• 1
  • 2
2005-10-27, 18:10
Medlem
Boogaloos avatar
Allsvenskan 2005 är avslutad och man kan konstatera en sak: Malmö FF är en svag klubb när det gäller.

De fem senaste allsvenska säsongerna har skåningarna vikt ner sig gång på gång. Ett guld har man mäktat med, detta säsongen 2004 då Halmstad i sista omg bara fick 1-1 hemma mot Göteborg samtidigt som MFF med hjälp av domare Jonas Erikssons feldömda straff kunde vinna med 1-0 mot Elfsborg.

*2001*

19:e omg
1. Hammarby 35 poäng
2. Djurgården 35 poäng
5. Malmö 28 poäng

26:e omg
1. Hammarby 48 poäng
2. Djurgården 47 poäng
9. Malmö 32 poäng

*2002*

22:a omg
1. Malmö 42 poäng
2. Djurgården 40 poäng

1. Djurgården 52 poäng
2. Malmö 46 poäng

*2003*

1. Djurgården 46 poäng
2. Malmö 42 poäng

1. Djurgården 58 poäng
2. Hammarby 51 poäng
3. Malmö 48 poäng

*2004*

1. Malmö 46 poäng
2. Göteborg 43 poäng
3. Halmstad 42 poäng

25:e omg
1. Halmstad 49 poäng
2. Malmö 49 poäng
3. Göteborg 46 poäng

1. Malmö 52 poäng
2. Halmstad 50 poäng
3. Göteborg 47 poäng

*2005*

17:e omg
1. Göteborg 32 poäng
2. Djurgården 31 poäng
3. Malmö 30 poäng

1. Djurgården 46 poäng
2. Göteborg 40 poäng
3. Malmö 38 poäng

1. Djurgården 53 poäng
2. Göteborg 49 poäng
5. Malmö 41 poäng

Grattis, Malmö - sämst när det gäller!
Citera
2005-10-27, 21:44
Medlem
Nina Hartleys avatar
Svenska mästare 1944, -49, -50, -51, -53, -65, -67, -70, -71, -74, -75, -77, (-85), -86, (-87), -88, (-89), 2004

Heja Degerfors!
Citera
2005-10-27, 22:24
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Allsvenskan 2005 är avslutad och man kan konstatera en sak: Malmö FF är en svag klubb när det gäller.

De fem senaste allsvenska säsongerna har skåningarna vikt ner sig gång på gång. Ett guld har man mäktat med, detta säsongen 2004 då Halmstad i sista omg bara fick 1-1 hemma mot Göteborg samtidigt som MFF med hjälp av domare Jonas Erikssons feldömda straff kunde vinna med 1-0 mot Elfsborg.

Fast det där är ett så jävla dåligt skäl till varför vårt SM-guld inte skulle vara lika mycket värt som era. Alla lag i allsvenskan tilldöms tveksamma straffar under en säsong. Alla lag är också beroende av andras resultat, eftersom ingen lyckats plocka hem full pott genom en hel säsong. Sedan var väl knappast Djurgården nåt vidare ifjol, och det gällde precis lika mycket då som det gjort i år. Eftersom du drar upp säsongen 2001 som jag finner irrelevant i sammanhanget (vi hade ett helt annat lag då ju) så upplever jag det tillåtet att erinra dig om SM-finalen 1988, då ni blev riktigt jävla förnedrade (7-3) i en match då ALLT verkligen var satt på sin spets.
Bara för vi var femte bäst i år så betyder det inte ett dyft nästa säsong, när vi åter ger oss ut på guldjakt.
Citera
2005-10-30, 17:17
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
Svenska mästare 1944, -49, -50, -51, -53, -65, -67, -70, -71, -74, -75, -77, (-85), -86, (-87), -88, (-89), 2004

Heja Degerfors!
Imponerande, men det förklarar inte varför ni tappat fem år i rad.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Fast det där är ett så jävla dåligt skäl till varför vårt SM-guld inte skulle vara lika mycket värt som era. Alla lag i allsvenskan tilldöms tveksamma straffar under en säsong. Alla lag är också beroende av andras resultat, eftersom ingen lyckats plocka hem full pott genom en hel säsong.
Jag kan inte på rak arm komma på något annat lag som gått om och vunnit SM-guld i allra sista omgången efter en så uppenbart feldömd straff. Därför är det extra intressant.

Citat:
Sedan var väl knappast Djurgården nåt vidare ifjol, och det gällde precis lika mycket då som det gjort i år.
Jo, men förra årets Allsvenska var en mellansäsong för oss med Råsunda och allt var det var. Första halvan var katastrofal. Efter att Jonevret kom till laget gick vi däremot som tåget och gick från 9:e till 4:e plats (och tog fler poäng än ni under sista 14 omgångarna).

Det intressanta med er är att ni fem år i rad visat mental svaghet och tappat, trots skilda tränare, spelare (och supportrar ). Har du ingen teori om detta?

Citat:
Eftersom du drar upp säsongen 2001 som jag finner irrelevant i sammanhanget (vi hade ett helt annat lag då ju) så upplever jag det tillåtet att erinra dig om SM-finalen 1988, då ni blev riktigt jävla förnedrade (7-3) i en match då ALLT verkligen var satt på sin spets.
Irrelevant kan jag inte tycka att den är eftersom det är bara är fem år sen, och vi bägge gjorde comeback i toppen.

Att dra upp 1988 är däremot oacceptabelt i den här diskussionen.
Citera
2005-10-30, 20:41
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Jag kan inte på rak arm komma på något annat lag som gått om och vunnit SM-guld i allra sista omgången efter en så uppenbart feldömd straff. Därför är det extra intressant.

Nej, det blir inte extra intressant just för att det var i sista omgången. En felaktig seger i omgång 14 påverkar sluttabellen lika mycket, med skillnaden att det inte märks lika tydligt. Det blir enbart intressant om man utgår från teorier om att domaren skulle vara pröjsad eller nåt i den stilen.

Citat:
Jo, men förra årets Allsvenska var en mellansäsong för oss med Råsunda och allt var det var. Första halvan var katastrofal. Efter att Jonevret kom till laget gick vi däremot som tåget och gick från 9:e till 4:e plats (och tog fler poäng än ni under sista 14 omgångarna).

Det intressanta med er är att ni fem år i rad visat mental svaghet och tappat, trots skilda tränare, spelare (och supportrar ). Har du ingen teori om detta?

Nja, 2001 är inte rättvist att ha med. Vi hade ingen tanke på att vara med i nån toppstrid och var det heller aldrig. Det var alltså ingen flopp att missa guldet det året. Bygget var inte färdigt då och knappast heller 2002. Det året var vi årets skräll i allsvenskan. Man hade som målsättning att komma topp 5 och slutade tvåa. Men visst, vi hade häng på guldet det året och vek ner oss. Det kommer vi inte ifrån.

En del i det hela tror jag är att vi varit dåligt tränade samt slitit mycket på förstaelvan s a s. Prahl har inte fullt utnyttjat truppens bredd och det har betalat sig i slutändan. Sedan har vi alltför ofta värvat spelare med dålig karaktär och det får nog Borg ta på sig, då han är värvningsansvarig. Grahn, Ijeh, Elanga, Sypniewski och Chanko har alla på sina sätt påverkat moralen negativt. För SM-guld krävs vinnarskalle, inte loserskalle.

Citat:
Irrelevant kan jag inte tycka att den är eftersom det är bara är fem år sen, och vi bägge gjorde comeback i toppen.

Att dra upp 1988 är däremot oacceptabelt i den här diskussionen.

Hehe, vad som helst för att försöka plocka ner stöddiga järnkaminer på jorden ju Kan du inte glädjas åt nuet, gläds åt historien!
Citera
2005-10-30, 20:43
insomnias avatar
Detta grundar du på den senaste tiden och konstaterar att Malmö alltid är sämst när det gäller?

Äh, lite väl glad verkar du pga Djurgårdens vinst.

De har spelat rätt kasst den senaste tiden, men vem är på topp hela tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley

Heja Degerfors!

Varför är 85, 87 och 89 inom parantes?
Citera
2005-10-30, 20:59
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia

Varför är 85, 87 och 89 inom parantes?

För att vi vann serien, men inte slutspelet, gissar jag på att han menar.
Citera
2005-10-30, 21:15
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Att räkna serieseger bland "mästerskapen" är inget annat än trams och löjligt! Snacka om att anpassa formatet för att kunna titulera sig "mesta mästare"..
Meningen med tråden ser jag faktist inte, ska vi diskutera varför Malmö avslutat svagt de senaste åren?
Fem år, det är ingen enorm period. Hade vi snackat 50 år hade jag vart på din linje om traditionens makt, men nu säger jag istället att det beror på rena tillfälligheter.
Citera
2005-10-30, 22:54
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Att räkna serieseger bland "mästerskapen" är inget annat än trams och löjligt! Snacka om att anpassa formatet för att kunna titulera sig "mesta mästare"..
Meningen med tråden ser jag faktist inte, ska vi diskutera varför Malmö avslutat svagt de senaste åren?
Fem år, det är ingen enorm period. Hade vi snackat 50 år hade jag vart på din linje om traditionens makt, men nu säger jag istället att det beror på rena tillfälligheter.

Fast man får se de där åren med SM-slutspel med en stor jävla parentes överhuvudtaget. Det var ett löjligt format och vi krossade allt motstånd i fem års tid utan att få kredd för det genom SM-bucklor. Dessutom var slutspelet så tokigt att vanliga målskillnadsregler inte gällde. Istället hade man nån knepig hockeyvariant där bäst av tre vann. Glömmer aldrig min förvåning när vi tappade guldet -89 trots att vi "vunnit" på målskillnad över Norrköping över två matcher. Men visst, det är kanske fel att slänga in de åren som guldår när reglerna faktiskt var som de var.
Citera
2005-10-31, 06:13
Medlem
Cork!!

Bwahahahahahaha
Citera
2005-10-31, 11:31
Medlem
mossan_kylens avatar
Varför sitter du och snackar skit om vårat MFF

LÄSVÄRT SOM DIFARE!
Både du och jag vet att Malmö FF är Sveriges ändå stolthet.
Jag ska bara av rent nöje jämföra:Malmö FF och Djurgårdens IF FF
Passion vs. Plast helt enkelt.

MALMÖ: 15 SM GULD, 70 säsonger, 799 vunna matcher – I snitt 11 matcher vunna per säsong. Efter 70 säsonger i Allsvenskan har vi plus 987 i målskillnad

DJURGÅRDEN:7 SM GULD, 50 säsonger, 486 vunna matcher – I snitt 9 matcher vunna per säsong. Ni har plus 247 i målskillnad.

1986-10-05 – då spelade DIF hemmamatch på Stockholm Stadion och hade inte mer än 468 i publik mot Elfsborg, det är den 8 sämsta publiksiffran i allsvenskan genom åren. Ni spelade även utan publik i en annan match mot Halmstad 1996 det är den SÄMSTA publiksiffran genom tiderna. Malmö är med i en match på denna lista, men då som borta lag mot Västra Frölunda. Ni är med hela 4 gånger. Om ni vill räkna era derbyn mot AIK, Bajen osv. som bra publiksiffror så gör det, vi har ett grymt fattigt stadion och det står jag för.
Vi har ingen möjlighet att ha mer publik än 30 000 men när det är derby på Råsunda fylls hela arena av snorrungar med deras mammor, pappor och farfar osv. Malmö FF har spelat 49 matcher utan förlust och ligger 1a i listan med matcher utan förlust, Malmö ligger även 2a med 35 matcher utan förlust, Djurgården ligger 1a i matcher utan förlust som NYKOMLING.
Innan 2004 vann Malmö senast Sm-guld 1988. Det var när Allsvenskan hade slutspel man mötte i finalen av detta slutspel Djurgården och spelade 0-0 i första matchen, i andra matchen blev det 10 mål. Slutresultat 7-3 till Malmö och där blev Malmö Svenska Mästare 1988.
När allsvenskan spelades med slutspel var Djurgården i endast en final men Malmö var i fyra finaler på 9 år. När man spelade slutspel fick man inget sm-guld när man vann allsvenskan men här kommer de allsvenska seriesegrarna mellan 1982 och 1990:

1982 – IFK Göteborg
1983 – AIK
1984 – IFK Göteborg
1985 – 1989 – Malmö FF
1990 – IFK Göteborg

Malmö vann 5 år i rad medens Djurgården inte ens var i närheten, sen att man inte vann Sm-guld är ju en annan sak. Hade man haft samma regler alla år i allsvenskan och inte ändrat regeln, hade Malmö haft 20 Sm-guld. Djurgården deltog i ett Sm-slutspel, och var det året (1988) i final mot MFF.
Att MFF är sämst när det gäller, beror på vad man ser som gäller. Du tittar på 4 år nutid men om man går 20 år tillbaka började Malmö sin svit på 5 raka Sm-guld. Vill du fortsätta jämföra statistik med en MFF:are?
Malmö är och förblir Sveriges enda stolthet!

Lev livet väl , hälsningar Da1m
Citera
2005-10-31, 12:00
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Fast man får se de där åren med SM-slutspel med en stor jävla parentes överhuvudtaget. Det var ett löjligt format och vi krossade allt motstånd i fem års tid utan att få kredd för det genom SM-bucklor. Dessutom var slutspelet så tokigt att vanliga målskillnadsregler inte gällde. Istället hade man nån knepig hockeyvariant där bäst av tre vann. Glömmer aldrig min förvåning när vi tappade guldet -89 trots att vi "vunnit" på målskillnad över Norrköping över två matcher. Men visst, det är kanske fel att slänga in de åren som guldår när reglerna faktiskt var som de var.

Ja det är det. Det är ju precis som att säga att "vi hade vunnit om det hade vart 3 istället för 2 poäng vid seger". Det är väldigt skumt.
Egentligen är det ju lite samma klass på alla som räknar SM-guld från 1901 och sånt, när SM-slutspelet bestog av 4 lag. Vafan, alla kan ju vinna då. Har för mig öis vann sm på WO något år, det kan ju fan inte vara värt något?

Egentligen borde man fan räkna från Allsvenskans start.. Fast då hade ni ju legat först..

mossan_kylen
Ditt inlägg var töntigt som fan. Varför ska du ställa dig och jämföra publiksiffror på 80-talet och Sm-guld med det Boogaloo säger? Han undrar bara lite varför ni har underpresterat fem säsonger i rad. Detta svarar du på med något som är helt irrelevant och jämför "passion med plast". Kan du inte komma med något konstruktivt på fotbollsfronten istället?`
Riktigt piss-klass på inlägg som dina, det du säger är helt jävla irrelevant!

Och sveriges enda stolthet? IFK Göteborg är ju en mer framgångsrik förening, så...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in