Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Visserligen sägs trikiner dö vid 67-68 grader men jag skulle nog låta den gå upp till 80 typ, tar alltid ut karrén vid 80-82. Smaken är som baken. men lika viktigt det är som att inte genomsteka nöt (undantag svans mm) och lamm, lika gärna vill jag ha min gris genomstekt. Möjligen att fläskfilé stekt i skivor kan få vara lätt, lätt rosa.
Chansen för trikiner i veterinärkontrollerat vildsvin eller dylika tamdjur (grisar) från Sverige är nog inte vidare stor tror jag så man får nog gå mer på smaken. Men som DP skrev tidigare så är väl bogen med flera olika muskelgrupper, bindväv och olika tillagningstider lite marig så kanhända att utan anatomisk styckning av densamma så är en högre temperatur att föredra - men inte pga trikinerna utan pga tex kollagenet. Tror det heter kollagen i alla fall men när jag kollar upp det så verkar jag vara ute och cykla...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollagen
Ähh, jag får nog gå och lägga mig ett tag till. Tänkte skriva att behandla picnickbogen som karré men på nåt vis känns det ju fel då ingen annan föreslagit det redan. Så förmodligen har jag fel redan där. +35°C och bara en fläkt på hotellrummet gör att hjärnan fungerar lite skumt...