2015-09-17, 15:47
Medlem
BBQFMLs avatar
Hej!

Jag har precis köpt mig en ny MacBook Pro då min gamla MacBook kollapsade.
Jag fick hjälp av någon MacDoktor att ta ut allt innehåll i den gamla datorn och lägga på en hårddisk.

Min tanke var att jag nu slipper ha alla bilder på datorn och kan frigöra utrymme genom att överföra alla bilder jag har lagt in via telefonen på min nya mac och därefter lägga in dem på den externa hårddisken.

När jag försöker göra detta genom att öppna två finder-fönster frågar datorn om jag vill ersätta den ena filen med den andra. Har någon ett bra förslag på hur jag ska göra?

mvh
Citera
2015-09-17, 16:52
Medlem
StyleWarss avatar
Ja, använda iCloud.

Frågan om "ersätt" kommer för att identisk fil redan finns.
Citera
2015-09-17, 17:16
Medlem
BBQFMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Ja, använda iCloud.

Frågan om "ersätt" kommer för att identisk fil redan finns.

Jo, men precis. men jag har en extern hårddisk på 2 tb, känns onödigt att köpa större iCloud för det. Ligger på 64Gb bilder. Finns det inget annat sätt?
Citera
2015-09-17, 17:21
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBQFML
Jo, men precis. men jag har en extern hårddisk på 2 tb, känns onödigt att köpa större iCloud för det. Ligger på 64Gb bilder. Finns det inget annat sätt?
Om den frågar om 'ersätt' så finns filen redan på din externa HDD alltså. För det är ett enkelt sätt!
Citera
2015-09-17, 18:13
Medlem
BBQFMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Om den frågar om 'ersätt' så finns filen redan på din externa HDD alltså. För det är ett enkelt sätt!

Jo men, 1+1 blir inte 2 i detta sammanhang, utan 1. Jag ersätter ju den existerande filen i hårddisken med den filen jag har på datorn och raderar då den filen genom att ersätta den på HDDn. Jag vill bara lägga ihop dem så jag kan börja med att lägga över alla mina bilder direkt till hårddisken så jag slipper ta upp massa utrymme i datorn.
Citera
2015-09-17, 18:31
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBQFML
Jo men, 1+1 blir inte 2 i detta sammanhang, utan 1. Jag ersätter ju den existerande filen i hårddisken med den filen jag har på datorn och raderar då den filen genom att ersätta den på HDDn. Jag vill bara lägga ihop dem så jag kan börja med att lägga över alla mina bilder direkt till hårddisken så jag slipper ta upp massa utrymme i datorn.

Ska du ha bilderna endast på den externa disken? Ingen backup? Om den externa disken dör så är ju bilderna borta.

Ska du ha bilderna löst liggandes och inte hantera dom via progammet Bilder eller iPhoto?

I så fall är det ju bara att markare alla bilder du har på datorn, dra och släppa till den externa disken. När du får frågan om du vill ersätta bilderna på den externa disken bockar du för "Använd för alla" och tryck "nej." Dom bilder som inte finns på den externa disken kopiers dit och dom som redan finns däe kommer inte att ersättas.

Jag hade gjort såhär: Starta programmet Bilder. Avsluta det. Gå till din användarmapp-->Bilder och kopiera Bild-biblioteket till den externa disken. Starta Bilder igen med "Alt"-tangenten nedtryckt. Blödra fram till Bild-biblioteket på den externa disken när frågan kommer upp om vilket bibliotek som ska användas. Från och med nu imporerad allt som lägg till i Bilder från kameran direkt i biblioteket på den externa disken. Och sedan köpt utrymme på iCloud för att lagra alla bilder där samt ytterligare en hårdisk för extra backup och gärna någon off-site backup som tex Crashplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in