2015-09-18, 16:09
Medlem
Hej.

Nu i och med Apple har snkt priset p 50GB till 9 kronor/mnad verkar det intressant med iCloud. Vet ngon hur det fungerar med IOS 8 och Yosemite ? r det anvndbart ?

Mvh,
Citera
2015-09-18, 20:05
Moderator
Rassas avatar
Tja, jag tycker det r prisvrt. Har hela Bilder-biblioteket dr (har i och fr sig kpt 200 Gb) och det r en bra extrabackup. Lagring och synkning av dokument som hlls uppdaterade p alla mina enheter r guld vrt. Nu har jag bara Apple-prylar (Mac, iPhone, iPad), hur det funkar p andra platformar har jag dlig koll p.
Citera
2015-09-18, 21:32
Medlem
Ok. Men r det ltt att flytta filer och hantera den som en extra disk? Eller finns det begrnsningar allt ta hnsyn till?
Citera
2015-09-19, 12:38
Medlem
Jag anvnder Google Drive, Dropbox och iCloud.

iCloud Drive r nog bst lmpat till riktiga Mac/iOS-appar som frstr sig p det hela.

Bara en sn sak att pathen till rooten av iCloud-disken verkar vara /Users/blublang/Library/Mobile Documents/com~apple~CloudDocs r vl ingen hjdare.

Och sedan kommer ju frgan om du anvnder Windows eller Android nt, och d nr du inte dessa filer vad jag vet.
Citera
2015-09-19, 16:59
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Jag anvnder Google Drive, Dropbox och iCloud.

iCloud Drive r nog bst lmpat till riktiga Mac/iOS-appar som frstr sig p det hela.

Bara en sn sak att pathen till rooten av iCloud-disken verkar vara /Users/blublang/Library/Mobile Documents/com~apple~CloudDocs r vl ingen hjdare.

Och sedan kommer ju frgan om du anvnder Windows eller Android nt, och d nr du inte dessa filer vad jag vet.
Hur spelar det ngon roll vad det r fr path? Hur man kommer t filerna frn Windows: https://support.apple.com/sv-se/HT201391
Citera
2015-09-19, 21:20
Medlem
Path:en r trkig om man kr mycket med kommandoraden. Annars spelar det vl ingen roll frutom det som triggar OCD:n
Citera
2015-09-21, 22:55
Medlem
Kan man avlasta sin telefon och fra ver sina bilder mm till iCloud ? Fr att p s stt kunna nyttja iCloud ?
Citera
2015-09-22, 06:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Kan man avlasta sin telefon och fra ver sina bilder mm till iCloud ? Fr att p s stt kunna nyttja iCloud ?

Nja, bilderna kommer fortfarande att synkas, och finnas bde p din telefon och i iCloud. Men aktivera "Optimera iPhone-lagring" under "Instllningar-->Bilder och kamera" i telefonen s sparas bilderna i lgre upplsning p telefonen och tar mindre plats. De hgupplsta finns d i iCloud.
Citera
2015-09-22, 19:27
Medlem
Hade 20gb innan och nu nr de ndrade till 50gb r jag superdupernjd. Tycker det funkar utmrkt att drop'a saker i driven nr man behver sina dokument p annan device.

Korrekt command till path till iCloud Drive i terminalen r /Users/*ditt namn*/Library/Mobile\ Documents/com~apple~CloudDocs. Kan hlla med om att det inte r s skojigt att skriva in det nr man vill komma t saker dr genom terminalen.
Citera
2015-09-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av battleDuck
Hade 20gb innan och nu nr de ndrade till 50gb r jag superdupernjd. Tycker det funkar utmrkt att drop'a saker i driven nr man behver sina dokument p annan device.

Korrekt command till path till iCloud Drive i terminalen r /Users/*ditt namn*/Library/Mobile\ Documents/com~apple~CloudDocs. Kan hlla med om att det inte r s skojigt att skriva in det nr man vill komma t saker dr genom terminalen.

Frstr man kan gra detta via OSX men kan man utfra samma funktioner via IOS ?
Citera
2016-02-03, 09:08
Medlem
Jag har en annan frga gllande detta med iCloud Drive. Jag har brjat anvnda min iPad mer och mer i jobbet, och vill erstta min Mac helt med den. Detta bygger p att jag kan ha alla filer (med den mappstruktur jag har i SSD'n) i iCloud. Det funkar hyfsat. Jag kunde ltt flytta hela mappen, och dess substruktur, till iCloud Drive. Mitt problem r fljande: Om jag skapar ett nytt dokument i t.ex. Pages s sparas det automatiskt i den av Apple "frinstallerade" (jag vet att det egentligen r fel ord) mappen "Pages", och jag lyckas inte flytta den till den mappen jag vill ha den i. Nr jag klickar p "flytta" s kan jag bara flytta den inom den mappen. Samma sak om jag vill flyta en fil som finns i mitt mappsystem. Jag kan flytta den inom mappen men inte till t.ex. Pages-mappen. Fattar ni mitt problem? r det shr det r eller gr det att fixa p nt vis? Fett vrdelst om det inte gr... Jag r tacksam fr all hjlp som finns att f.

Ha en bra dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in