2015-09-19, 20:35
Medlem
Tjena, har den här fastlimmade tråden bakom tänderna både övre och nedre käke. Men så är det så att den nedre hela tiden går sönder. Sist jag var hos folktandvården så trodde jag limmet hade lossnat på nån enstaka tand, men det var tydligen 6 av 7 tänder (eller 5 av 6), så hela skiten satt löst.

Det är inte första utan typ fjärde eller femte gången jag är inne och fixar pga limmet går sönder.

Nu käkade jag tacos och efter jag käkat färdigt och skulle "rensa" tänderna med tungan så kändes det fel på en lim-plats. Då var de dax igen. En tand denna gången & på någon tand ser limmet väldigt tunnt ut(kan vara från när hon limmade).

Jag är så jävla trött på det här. Jag har fått detta fixat gratis fram till sista gången då de va många tänder, då sa tandläkaren att efter idag så går det inte på din frisktandvårdsförsäkring..

Går detta att fixa på något jävla vis? Jag orkar fan inte med att det går sönder hela tiden. Jävla tur att jobbet är så flexibelt dessutom, annars hade det blivit dyrt oavsett om jag betalar eller inte för tandvården.

Är för övrigt en kille 23 år.

(Om jag lagt tråden fel, flytta gärna den rätt)
Citera
2015-09-19, 20:53
Medlem
Niggerbullens avatar
Det går sönder ofta tyvärr, jag pallade med min tandställning i drygt 6 månader innan jag krävde att få ta bort den. Kanske var dumt, vet inte. Men tänderna är fortfarande raka och fina 11 år senare så..
Citera
2015-09-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggerbullen
Det går sönder ofta tyvärr, jag pallade med min tandställning i drygt 6 månader innan jag krävde att få ta bort den. Kanske var dumt, vet inte. Men tänderna är fortfarande raka och fina 11 år senare så..

Jag tyckte o kände att de dagarna jag hade de 6 limmklickarna lösa så rörde sig tänderna..

Menar du verkligen själva tandställningen eller tråden bakom tänderna efter tandställningen?
Citera
2015-09-21, 14:14
Moderator
Jultrollets avatar
Jag hade fast tandställning i några år och fick sedan en tråd bakom tänderna i överkäken för att tänderna skulle stabilisera sig på sina nya positioner. Jag frågade min ortodontist hur länge den skulle vara kvar och han rekommenderade minst ett par år, tandsköterskan hade en likadan själv och menade att hon aldrig skulle ta bort sin eftersom tänderna kan börja vandra igen. Hur länge har du haft den? Om dina tänder känns lösa så kanske det inte är så bra att ta bort den än.

Hade inga problem med att den lossnade men jag tyckte alltid det kändes obehagligt att inte kunna använda tandtråd så när det gått två år bad jag att få ta bort den. Har gått 20 år nu och jag har inte märkt av att de flyttat sig.
Citera
2015-09-21, 17:59
Medlem
JeanBops avatar
Dom kanske inte drar på tillräckligt mycket lim?
När min lossnade (har bara hänt en gång) drog dom på rejält med lim. Så pass att jag bad dom ta bort lite för det var så obekvämt i munnen. Den har suttit perfekt nu i 10 år.
Citera
2015-09-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanBop
Dom kanske inte drar på tillräckligt mycket lim?
När min lossnade (har bara hänt en gång) drog dom på rejält med lim. Så pass att jag bad dom ta bort lite för det var så obekvämt i munnen. Den har suttit perfekt nu i 10 år.

Det är möjligt. Det är ganska tunnt med lim..

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag hade fast tandställning i några år och fick sedan en tråd bakom tänderna i överkäken för att tänderna skulle stabilisera sig på sina nya positioner. Jag frågade min ortodontist hur länge den skulle vara kvar och han rekommenderade minst ett par år, tandsköterskan hade en likadan själv och menade att hon aldrig skulle ta bort sin eftersom tänderna kan börja vandra igen. Hur länge har du haft den? Om dina tänder känns lösa så kanske det inte är så bra att ta bort den än.

Hade inga problem med att den lossnade men jag tyckte alltid det kändes obehagligt att inte kunna använda tandtråd så när det gått två år bad jag att få ta bort den. Har gått 20 år nu och jag har inte märkt av att de flyttat sig.

Har haft dessa trådarna sedan jag var 18 tror jag. Är 23 nu.

Det är ju en jävla risk att ta bort dom, nu vill jag bara ta bort den nedre, den jag har problem med. Tar jag bort den, så kan ju hela tiden med tandställning bli "undone"..

När de 6 limmklickarna lossnade, så kändes det knas. Men det kan ju bara vara att de precis här "släppet" när de är fria från tråden? Känns risky.
Citera
2015-09-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Det är möjligt. Det är ganska tunnt med lim..

Har haft dessa trådarna sedan jag var 18 tror jag. Är 23 nu.

Det är ju en jävla risk att ta bort dom, nu vill jag bara ta bort den nedre, den jag har problem med. Tar jag bort den, så kan ju hela tiden med tandställning bli "undone"..

När de 6 limmklickarna lossnade, så kändes det knas. Men det kan ju bara vara att de precis här "släppet" när de är fria från tråden? Känns risky.

Tog bort mina trådar i "förtid", både uppe och nere, eftersom jag inte stod ut med dem. Kommer inte ihåg hur länge jag hade dem men det var mindre än fem år. I överkäken är tänderna i princip oförändrade och i underkäken lite skevare, men absolut bättre än innan tandställningen så det är inte bortkastat.
Små förändringar (typ spänna tandställningen pyttelite) kändes jättemycket för mig, så jag antar att det känns mycket om tråden släpper någonstans. Du avgör såklart själv, står du ut med tråden den rekommenderade tiden så är det säkert bäst, men om du inte gör det så har tandställningen fortfarande stor effekt enligt min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in