Det finns inte alltid en klockren formula till hur man gör men det finns lite allmänna metoder.
- PK (personlig kontakt, inte politisk korrekthet). Kunden är mer benägen att köpa något av dig om ni har en god relation. Jag brukade köra detta upplägg när jag arbetade som telefonförsäljare: Introduktion innehållandes en massa säljsnack om produkten > Bygga en relation kombinerat med behovsanalys > Mer säljsnack där man kan få in lite del-accepter från tidigare gjord behovsanalys > Avslut.
- Behovsanalys: En behovsanalys är precis det det låter som. Du analyserar kundens behov och trycker på detta. "Du sa ju att det är jobbigt att tappa strumpor på golvet och jag tror helt ärligt att det är därför denna strumuppfångaren passar dig!"
- Del-accepter eller bara accepts: Få kunden att hålla med dig. "Med den här tvättmaskinen blir tvätten klar på 60 sekunder, bra va?"
- Tvåvägsavslut: Säg att du ska sälja en bil. Du antar då att kunden vill ha denna och ger två alternativ, exempelvis "så vill du ha en röd Ferrari eller ska vi köra på svart?". Denna är lite risky och ska enbart användas när du kommit till avslut. Här krävs lite känsla.
- Fulsälj: Ljug eller tänj på sanningen. Utelämna sanningar. Du behöver ju inte gå runt och berätta vad som suger med din produkt, men tekniskt sett så ljuger du inte om du låter bli att berätta detta.
- Eftersälj: Efter avslutad affär så ser du till att få kunden att känna sig nöjd ifall vederbörande har någon form av ångerrätt. Ditt jobb här är helt enkelt att se till så att kunden inte ångrar sig. Här kan man förstärka den personliga kontakten, det skulle kunna leda till att kunden inte returnerar varan då man känner att "åh säljaren var ju så trevlig!"
Kommer säkerligen på något mer sen men detta får duga så länge, lycka till