• 1
  • 2
2015-09-19, 23:00
Medlem
4yoonlys avatar
Jag köpte för länge sedan en mini pizza ugn, en rund sak som har en roterande sten/platta och grill på ovansidan... tanken är att man skall värma pizza stenen i en kvart och sedan lägga sin pizza där och köra några minuter... har testat den och den fungerade utmärkt förutom att jag inte hade en pizza spade (har fortfarande ingen) så pizzan satt fast i stenen...

Efter detta har jag liksom inte använt den... tills idag...

Jag gjorde vanlig pizza i ugnen, frys det som blev över och sedan tänkte jag... shit jag har ju faktiskt en lite en pizza ugn så jag kan ju stoppa in den in där... tänkte det blir extra bra för att brödet blev inte fullständigt gräddat...

Hur som helst, efter ett par bitar började jag spy... det smakade... ja... svårt att förklara... oätligt, oljigt, bränt osv osv...

Tittade då på pizza stenen och den var kolsvart nästan... varför vet jag inte riktigt... pizzan som dock var oätlig var inte kolsvart, pizza stenen var inte kolsvart när jag stoppade in pizzan heller...

Men skit samma av vilken anledning den blev så äcklig... hur rengör man den?
Varmt vatten gjorde ingen skillnad... diska den vågar jag inte, känns som om den skulle få smak av diskmedel likt en lergryta...
Eller har jag fel där, går det att ex. stoppa "pizza stenen" i en diskmaskin?

Varför den blev så hemskt svart och äcklig känns som typ inbränd olja eller något... den har legat länge orörd....

Jaja hur "tvättar" man en pizza sten?
Citera
2015-09-19, 23:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Spekulerar men skrapa med en plastbit typ kreditkort så du får bort allt löst och sen gå på med nagelborste och ljummet vatten kanske även lite diskmedel också, blanda ut diskmedlet med lite vatten och blöt stenen innan så bör du minska risken för inträngning och bismaker.
Citera
2015-09-19, 23:24
Bannlyst
Värm upp pizzastenen och skrapa den sedan borde väl vara optimalast?
Citera
2015-09-19, 23:25
Medlem
Silltunnas avatar
Släng den åt helvete och köp en ny!
Citera
2015-09-19, 23:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Spekulerar men skrapa med en plastbit typ kreditkort så du får bort allt löst och sen gå på med nagelborste och ljummet vatten kanske även lite diskmedel också, blanda ut diskmedlet med lite vatten och blöt stenen innan så bör du minska risken för inträngning och bismaker.

Vattnen och skrapande med en diskborste dock bort det synliga, men stenen är nu svart som sot (ovansidan)... förut såg det ut som "sten"...

Men skall lägga den i vatten en längre stund och se vad som händer...

Vågar inte diskmedel... då som sagt något har trängt in i stenen... typ bränd olja som det ser ut som nu...
Citera
2015-09-19, 23:52
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Värm upp pizzastenen och skrapa den sedan borde väl vara optimalast?

Jodå, tycker det... men stenen är helt barskrapad... nu är den svart som sot och luktar skunk (bränd olja typ)...
Citera
2015-09-19, 23:57
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Släng den åt helvete och köp en ny!

Japp hade gjort det utan tvekan!...

Men stenen är gjord för min pizza ugn... det går liksom inte att köpa en ny utan att köpa en annan pizza ugn... skall se om jag hittar en länk så du förstår vad jag menar...

Detta var det närmaste jag kunde komma:

http://www.elgiganten.se/cms/obh-nor...emlagad-pizza/

Det är inte den, men hyffsat lik... dvs utan stenen kan man kasta hela skiten (vilket jag iofs inte är så långt ifrån att göra)... men kan jag fixa stenen igen så kanske jag börjar använda den igen...
Citera
2015-09-20, 00:18
Medlem
Jag lägger pizzan på en bit aluminiumfolie och m.h.a. den lyfter över pizzan på stenskivan. Pizzan ska vara mjölad under så den inte fastnar. Din sten roterar, så jag vet inte om det skulle fungera för dig.
Citera
2015-09-20, 00:37
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jag lägger pizzan på en bit aluminiumfolie och m.h.a. den lyfter över pizzan på stenskivan. Pizzan ska vara mjölad under så den inte fastnar. Din sten roterar, så jag vet inte om det skulle fungera för dig.

AAAh grymt bra idé! detta har jag inte tänkt på alls... detta hade löst alla problem!

Men som sagt, nu känns det försent... prövade nyss att hälla 2 liter kokat vatten på den... men den luktar apa... och är rädd att pizzorna jag gör i denna kommer lukta lika (som sagt när jag värmde min frysta pizza (hemmagjord, ätit halva som smakade underbart) i den så kräktes jag... (smakade sjukt illa)...

Men detta är ändå en bra idé... för jag tror i så fall att jag kan faktiskt använda medel att få bort skiten (troligen bränd olja eller något)... så den blir i alla fall lite mera neutral... och sedan köra aluminium folie efter det...

Tack!!!
Citera
2015-09-20, 01:33
Medlem
Läst nere på länken till elgiganten att man ska strö mjöl över stenen och kontrollera flera gånger att den inte blir bränd? Tror du missat detta vilket gjort att din sten är oanvändbar.
Citera
2015-09-20, 01:43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Läst nere på länken till elgiganten att man ska strö mjöl över stenen och kontrollera flera gånger att den inte blir bränd? Tror du missat detta vilket gjort att din sten är oanvändbar.

AAAAh... har för mig jag använde mjöl sist (var ju länge sedan jag använde den som sagt)...
Men denna gången gjorde jag det inte...

Men bränd sten... vi snackar liksom inte 1000 grader... 250 grader kanske... hur kan stenen bli helt svart och lukta "apa"... jaja...

Jag har en sista utväg tror jag... har ett par maskiner med sandpapper... testa kan man ju alltid...

Om detta inte fungerar får jag kasta ugnen och stenen åt skogen...
Jag hade ju en liten "dröm" om att laga tunnbröd i den också... hmm...
Citera
2015-09-20, 02:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Högtryckstvätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto