Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-17, 21:50
  #1
Medlem
På mina barns dagis verkar magsjukan gå från september till april. Det är 10 barn på avdelningen om minst tre är borta varje dag pga magsjuka. Förra veckan var sex barn hemma pga magajuka. Mina ungar hade det förra veckan. Totalt under förra vintern hade mina barn magsjuka fyra gånger - alla gånger då de var hos mig. Ögoninflammation har båda haft två gånger och vanlig förkylning tre gånger under vintern.

För mig känns det som att barnens dagis är unikt i världen gällande magsjuka. Just detta dagis är det 75.000% mer magsjuka än något dagis i världen.

Vad fan är det för fel på dagens föräldrar som hellre skickar dom på dagis än att vänta en dag extra? Hur ofta går magsjukan på era barns dagis? En vända per år?
Citera
2015-09-17, 21:53
  #2
Medlem
Katzyns avatar
Ja det låter extremt. Jag vet inte hur ofta den går, men information om det får man en handfull gånger om året. Om jag säger fem gånger om året så safear jag, oftast är det nog inte ens så många gånger. Då är det kanske någon vecka larmet ligger kvar.

Min son är en ovanligt frisk grabb så han har haft magsjuka ca 1 gång per år sen han började dagis (4,5 år)

Är det nån unge som har 12 syskon och som alltid skickas dit när den går hemma? Eller är det något problem med hygienen vid mathanteringen?
Citera
2015-09-17, 22:02
  #3
Medlem
Är du på samma dagis som vi..? Vi har haft magsjuka i familjen tre vändor varje säsong sedan barnen började på dagis. Och det är alltid minst en förälder som dukar under.

Dessutom är vi mer eller mindre konstant förkylda från september till april. Vi har dessutom haft höstblåsor, ögoninflammation, mask, löss... you name it.

Jag blir tokig av alla åkommor. Det är så illa att jag faktiskt funderar på att byta dagis, för det här kan bara inte vara "normalt".
Citera
2015-09-17, 22:22
  #4
Medlem
Vår o vinter brukar de väl gå en släng av sjukan! Känslan när man ser lappen " magsjuka " ☺️
Citera
2015-09-17, 22:32
  #5
Medlem
Förra året samma tid så fick vi den i två vändor.
Ja, tyvärr tror jag att många skickar sina barn tidigare än 48 timmar efter sista symtomet..
Citera
2015-09-17, 22:52
  #6
Avstängd
Det låter extremt mycket och som en klart bristande hygien hos förskolan med bristfälliga saneringsmetoder. Har de inga riktlinjer? Det är klart att föräldrar ska ta sitt ansvar och verkligen hålla barnet hemma vid och efter magsjuka, men förskolan har ju också ett ansvar - och det är inte bara i kommunikationen med föräldrarna.

Här brukar det vanligtvis gå magsjukor vid lucia. Förra skolåret tyckte jag var extremt. Barnet var magsjukt någon gång under sen höst/tidig vinter. Därefter strax efter lucia. Precis efter juluppehållet blev barnet magsjukt, vilket även sju andra barn tydligen hade blivit (=i princip alla som var tillbaka under första dagarna efter ledigheten). Tyvärr blev mitt barn inte frisk igen förrän två veckor senare, de andra var tillbaka efter två dygn...

Barnet var därefter magsjuk ytterligare två gånger; en gång när det fortfarande var vinter och så ytterligare en gång under våren. Vid samtliga tillfällen gick magsjukorna på förskolan, men ändå var informationen om detta under all kritik.

Tidigare det har det bara varit någon enstaka gång (barnet är 3,5 år). Magsjukor är verkligen det värsta
__________________
Senast redigerad av Roxic 2015-09-17 kl. 22:55.
Citera
2015-09-17, 23:03
  #7
Medlem
capmacs avatar
Aldrig under 3 år.

/ capmac
Citera
2015-09-18, 07:23
  #8
Avstängd
Smithvertigos avatar
Jag är det enda i min familj som är immun mot div. magsjukor. Alla andra verkar få precis allting men kan mer eller mer dyka ned i spyorna utan att bli sjuk.
Citera
2015-09-18, 08:06
  #9
Medlem
Westridges avatar
När mina barn var små så hände det max 1 gång per vår/höst.

Larmet om huvudlöss brukar också vara nån gång per år. Hände 1 gång att ett av barnen fick det
Citera
2015-09-18, 08:55
  #10
Medlem
MasterBaits avatar
Vi och ungarna har aldrig haft magsjuka. Det brukar vara någon eller några stycken som får på dagis. Men bara om man (alla) gör rätt så behöver det inte sprida sig.
Citera
2015-09-18, 10:31
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smithvertigo
Jag är det enda i min familj som är immun mot div. magsjukor. Alla andra verkar få precis allting men kan mer eller mer dyka ned i spyorna utan att bli sjuk.
Det var väl inte riktigt diskussionsämnet. Det är ju inte jätteovanligt med vuxna som aldrig drabbas av magsjukor... Jag har inte heller varit magsjuk sedan jag var barn, men det är jobbigt ändå när barnet drabbas eller när man vet att det går.
Citera
2015-09-18, 21:44
  #12
Medlem
RutledgeWoods avatar
Snart går jag hem och knackar på dörren hos föräldrajävlarna som lämnar dottern på dagis fast hon kräktes på morgonen eller hos idioterna som lämnar syskonet fast det andra barnet ligger hemma och spyr. Blir galen på såna själviska idioter!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback