2015-09-18, 11:15
Medlem
.Strix0rs avatar
Nu är jag på den sista ljusa strimman av tålamod och skickar snart ut helvetesburken över balkongräcket.

Jag har dragit ner NVIDIA drivrutiner för mitt GPU (980 Ti) och ska installera det. Varje gång jag försöker igenom Linux så får jag att den här jävla X-servern är igång och måste stängas ner. När jag försöker igenom GRUB -> recovery mode -> root prompt så får jag istället att temp mapp/fil inte kan skapas.

Jag startar burken, kör CTRL+ALT+F2 och loggar in igenom terminalen. Jag kör cd /home/användare/Skrivbord där filen ligger. Har också chmod igenom DM så den är körbar och har rättigheterna.

Kör sedan sudo sh ./filensnamn.run och så kommer den igång, men avbryts då X-server körs. Hur svårt ska det vara att installera en sketen drivrutin i kubuntu?
Citera
2015-09-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Nu är jag på den sista ljusa strimman av tålamod och skickar snart ut helvetesburken över balkongräcket.

Jag har dragit ner NVIDIA drivrutiner för mitt GPU (980 Ti) och ska installera det. Varje gång jag försöker igenom Linux så får jag att den här jävla X-servern är igång och måste stängas ner. När jag försöker igenom GRUB -> recovery mode -> root prompt så får jag istället att temp mapp/fil inte kan skapas.

Jag startar burken, kör CTRL+ALT+F2 och loggar in igenom terminalen. Jag kör cd /home/användare/Skrivbord där filen ligger. Har också chmod igenom DM så den är körbar och har rättigheterna.

Kör sedan sudo sh ./filensnamn.run och så kommer den igång, men avbryts då X-server körs. Hur svårt ska det vara att installera en sketen drivrutin i kubuntu?

Ja, du måste som du säger stoppa x och/eller display manager.
Har för mig att det var GDM i ubuntu sist jag gjorde samma sak.
Tar 2s att googla så testa det.
Citera
2015-09-18, 14:52
Moderator
vhes avatar
Kod:
sudo service lightdm stop

...kanske?
Citera
2015-09-18, 16:11
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Kod:
sudo service lightdm stop

...kanske?

Alla är inte duktiga med terminalen, men det där löste problemet. Nu fungerar det, så tack!
Citera
2015-09-18, 17:02
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Alla är inte duktiga med terminalen, men det där löste problemet. Nu fungerar det, så tack!

Ja, mitt kanske var där för att indikera osäkerhet (som ju ordet är till för). Jag var varken säker på vilken loginhanterare eller init-system Kubuntu använder sig av, så jag var inte alls säker på att det skulle lösa ditt problem. Glad att det gjorde det :-)

För att plocka isär kommandoranden lite:
sudo - Kör påföljande kommando som root
service - Ett kommando som kontrollerar tjänster (vad som är en tjänst är lite odefinierat, saker som har med operativsystemet att göra, och som kör hela tiden är en hyfsat sanningsenlig förenkling)
lightdm - Namnet på tjänsten ifråga. Det är den som startar X (alltså fönstersystemet, det grafiska läget) och visar en login-ruta när du skall logga in.
stop - Vad du vill göra - i det här fallet stoppa tjänsten
Citera
2015-09-19, 14:03
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ja, mitt kanske var där för att indikera osäkerhet (som ju ordet är till för). Jag var varken säker på vilken loginhanterare eller init-system Kubuntu använder sig av, så jag var inte alls säker på att det skulle lösa ditt problem. Glad att det gjorde det :-)

För att plocka isär kommandoranden lite:
sudo - Kör påföljande kommando som root
service - Ett kommando som kontrollerar tjänster (vad som är en tjänst är lite odefinierat, saker som har med operativsystemet att göra, och som kör hela tiden är en hyfsat sanningsenlig förenkling)
lightdm - Namnet på tjänsten ifråga. Det är den som startar X (alltså fönstersystemet, det grafiska läget) och visar en login-ruta när du skall logga in.
stop - Vad du vill göra - i det här fallet stoppa tjänsten

Då förstår jag. Trodde det var en liten pik att "Läs en bok eller två" var menad

Har hållt på en hel del med ubuntu deriviat men då jag inte fick igång mitt favoritspel så återgick man till windows. Men efter några guider om hur man använder winetricks rätt, så är man tillbaka i linux efter sissådär fyra fem år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in