• 1
  • 2
2015-09-19, 19:37
Medlem
Hejsan.

Jag vaknade imorse och det var en stor pöl under min bil längst fram.
Jag undersökte detta, smakade på det och insåg (trodde) att det var spolarvätska.
Jag satte mig i bilen, startade bilen och testade spruta lite, det blev som en stor vattenspridare (Från spolaren vid strålkastarna) och den sprutade över hela motorhuven. (Smakade även på spolarvätskan och det smakade typ likadant)
Jag tänkte först "Tur att det inte var något allvarligt" PGA jag ska pendla 35 mil imorgon och måste ha min bil, spolarvätska klarar man sig utan iallafall.

Jag ville forska vidare på detta så jag öppnade motorhuven, det forsade spolarvätska över hela motorn.
Vill påpeka att inga lampor lyser, men när jag stängde av bilen och gick ut hörde jag tre pip. "piiip" , "piiip" , "piiip" med kanske 1 sekund mellanrum. (Pipen lät komma från motorn)

Vad betyder pipen? Är det farligt att det kom spolarvätska över hela motorn? Hört att det kan vara brandrisk?
Kan man spola av allting med vatten eller hur ska jag göra? Vad är pipen för något?
Snälla hjälp mig, jag åker iväg imorgon för att sova ute och jobba, jag behöver verkligen min bil och vill inte sprängas på vägen

Har en Volkswagen GOLF TSI -09, köpt för 1 vecka sen.

Snälla jag ber typ på mina bara knän här, haha

**((EDIT))**

Jag söker runt på Google som aldrig förr samtidigt som jag väntar på svar här.

Det verkar inte vara farligt att det kom spolarvätska över hela motorn, men jag får spola lite vatten.
Länk
Senast redigerad av Matroy 2015-09-19 kl. 19:43.
Citera
2015-09-19, 19:43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matroy
Hejsan.

Jag vaknade imorse och det var en stor pöl under min bil längst fram.
Jag undersökte detta, smakade på det och insåg (trodde) att det var spolarvätska.
Jag satte mig i bilen, startade bilen och testade spruta lite, det blev som en stor vattenspridare (Från spolaren vid strålkastarna) och den sprutade över hela motorhuven. (Smakade även på spolarvätskan och det smakade typ likadant)
Jag tänkte först "Tur att det inte var något allvarligt" PGA jag ska pendla 35 mil imorgon och måste ha min bil, spolarvätska klarar man sig utan iallafall.

Jag ville forska vidare på detta så jag öppnade motorhuven, det forsade spolarvätska över hela motorn.
Vill påpeka att inga lampor lyser, men när jag stängde av bilen och gick ut hörde jag tre pip. "piiip" , "piiip" , "piiip" med kanske 1 sekund mellanrum. (Pipen lät komma från motorn)

Vad betyder pipen? Är det farligt att det kom spolarvätska över hela motorn? Hört att det kan vara brandrisk?
Kan man spola av allting med vatten eller hur ska jag göra? Vad är pipen för något?
Snälla hjälp mig, jag åker iväg imorgon för att sova ute och jobba, jag behöver verkligen min bil och vill inte sprängas på vägen

Har en Volkswagen GOLF TSI -09, köpt för 1 vecka sen.

Snälla jag ber typ på mina bara knän här, haha

Spolarvätska köpt på sommaren... hmm.. nej tror inte det är en brandrisk faktiskt...

Pipen... du har inte larm eller något på bilen?

Spolarvätska är något som brukar finnas en varning för på displayen...

Njae... vet faktiskt inte... spolarvätska brukar ju (finns väl "neutral" iofs) lukta ganska bra... kände du inte det på lukten så du slapp smaka på det?
Citera
2015-09-19, 19:45
Bannlyst
Sluta smaka på saker, du är inget barn längre.
Citera
2015-09-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Spolarvätska köpt på sommaren... hmm.. nej tror inte det är en brandrisk faktiskt...

Pipen... du har inte larm eller något på bilen?

Spolarvätska är något som brukar finnas en varning för på displayen...

Njae... vet faktiskt inte... spolarvätska brukar ju (finns väl "neutral" iofs) lukta ganska bra... kände du inte det på lukten så du slapp smaka på det?

Haha tack.

Jo jag har larm på bilen men aldrig hört pipen förut? Kanske bara inte lagt märke till det?

Att den är slut då eller? Allt verkar ju peka fel för att när jag sprutade flög de ju åt alla möjliga håll.

Nope, lukta ingenting, det som läckte smakade väldigt surt och lite sött, typ som surt diskmedel, spolarvätskan jag sprutade smakade ungefär likadant.
Citera
2015-09-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19juni88
Sluta smaka på saker, du är inget barn längre.

Var ju tvungen att ta reda på vad det var
Citera
2015-09-19, 19:48
Medlem
"smaka" på vätskor är ganska bra sätt att få snabba svar på om det är glykol , spolarvätska eller vanligt H2O.

Är nog inget farligt med spolarvätska utspillt över motorn.
Citera
2015-09-19, 19:56
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Haha tack.

Jo jag har larm på bilen men aldrig hört pipen förut? Kanske bara inte lagt märke till det?

Att den är slut då eller? Allt verkar ju peka fel för att när jag sprutade flög de ju åt alla möjliga håll.

Nope, lukta ingenting, det som läckte smakade väldigt surt och lite sött, typ som surt diskmedel, spolarvätskan jag sprutade smakade ungefär likadant.

Ok... glykol är väldigt sött... hmm... vinterspolarvätska har glykol (tror jag, eller är det sprit?)... glykol finns även i kylaren... svårt det där...

Men ok kanske var spolarvätska...

Pipen kan vara för en dörr inte är stängd fullt ut också... dvs larmet larmar att du har något öppet...

Jaja... svårt att säga...
Citera
2015-09-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
"smaka" på vätskor är ganska bra sätt att få snabba svar på om det är glykol , spolarvätska eller vanligt H2O.

Är nog inget farligt med spolarvätska utspillt över motorn.

Aa.
Sprutade försiktigt med vatten, sen började det ryka och skit pga motorn fortfarande varm.
Aja, orkar inte oroa mig längre min sista kväll hemma. Vart så jävla paranoid.

Tack för hjälpen alla!
Citera
2015-09-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok... glykol är väldigt sött... hmm... vinterspolarvätska har glykol (tror jag, eller är det sprit?)... glykol finns även i kylaren... svårt det där...

Men ok kanske var spolarvätska...

Pipen kan vara för en dörr inte är stängd fullt ut också... dvs larmet larmar att du har något öppet...

Jaja... svårt att säga...

Tror det var spolarvätska.

Alla dörrar är ju stängda?
Allt är stängt.
Kan det pipa om det kommer in spolarvätska på fel ställe inne i motorhuven där?
Citera
2015-09-19, 20:06
Medlem
De 3 pipen min bil gör med 1 sekunds mellanrum, någon som har något aning?
Det kommer nog från instrumentpanelen kom jag fram till.
Citera
2015-09-19, 20:12
Medlem
Prostreet32s avatar
Spolarvätska är brandfarligt.
Klass 1 på den, dvs. samma som bensin, metanol, E85 etc.

Dock i koncentrerad form. Inte samma risk när den är utspädd.
Men du bör vara försiktig med det.
Jag skulle inte vilja ha massa spolarvätska över en varm motor.
Citera
2015-09-19, 20:13
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Tror det var spolarvätska.

Alla dörrar är ju stängda?
Allt är stängt.
Kan det pipa om det kommer in spolarvätska på fel ställe inne i motorhuven där?

Nej det brukar inte pipa när det är spolarvätska på fel ställe vad jag vet...

Hittade dock detta men svårt att tyda på exakt vad problemet var...

http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/s...rom-dash/page2

Bromsar, handbroms... kanske en ledlampa som borde lysa men är död av någon anledning (dvs vilket gjort att du sett problemet direkt)...

Finns kanske fler trådar där som kan leda dig rätt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in