Citat:
Ursprungligen postat av
Vitskugga
Vad jag har hört finns det men endast vid försäljning av begagnade saker.. Stod nåt om det på Skatteverkets hemsida men förstod inte riktigt innebörden av det och om man kan kringgå det på något vis?
Är nämligen i dåliga dager ekonomiskt då jag är sjukskriven och får så lite varje månad så 3000-4000kr extra varje månad skulle inte sitta dåligt till om jag säger så..
Upprepad försäljning av samma produkter ses som näringsverksamhet av skattemyndigheten.
De har järnkoll på bland annat Tradera då det är en av Sveriges största e-handelsplatser.
Har ni ej F-Skatt / Moms och är dessutom arbetslös eller sjukskriven så riskerar ni att bli av med A-Kassa, Sjukkassa, Annant bidrag samt bli återbetalningsskyldig för alla allmänna ersättningar ni uppburit / uppbär samt skattetillägg på 40% + moms på 25 % på allt ni sålt hittills.
Det som händer är att skattemyndigheten ger er en F-skattesedel retroaktivt med tvång och därmed så upphör alla ersättningar från samhället med automatik.
Ni kan även räkna med att betala tillbaka alla bidrag / ersättningar ni haft under tiden till alla berörda utbetalare.