2015-09-18, 13:33
Medlem
Tyvärr så har Mecenat släppt in ett riktigt oseriöst försäkringsbolag på sin sida. Erbjudandet lockar studenter att teckna en "billig" försäkring hos detta bolag, vilket har fått mig med erfarenhet reagera med följande varning:

VARNING för Nordeuropa Liv & Hälsa!

Teckna absolut inte en försäkring hos detta bolag, välj istället ett seriöst bolag som Länsförsäkringar (Kundägt utan vinstintresse). Det fåtal kronor du sparar nu kommer du ångra bittert/ få betala dyrt för när olyckan väl är framme.

Jag grundar min varning på mitt eget misstag av att välja detta oseriösa bolag, som när olyckan väl var framme visade hur ett skräckexempel på skadereglering går till.

Efter att ha läst ovanstående och ännu inte är övertygad, överväg följande:

1. Nordeuropa Liv & Hälsa har ingen egen skadereglering, utan lägger ut denna på "Nordic Loss Adjusting AB". Förhållandet är alltså "Win-win", så få skador/ olycksfall ska alltså leda till utbetalning/ minimala utbetalningar för att maximera båda dessa företags vinster.

2. Nordeuropa Liv & Hälsa har sex (6!) anställda.

3. Nordic Loss Adjusting AB har åtta (8!) anställda.

4. Nordeuropa Liv och Hälsa AB och Nordic Loss Adjusting AB har samma moderbolag och delar lokaler.

5. För att dölja sin ordinarie hemsida (Som ger en bra hint om företagets seriositet) har de skapat en ny för erbjudandet på Mecenat. Se nordeuropaliv.nu/ nordeuropaliv.se.

6. Villkoren är skrivna med Microsoft Word:s "Standardtextlayout".

7. Företaget är extremt känsligt för utbetalningar till följd av skadereglering med en omsättning på endast 26 mkr och vinst på 2,1 mkr år 2014. De kommer alltså göra allt för att inte leva upp till att vara ett seriöst försäkringsbolag, då deras affärsidé såklart går ut på att maximera sin egen vinst.

Girighet finns överallt i samhället, det är dock extra alarmerande när det som på detta sättet kan drabba den delen av befolkningen som har de sämsta ekonomiska förutsättningarna.

Nordeuropa Liv och Hälsa AB, MGA Insurance Holding AB, 556768-7412, 08-6645100, www.nordeuropaliv.nu, www.nordeuropaliv.se, Postadress: Norrgatan17 352 31 Växjö ​ Besöksadress: Norrgatan 17, Växjö ​ Besöksadress: Karlavägen 53, Stockholm ​ Växel: 08- 410 532 00 ​ Mail: info@nordeuropaliv.se.
Citera
2015-09-18, 13:40
Bannlyst
Har du informerat Mecenat?
Citera
2015-09-18, 16:53
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Tack för varningen. Ja Länsförsäkringar har jag läst mycket gott om. Jag undrar även som ovanstående skribent om du har kontaktat Mecenat?
Citera
2015-09-19, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithvertigo
Har du informerat Mecenat?

Ja, de är informerade idag. Kampanjen har varit ute ett tag och tyckte att det var hög tid att gå ut med denna upplysning/ varning.

Jag kan förstå om merparten av det som jag skrev i trådstarten kan uppfattas som "egna åsikter". Faktum är dock att en försäkring lätt tappar sitt syfte, om bolaget som i detta fall har en så sjuk inställning mot dig som kund när något sker och du vill göra en skadeanmälan. I mitt fall var försäkringsbolagets taktik väldigt uppenbar från start. Eftersom att det inte går att göra en skadeanmälan direkt på sidan (Och extremt svårt att hitta information om hur detta görs.), så ringde jag in till bolaget. När personen i fråga förstår mitt ärende blir bemötandet hårt och lite hotfullt, med syfte att avvärja anmälan och att göra mig osäker på min sak.

Skadehandläggaren visade senare på komplett avsaknad av moral och kompetens, med ett uppenbart syfte att "döda" fallet. Ett beteende som säkert fungerar bra mot personer som har svårt att stå upp för sig själva och saknar det akademiska djupet för att kunna argumentera för sin sak.

Merparten av de punkter jag radar upp finns där för att förtydliga vikten av stabilitet hos ett försäkringsbolag. Varför chansa på ett litet okänt och oprövat bolag när det finns säkra alternativ?
Citera
2015-09-19, 06:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steckaren
Citat:
Ursprungligen postat av Steckaren

Du återger ju ingenting som visar att företaget brutit mot något regelverk. I ditt första inlägg berättar du om företagets storlek. I ditt andra inlägg blandar du in diverse dålig retorik och eget tyckande. Dessutom bjuder du på ett festligt uttryck som...ja, man kan väl säga så här - enligt min erfarenhet avslöjar det en del om dig som person. Tänker alltså på det du skriver om andra personer som riskerar att bluffas av företag likt det du varnar för, eftersom dessa personer till skillnad från dig saknar "det akademiska djupet"

Har du något konkret att visa på, som visar att företaget brutit mot något regelverk?
Citera
2015-09-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Du återger ju ingenting som visar att företaget brutit mot något regelverk. I ditt första inlägg berättar du om företagets storlek. I ditt andra inlägg blandar du in diverse dålig retorik och eget tyckande. Dessutom bjuder du på ett festligt uttryck som...ja, man kan väl säga så här - enligt min erfarenhet avslöjar det en del om dig som person. Tänker alltså på det du skriver om andra personer som riskerar att bluffas av företag likt det du varnar för, eftersom dessa personer till skillnad från dig saknar "det akademiska djupet"

Har du något konkret att visa på, som visar att företaget brutit mot något regelverk?

Jag kan tyvärr inte gå in mer i detalj vad gäller mitt eget fall, på grund av risken för att "outa" mig själv. Har svårt att tro att mer ingående detaljer skulle ge något mer än vad jag tidigare har skrivit.

Syftet med tråden är helt enkelt att få så många som möjligt att välja ett bättre alternativ, att tänka till en runda till om den där besparingen på ett par hundra kronor per år är så lyckad. Tänk dig en ung person som flyttar hemifrån för att studera, en person med fokus på "prisvärda alternativ".
Genom att offra drygt fem öl ute på nationen, kan denna person dels undvika att fyllekrasha med cykeln på väg hem men också få snabb och bra hjälp när en hård förfest lyckas sätta eld på studentettan . Win-Win!
Citera
2015-09-25, 07:11
Medlem
Crossmacks avatar
Privatekonomi --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem