• 1
  • 2
2015-09-28, 12:37
Medlem
Ydalirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Anledningen till sjunkande kronkurs är räntesäkningarna och att Dollar, Brittiska pund och Euro stärkts.
Den svenska valutan är liten.

Som jag i min ovetenskaplighet ser det är en sjunkande krona detsamma som en stärkt Dollar, Pund osv. och vice versa. Man borde alltså inte kunna förklara sjunkande krona med höjd annan valuta eftersom det ena ger det andra. Dessa förändringar måste rimligen vara en återspegling av något annat såsom stärkt konkurrenskraft gentemot det jämförda landet, effektivisering, förväntningar eller likande och inte valutan i sig.

Räntesänkningar köper jag däremot som framgår av inlägg ovan.
Citera
2015-09-28, 15:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir
Som jag i min ovetenskaplighet ser det är en sjunkande krona detsamma som en stärkt Dollar, Pund osv. och vice versa. Man borde alltså inte kunna förklara sjunkande krona med höjd annan valuta eftersom det ena ger det andra. Dessa förändringar måste rimligen vara en återspegling av något annat såsom stärkt konkurrenskraft gentemot det jämförda landet, effektivisering, förväntningar eller likande och inte valutan i sig.

Räntesänkningar köper jag däremot som framgår av inlägg ovan.
Om det köps mycket valuta så stärks den mot valuta som inte är lika attraktiv, sen får man givetvis ta hänsyn till mängden dollar, pund etc jmf med mängden krona eller mängden Schweizerfranc.
Det går betydligt lättare och snabbare för finansmarknaden att pressa upp värdet på ex svenska kronan än amerikanska dollar.
Dock vill RB undvika en "onaturligt" stark krona då det slår mot exportföretagen och slår ut jobb.
Citera
2015-09-28, 16:40
Medlem
Ydalirs avatar
Tack för intressanta svar. Innebär detta att om RB trots avsiktligt låg ränta misslyckas med att stimulera exporten och den offentliga sektorns kostnader skenar så kan finansmarknadens omplaceringar i en marknad med en begränsad valutavolym hastigt innebära en kronförsvagning. Förr eller senare kommer väl först importen att minska och antalet sysselsatta att minska men sedan borde exporten öka och antalet sysselsatta åter öka. På sikt borde ju kronan stabilisera sig. Det kan ju dessförinnan bli knapert med utländska förnödenheter och arbetstillfällen. Kraven på välfärd kan förväntas öka men som en följd av ökad befolkning att minska per individ om inte statens skuldsättning ökar. En skuldsättning som dessutom kan bero även på annat och som i sin tur borde sätta press på kronan. Statsskuldens ökning borde gynna exporten till den dag marknaden inte tror att vi kan betala tillbaks skuldberget. Då hamnar vi i den grekiska labyrinten! Tänker jag rätt?

På något sätt känns situationen bekant!
Senast redigerad av Ydalir 2015-09-28 kl. 17:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in