2015-09-20, 15:57
Medlem
Scratchbites avatar
Ni som är riktigt grymma på att sälja, vare sig ni kränger mobilabonnemang och tandläkarförsäkringar, eller drar ihop snörena när ni letar investerare till mångmiljonprojekt - hur kom ni dit ni är just nu? Hur lärde ni er det ni behöver kunna för att sköta era jobb? Marknadsföringsskola? Självlärd på jobbet? Berätta!
Citera
2015-09-20, 16:06
Medlem
robinmusics avatar
Ljug.
Det gör alla säljare.
Själv så slutade jag på dåvarande expert för jag inte ville lura på folk skit dom inte behöver.
men det finns många utan samvete som fortsätter.
Citera
2015-09-20, 17:15
Medlem
olasvenssons avatar
Jag läste försäljning på högskola. Att sälja varor eller tjänster handlar om att få kunden att berätta så mycket som möjligt och att du sedan löser kundens problem.
Citera
2015-09-20, 20:25
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Det finns inte alltid en klockren formula till hur man gör men det finns lite allmänna metoder.

- PK (personlig kontakt, inte politisk korrekthet). Kunden är mer benägen att köpa något av dig om ni har en god relation. Jag brukade köra detta upplägg när jag arbetade som telefonförsäljare: Introduktion innehållandes en massa säljsnack om produkten > Bygga en relation kombinerat med behovsanalys > Mer säljsnack där man kan få in lite del-accepter från tidigare gjord behovsanalys > Avslut.

- Behovsanalys: En behovsanalys är precis det det låter som. Du analyserar kundens behov och trycker på detta. "Du sa ju att det är jobbigt att tappa strumpor på golvet och jag tror helt ärligt att det är därför denna strumuppfångaren passar dig!"

- Del-accepter eller bara accepts: Få kunden att hålla med dig. "Med den här tvättmaskinen blir tvätten klar på 60 sekunder, bra va?"

- Tvåvägsavslut: Säg att du ska sälja en bil. Du antar då att kunden vill ha denna och ger två alternativ, exempelvis "så vill du ha en röd Ferrari eller ska vi köra på svart?". Denna är lite risky och ska enbart användas när du kommit till avslut. Här krävs lite känsla.

- Fulsälj: Ljug eller tänj på sanningen. Utelämna sanningar. Du behöver ju inte gå runt och berätta vad som suger med din produkt, men tekniskt sett så ljuger du inte om du låter bli att berätta detta.

- Eftersälj: Efter avslutad affär så ser du till att få kunden att känna sig nöjd ifall vederbörande har någon form av ångerrätt. Ditt jobb här är helt enkelt att se till så att kunden inte ångrar sig. Här kan man förstärka den personliga kontakten, det skulle kunna leda till att kunden inte returnerar varan då man känner att "åh säljaren var ju så trevlig!"

Kommer säkerligen på något mer sen men detta får duga så länge, lycka till
Citera
2015-09-20, 21:34
Medlem
Mokshas avatar
När jag var runt 14 år började jag gå på loppisar med min morfar. När jag var runt 16 år började jag själv stå och sälja mina egna grejer, som jag köpt billigt för att sälja dyrare.

Och jag kan bara säga. Det finns inget bättre sätt att lära sig bli en lika bra försäljare som när man står och säljer saker på loppis. Varför? Du har dukat upp bordet med runt 100 föremål, folk rycker i dina föremål minst 5 ggr per minut. Folk frågar efter priset, du ska förklara vad varan är tänk att används till, hur gammal produkten är, och vilket skick föremålet är i.

Sedan kommer den officiella prutningen. Hur mycket är kunden beredd att betala, hur långt ner vill du gå, är du beredd att sälja med liten vinst, eller ska du avvakta tills den "rätta" kunden kommer.

Sedan frågor som. Vem är personen som är intresserad av just mina saker, är det barnfamiljen, ungkarlar osv.

Du kommer se så förbannat många olika strategier människor använder sig av för att pruta och visa intresse för dina saker på, så du kommer tillslut placera rätt människa i rätt fack och undermedvetet läsa av dess personligheter.

Står du på loppis, låt säga 10 gånger och säljer runt 50 föremål varje gång = 500 kunder.

Detta är billigare än alla dyra högskolor och kurser.

Detta är ett vinnande koncept.
Senast redigerad av Moksha 2015-09-20 kl. 21:39.
Citera
2015-09-20, 21:36
Medlem
Farbror Fazers avatar
Jag skulle säga att förtroende är det absolut viktigaste. Jobbar själv som säljare. Alla kunder och köpare utgår alltid ifrån att säljare ljuger precis som du och jag gör, för de vill ju sälja. Även om en person är supertrevlig och hjälpsam så ligger det i bakhuvudet på vissa att säljare ljuger och luras vad fan de än säger.
Lyckas man få en personlig kontakt och ett förtroende hos kunden att du dels vet vad du talar om och att du vill hjälpa kunden med det den önskar så ser de förbi "säljaren" och du blir istället den där kompisen eller sonen som folk alltid tar med sig som "expert" när det ska handlar elektronik och liknande som de inte själva har koll på.

Det krävs både kunskap och social kompetens för att kunna få fram det förtroendet. Många är så JÄVLA uppenbara när de gör sig till, försöker göra kunden till lags med leenden, fejkskratt och liknande. Om du inte framstår som naturlig och ärlig kommer du aldrig bli en bra säljare helt enkelt.

Bästa sättet att lära sig är att kasta sig in i det, och att kunna ta in vad man gör för fel. Om du tror att du är en bra säljare när du i själva verket är dålig så kommer du ingenstans. Om jag ska rangordna det viktigaste så skulle jag själv säga förtroende och därefter kompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in