De få svar jag får upp när jag söker på diverse forum har ej hjälpt mig.
Jag försöker hjälpa min far att uppgradera OS på hans dator, HP ProBook 4540s.
Datorn har Windows 8 Pro 64 bitars.
Jag försökte för en tid sedan uppgradera till 8.1, men det går inte. Det står att jag måste avinstallera HP ProtectTools Security Manager.
Då valde jag att göra det, men då kommer följande meddelande upp:
"Följande produkter är beroende av HP ProtectTools Security Manager
HP ProtectTools Device Access Manager
Face Recognition for HP ProtectTools
Theft Recovery
Du måste avinstallera dem först innan du avinstallerar HP ProtectTools Security Manager".
Jag avstår gärna att avinstallera förinstallerad programvara från fabrikören, då det känns som att de bakat ihop allt, så att det kanske inaktiverar andra program.
Jag har letat på hp:s hemsida efter uppdaterade drivrutiner för HP ProtectTools Security Manager, så att det går att uppgradera till 8.1 utan att avinstallera något.
Icke sa Nicke. Det fanns inget, som åtminstone jag kunde se.
Jag avinstallerade till slut alla dessa program, och jag kunde fortfarande inte avinstallera HP ProtectTools Security Manager. Resultatet blev istället massa problem, så jag återskapade en tidigare säkerhetskopia och var nu tillbaka till ruta ett.
Sen kom Windows 10, och då tänkte jag att det kanske gick att gå den vägen. Nepp!
För tydligen kan man inte uppgradera till Win 10 från Win 8. Men däremot från Win 7 och Win 8.1.
Åtminstone på denna dator.
Och jag installerar ogärna en ny ren version av Windows då jag vet att han är väldigt gärna använder fingeravtrycksläsaren och andra förinställda program från HP.
Och hur man återskapar dessa senare i efterhand vågar jag inte ens tänka på, därför avstår jag helst en ren version.
Finns där någon vänlig själ som har något tips? Jag har helt slut på idéer helt enkelt.
Tack!
Senast redigerad av kevinskinner 2015-09-18 kl. 09:43.