter kvalitet. Du behöver kanske även service och reparationer på dessa om du inte klarar laga dessa själv. Kolla upp vad trädgårdsskötselbolagen har för taxor så att du ligger under deras.
Citera
2015-09-20, 19:00
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Jag söker ett extraknäck

Låter bra. Jag arbetar själv med detta som extrajobb, god motion och möte med trevliga människor. I början för cirka tio år sedan använde jag egen gräsklippare, nu för tiden får kunden ha en gräsklippare hemma som jag istället lånar. Gräsklippare slits och det kan bli mer eller mindre olönsamt om du står för reparationer själv. Trimmer har jag dock själv. 7 - 10 dagar mellanrum är bra eller att kunden ringer när det ska klippas. Jag vet inte var någonstans du bor men i Onsala där jag arbetar kan man inte ta mer än 370 kronor i timman inklusive moms på grund av konkurrens.

Robotklippare blir allt vanligare, därför kan du som jag har gjort, arbeta upp gräsklipparkunder och känn efter om dom vill ha robotklippare som du själv installerar och ombesörjer med service, ty i långa loppet kommer allt fler att vilja köpa en robotklippare och därför är det viktigt att DU är den som installerar dito.

Kör i vind.
Senast redigerad av olasvensson 2015-09-20 kl. 19:09.
Citera
2015-09-20, 19:02
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Tanken är att sätta igång nästa år till våren.

Ofan, det var ju inte bra i så fall om det halveras..

Lita inte på vad jag säger, kolla upp det noga själv.
Citera
2015-09-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Låter bra. Jag arbetar själv med detta som extrajobb, god motion och möte med trevliga människor. I början för cirka tio år sedan använde jag egen gräsklippare, nu för tiden får kunden ha en gräsklippare hemma som jag istället lånar. Gräsklippare slits och det kan bli mer eller mindre olönsamt om du står för reparationer själv. Trimmer har jag dock själv. 7 - 10 dagar mellanrum är bra eller att kunden ringer när det ska klippas. Jag vet inte var någonstans du bor men i Onsala där jag arbetar kan man inte ta mer än 370 kronor i timman inklusive moms på grund av konkurrens.

Robotklippare blir allt vanligare, därför kan du som jag har gjort, arbeta upp gräsklipparkunder och känn efter om dom vill ha robotklippare som du själv installerar och ombesörjer med service, ty i långa loppet kommer allt fler att vilja köpa en robotklippare och därför är det viktigt att DU är den som installerar dito.

Kör i vind.

Tack för feedbacken.
Hur gjorde du för att dra igång verksamheten och nå ut till dina kunder? Lappar i brevlådan?
Hur prissätter du? Per timme eller efter storleken på gräsmattan? Räknar du in bilkörning och materialkostnader i timpriset?
När du använder kundens gräsklippare, hur mycket dra du av då i priset?
Hur ser du på eventuella ändringar på rut-avdraget nästa år?
Citera
2015-09-20, 20:24
Medlem
YP4XQs avatar
Jag skulle gärna anställa en arbetslös eller studerande SVENSK för att göra detta åt mig. Jag gör det gärna själv men anser att jag hellre betalar och låter någon som behöver deg göra det åt mig.
Citera
2015-09-20, 20:38
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Tack för feedbacken.
Hur gjorde du för att dra igång verksamheten och nå ut till dina kunder? Lappar i brevlådan?
Hur prissätter du? Per timme eller efter storleken på gräsmattan? Räknar du in bilkörning och materialkostnader i timpriset?
När du använder kundens gräsklippare, hur mycket dra du av då i priset?
Hur ser du på eventuella ändringar på rut-avdraget nästa år?

Jag lade lappar i brevlådor och häftade upp på anslagstavlor, även annonser i lokaltidningen men det blev för många som ringde så det slutade jag med. Det är absolut inte svårt att starta gräsklippning.

Prisnivån sätter jag enligt marknadspriser. Säg att i din kommun, stad ligger priset på 400 kronor i timman, då kan du lägga dig lite under i början. Jag tar betalt per timme, dock aldrig lägre än en timma oavsett om jobbet skulle ta en halv timma. Framkörningsavgift (bensinpris) tillkommer.

Om kunden har en egen gräsklippare och bensin så tar jag vanlig timpris alltså i mitt fall 370 kronor i timman. I början när jag använde egen gräsklippare så lade jag på 20 kronor i timman för förslitning och drivmedel av maskin. Grästrimmer har jag själv då maskinen inte slits lika hårt plus att man inte kan begära att kunderna ska tillhandahålla alla verktyg.

Dom säger att RUT-avdraget ska skäras ner. Det betyder ingenting för oss som klipper, kunderna vill i alla fall ha sina mattor klippta och i värsta fall betalar dom dig svart.

Ett tips som tidigare person skrev är att du på sikt utökar verksamheten till beskärning av träd, klipper buskar, plantering, fälla träd, rensa ogräs, skotta snö, halkbekämpning, fastighetsskötsel och så vidare. Dessa tjänster kan du ta högre betalt för. Försök att få kunderna så nära dig som möjligt och i samma område så slipper du köra så mycket bil.
Senast redigerad av olasvensson 2015-09-20 kl. 20:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in