• 1
  • 2
2015-10-14, 01:01
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

DePaul är tillbaka!!!
Citera
2015-10-31, 03:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
DePaul är tillbaka!!!

Och spot-on om bogen, som väntat. Det enda jag vill tillägga är att den funkar att äta som en helstekt karré - med svampsås (oredd gräddsås såklart, gärna murklor, om man vågar...) och någon god gelé, ris. Och gärna brysselkål.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2015-10-31 kl. 03:33.
Citera
2015-10-31, 10:25
Medlem
BlondBimbos avatar
För att få ex picnicbogar saftiga och fina brukar jag lägga dem stekpåse och köra dom i 125 grader tills de uppnått en innetemp på 70 grader.
Citera
2015-11-01, 09:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
För att få ex picnicbogar saftiga och fina brukar jag lägga dem stekpåse och köra dom i 125 grader tills de uppnått en innetemp på 70 grader.

Visserligen sägs trikiner dö vid 67-68 grader men jag skulle nog låta den gå upp till 80 typ, tar alltid ut karrén vid 80-82. Smaken är som baken. men lika viktigt det är som att inte genomsteka nöt (undantag svans mm) och lamm, lika gärna vill jag ha min gris genomstekt. Möjligen att fläskfilé stekt i skivor kan få vara lätt, lätt rosa.
Citera
2015-11-01, 12:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Visserligen sägs trikiner dö vid 67-68 grader men jag skulle nog låta den gå upp till 80 typ, tar alltid ut karrén vid 80-82. Smaken är som baken. men lika viktigt det är som att inte genomsteka nöt (undantag svans mm) och lamm, lika gärna vill jag ha min gris genomstekt. Möjligen att fläskfilé stekt i skivor kan få vara lätt, lätt rosa.

Chansen för trikiner i veterinärkontrollerat vildsvin eller dylika tamdjur (grisar) från Sverige är nog inte vidare stor tror jag så man får nog gå mer på smaken. Men som DP skrev tidigare så är väl bogen med flera olika muskelgrupper, bindväv och olika tillagningstider lite marig så kanhända att utan anatomisk styckning av densamma så är en högre temperatur att föredra - men inte pga trikinerna utan pga tex kollagenet. Tror det heter kollagen i alla fall men när jag kollar upp det så verkar jag vara ute och cykla... https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollagen

Ähh, jag får nog gå och lägga mig ett tag till. Tänkte skriva att behandla picnickbogen som karré men på nåt vis känns det ju fel då ingen annan föreslagit det redan. Så förmodligen har jag fel redan där. +35°C och bara en fläkt på hotellrummet gör att hjärnan fungerar lite skumt...
Citera
2015-11-02, 15:10
Medlem
japanskbruds avatar
trodde picnicbog bara va ett annat namn för burkskinka.. blir smartare av det här forumet.
Citera
2015-11-18, 21:47
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Picnicbog är en av de knepigare styckningsdetaljerna att få till i ugnen. Låt mig förklara.
[...]
~Paul~

Okej, men varför heter det picnicbog då? Är det en styckningsdetalj som är särskilt lämplig att ta med ut i naturen och äta?

PS. Väkommen tillbaka, det var tomt ett tag! DS.
Citera
2017-07-12, 12:13
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Picnicbog är en av de knepigare styckningsdetaljerna att få till i ugnen. Låt mig förklara.......

Personligen anser jag att de på så många ställen på nätet förslagna temperaturerna (70-75 grader) är missvisande. Vid så låga grader som 70 grader så är bindväven, muskelsäckarna och hinnorna på långa vägar inte färdiga!! Resultatet blir visserligen ett saftigt kött men ett kött som på många ställen är ytterst segt och svårtuggat.

Först vid temperaturer över 83 grader så börjar dessa svåra delar att smälta och omvandlas i gelatin. Samtidigt blir dock tyvärr köttbiten i sin helhet torrare.

~Paul~
Tack för det tipset. Köpte en 1,5 kg picnicbog i förra veckan. Gned in den i massa goda kryddor, tryckte i termometern och lade den i en stekpåse och så in med den i ugnen i 125 grader. Tog ut den vid dryga 85 grader och den var LJUVLIG! Inte det minsta torr utan saftig, mjäll och fin.
Citera
2017-07-12, 15:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Trikiner har vi inte testat tamgris positivt på över 30år.
Så det kan vi nog inte behöva känna rädsla för.
Citera
2017-07-12, 20:27
Medlem
mjukmjukares avatar
Kan också känna tveksamhet inför just namnet "picnicbog" -den gamla burkskinkan.
Bog heter det. Och till det, sedan vilket djur vi talar om.
Men det är ett långkok helt klart. Och tillagning efter storlek.
Beroende på vilket djur, smaksätt enligt önskemål, låt tillagas långsamt på lågtemp till mjällt
och mört. Får det plats, med lite fond på botten i gjutjärnspanna i ugnen. Bog, 4-6 tim.
Annars t.ex. i rök under en natt runt 130-150 grader. (lite jobb med det)

Små bitar kan ta ca 2 timmar i gjutjärnspanna.
Se över storlek.

´
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här