• 1
  • 2
2015-09-20, 13:03
Medlem
Hej!
Jag har hittat ett ställe jag kan få tag på hörlurar billigt och sälja för dubbla eller tredubbla beloppet men har hört att man inte kan sälja för mycket innan man måste fixa f-skattsedel och skit.
Undrar om det finns något sätt att gå runt detta eller hur det går till?
Har ingen alls koll gällande egenföretagande och vill inte behöva förlora 50% av det jag säljer i skatt.
Hur gör man?

Hade tänkt sälja internationellt för att nå fler köpare men har ingen aning om hur man ska gå tillväga.
Hade tänkt ebay eller tradera men finns det några alternativ?

Tack på förhand!
Citera
2015-09-20, 13:08
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Om du omsätter mindre än 50000kr så klassas det som hobbyverksamhet och du behöver således varken starta företag eller betala någon skatt
Citera
2015-09-20, 13:16
Medlem
Jag har för mig att en gräns går vid 50 000 SEK vid försäljning via Ebay/Blocket/Tradera, över detta blir försäljningen skattepliktig. Notera att detta gäller försäljning av begagnade varor. Köper du nya varor och säljer vidare räknas detta som näringsverksamhet och beskattas från första kronan.
Citera
2015-09-20, 13:27
Medlem
St-Sixtuss avatar
Det finns inget fribelopp på 50000 kr. det är bara nys. Vid näringsverksamhet som din försäljning kommer att klassas som så är det skatt från första kronan.
Citera
2015-09-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Om du omsätter mindre än 50000kr så klassas det som hobbyverksamhet och du behöver således varken starta företag eller betala någon skatt

Har också hört talas om detta men vad jag förstått måste det vara begagnade saker?

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudfront
Jag har för mig att en gräns går vid 50 000 SEK vid försäljning via Ebay/Blocket/Tradera, över detta blir försäljningen skattepliktig. Notera att detta gäller försäljning av begagnade varor. Köper du nya varor och säljer vidare räknas detta som näringsverksamhet och beskattas från första kronan.

Hmm men skulle jag då t.ec kunna köpa nya saker, öppna dom och sen sälja vidare? Då blir dom ju nybegagnade typ?
Eller finns det något sätt att gå runt det? Typ alternativa sidor eller dylikt?
Citera
2015-09-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Det finns inget fribelopp på 50000 kr. det är bara nys. Vid näringsverksamhet som din försäljning kommer att klassas som så är det skatt från första kronan.

Vad jag har hört finns det men endast vid försäljning av begagnade saker.. Stod nåt om det på Skatteverkets hemsida men förstod inte riktigt innebörden av det och om man kan kringgå det på något vis?
Är nämligen i dåliga dager ekonomiskt då jag är sjukskriven och får så lite varje månad så 3000-4000kr extra varje månad skulle inte sitta dåligt till om jag säger så..
Citera
2015-09-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitskugga
Hmm men skulle jag då t.ec kunna köpa nya saker, öppna dom och sen sälja vidare? Då blir dom ju nybegagnade typ?
Eller finns det något sätt att gå runt det? Typ alternativa sidor eller dylikt?

Njaaej, begagnat menas ungefär med varor du redan har i huset, t:ex arvegods eller gamla kläder i förrådet och det är för detta gränsen på 50k gäller. Köper du nytt och "förädlar" genom att öppna förpackningarna räknas det fortfarande som näringsverksamhet eftersom du köpt varorna i syfte att sälja vidare.
Citera
2015-09-20, 15:35
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Vad jag har hört finns det men endast vid försäljning av begagnade saker.. Stod nåt om det på Skatteverkets hemsida men förstod inte riktigt innebörden av det och om man kan kringgå det på något vis?
Är nämligen i dåliga dager ekonomiskt då jag är sjukskriven och får så lite varje månad så 3000-4000kr extra varje månad skulle inte sitta dåligt till om jag säger så..

Eller så kan du bara skita i reglerna. Ingen kommer märka om du säljer lite hörlurar. Men istället för att göra det över internet så kan du ju ringa några kompisar och fråga om de vill fynda billigare hörlurar. Win-win
Citera
2015-09-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudfront
Njaaej, begagnat menas ungefär med varor du redan har i huset, t:ex arvegods eller gamla kläder i förrådet och det är för detta gränsen på 50k gäller. Köper du nytt och "förädlar" genom att öppna förpackningarna räknas det fortfarande som näringsverksamhet eftersom du köpt varorna i syfte att sälja vidare.

Hur vet dom det? För att jag säljer regelbundet eller?
Stället jag skulle köpt in ifrån hänvisar just till dom där 50.000kr och att man ska sälja dom vidare.. :/
Hur gör man då?

Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Eller så kan du bara skita i reglerna. Ingen kommer märka om du säljer lite hörlurar. Men istället för att göra det över internet så kan du ju ringa några kompisar och fråga om de vill fynda billigare hörlurar. Win-win

Visst kan jag det men då tjänar ju inte jag på det direkt.. Och jag kan inte räkna md att sälja så jag går plus 2000-4000kr/månad då heller.. Jag vet att jag behöver sälja ca 2-5st/månad för att gå runt och fortfarande hamna under 50.000kr..
Citera
2015-09-20, 19:55
Medlem
Ta det problemet när du faktiskt börjar få in pengar, det är verkligen inte säkert att du gör det.
Citera
2015-09-21, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Ta det problemet när du faktiskt börjar få in pengar, det är verkligen inte säkert att du gör det.

Kan man få komplikationer efteråt om man "inte vet om det"? Om man bara säljer tills nån påpekar något?
Citera
2015-09-21, 09:43
Medlem
Citat:
Kan man få komplikationer efteråt om man "inte vet om det"? Om man bara säljer tills nån påpekar något?

Ja givetvis kan du det. I varsta fall fangelse for bokforings och skattebrott

Om inte sa skulle val alla bara gasa pa tills skatteverket borjar fraga och da sla stopp.....och alla fina pengar du tjanat vara dina...eller inte

Enkelt forklarat.

Om ditt syfte ar att tjana pengar pa det du koper in sa ska du skatta fran forsta kronan du tjanar samt ha firma om det inte ar att anse som hobbyverksamhet.

Exempel. Du koper en vas for 100kr designad av kalle ballong som du vet ar vard 40.000 i syfte att salja den och gora vinst

Om du daremot har loppis och saljer av gammal skit du agt och anvant sa stammer det att du far tjana upp till 50.000 i vinst utan att skatta.

Exempel. Du koper en vas for 100kr. Du ager vasen i 25ar och har blommor i den. Du upptacker kalle ballong har designat vasen och den ar vart 40.000kr,

Du saljer vasen och har nu tjanat 39900kr helt lagligt och skattefritt.

MvH
Peller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här