• 1
  • 2
2015-09-19, 00:19
Medlem
Lazeeboys avatar
Har senaste dagarna upplevt smärta i den ena sidan av "taket" på gommen. Det gör ont när jag exempelvis spottar (som när jag borstar tänderna) men också till vardags. Vid de tillfällen jag är där med tungan och trycker eller med fingret, så är det en strålande smärta. Valde därför att ta ett kort med telefonen precis och ser att det är blått där. Som ett blåmärke.

Vad skulle det kunna vara? Blir orolig..
Citera
2015-09-19, 00:24
Medlem
AllTraitss avatar
Är den inte grå?
Citera
2015-09-19, 00:26
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllTraits
Är den inte grå?

Blå. Ser ut precis som ett blåmärke.

Vad skulle något grått kunna vara, menar du?
Citera
2015-09-19, 00:31
Medlem
AllTraitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Blå. Ser ut precis som ett blåmärke.

Vad skulle något grått kunna vara, menar du?

Tar du några mediciner?
Citera
2015-09-19, 00:35
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Tar du några mediciner?

Nej, ingenting.
Citera
2015-09-19, 00:48
Medlem
AllTraitss avatar
Citat:
Nej, ingenting.

Du kan möjligtvis ha brist på röda blodkroppar.

Kontakta vårdcentralen och be om ett sk. CBC-test (complete blood count).

Hur är din andedräkt?

Känner du dig ofta trött och yr eller får svårt att prestera eller orkeslös under senare tid?
Senast redigerad av AllTraits 2015-09-19 kl. 00:52.
Citera
2015-09-19, 00:50
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Du kan möjligtvis ha brist på röda blodkroppar.

Kontakta vårdcentralen och be om ett sk. CBC-test (complete blood count).

Hur är din andedräkt?

Känner du dig ofta trött och yr eller får svårt att prestera eller orkeslös under senare tid?

Andedräkten är väl vad den alltid har varit. Dock är jag alltid trött och senaste tiden har jag känt mig väldigt orklös, framförallt på jobbet.

Har dock en olagad tand på samma sida av munnen. Detta är jag ovannämnt är dock i taket och gommen, medan tanden är en hörntand på den övre raden. Tanden ska rotfyllas, men blev akut lagad i våras. Sen har jag skjutit på det. Kan det ha ett samband?
Citera
2015-09-19, 00:54
Medlem
AllTraitss avatar
Citat:
Andedräkten är väl vad den alltid har varit. Dock är jag alltid trött och senaste tiden har jag känt mig väldigt orklös, framförallt på jobbet.

Har dock en olagad tand på samma sida av munnen. Detta är jag ovannämnt är dock i taket och gommen, medan tanden är en hörntand på den övre raden. Tanden ska rotfyllas, men blev akut lagad i våras. Sen har jag skjutit på det. Kan det ha ett samband?

Du kan eventuellt ha (anemia) d.v.s järnbrist vilket är väldigt vanligt förekommande i Sverige.

Hur ser kosten ut?
Citera
2015-09-19, 00:57
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Du kan eventuellt ha (anemia) d.v.s järnbrist vilket är väldigt vanligt förekommande i Sverige.

Hur ser kosten ut?

Anser mig äta bra och varierat. Du tror inte att det har något som helst med tanden att göra?

Har ingen känd sjukdom eller så sedan tidigare förutom att jag är laktosintolerant och känslig mot viss gluten. Slarvar med båda dock.
Citera
2015-09-19, 00:59
Medlem
AllTraitss avatar
Citat:
Anser mig äta bra och varierat. Du tror inte att det har något som helst med tanden att göra?

Har ingen känd sjukdom eller så sedan tidigare förutom att jag är laktosintolerant och känslig mot viss gluten. Slarvar med båda dock.

Jag har dragit min slutsats sen finns det en miljon andra.

Ifall inte färgen går tillbaka till normalt bör du kontakta doktorn för en snabbkoll.
Citera
2015-09-19, 11:34
Medlem
Duramaters avatar
Citat:

Infektion som täpper till blodtillförseln till arean? Kan du lägga upp bilden här?

Edit: Läste kanske för snabbt. Är blåmärket på den hårda eller mjuka gommen?
Citera
2015-09-19, 23:41
Medlem
Lazeeboys avatar
Någon annan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto